Jump to content
Just nu i M3-nätverket

SMS problem

P N

Recommended Posts

Försöker att skicka sms och ringa upp med adressboken genom att parkoppla min macbook med min Sony Ericson Z800. Att bläddra på enheten går bra, likaså internetaccess via internetanslutning. Däremot utför inte adressboken det den ska göra fast jag parkopplar med bluetooth knappen i adressboken. Har testat alla modemscript som jag har för ericson/sony ericson. Finns det någon som vet vad jag gör för fel??

marcushedenstrom

Du måste ha +46 för numret före att kunna skicka sms till det.

marcushedenstrom

Okej, då har jag ingen aning om vad problemet är.

Hörde något om nytt sätt att hantera sådant i nyare SE-lurar, Adressbok i OS X har inte uppdaterats på länge så antagligen är det problemet.

Min gamla SE T610 + OS X 10.4.6 fungerade (halv)bra, min SE K610 + OS X 10.4.10 fungerar inte.

Letade lite och hittade en fil som verkar handla lite om det här, högerklicka Adressbok, välj visa paketets innehåll, öppna filen Contents/Resources/Telephony.bundle/Contents/Resources/ABDeviceCommandSets.plist. Den verkar handla om hur datorn hanterar telefonens telefonerande.

Tack för tipset. Jag har tittat i filen. Känner dock att det ligger ganska långt utanför min kompetens. Får väl i värsta fall klara mig utan dator-sms:ande till dess jag inskaffat en nyare lur.

Tack för tipset. Jag har tittat i filen. Känner dock att det ligger ganska långt utanför min kompetens. Får väl i värsta fall klara mig utan dator-sms:ande till dess jag inskaffat en nyare lur.

Förtydligande:

Jag vet inte om filen har med saken att göra, det ligger långt utanför min förmåga. Men med tänkte på namn, sökväg, innehåll och ringa mackunskap så gissar jag att den har något med saken att göra.

1. Gå in din programmapp

2. Högerklicka på "Adressboken"

3. Välj "Visa paketets innehåll"

4. Gå vidare "Contents"-->Resources"

5. Högerklicka på "Telephony.bundle" välj "Visa paketets innehåll"

6. Gå vidare "Contents"-->"Resources"

7. Öppna filen "ABDeviceCommandSets.plist" (med programmet "Textredigerare").

8. Leta reda på raden "<string>K700</string>"

9. Ändra "K700" till din telefonmodell.

Klart!

Glöm inte att aktivera Bluetooth på din dator sen när du ska koppla ihop.

Du behöver INTE ha +46 framför dina telefonnummer.

Jag gjorde detta med min W810i och det fungerar alldeles utmärkt.

OBS!

På platsen där man skriver in sin telefonmodell (punkt 9) skrev jag först "W810i", det fungerade inte, men när jag skrev "W810" (alltså utan i:et) så fungerade allt som det skulle.

Tack för infon, Bältesclip! Har länge försökt få det att funka utan att lyckas, hade nästan gett upp.

Jag provade din beskrivning, men såg att min telefon SE K610 låg där i ett annat kapitel.

Så jag gjorde ingenting utan stängde dokumentet igen.

Men under över alla under - nu kan jag SMS:a från telefonen! Utan ändringar! :ThumbsUp:

Mysko.

Enda problemet är att man inte kan se någonstans om meddelandet gått iväg eller inte.

Mottagna SMS dyker upp både på datorn och på telefonen, det är också nytt. Tidigare dök bara röstsamtal upp.

Fick du nån hjälp P N?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...