Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mini kopplad till skärm och Tv samtidigt?


Oskar Löfberg

Rekommendera Poster

Oskar Löfberg

Hejsan! Jag skulle vilja kunna koppla min Mac mini till min TV!:D

Jag har tittat runt lite och förstått att det är en så här som behövs:

http://macoteket.se/product_list.jsp?group...oduct_id=363901

 

Men nu till problemet, jag skulle vilja kunna använda min dator skärm på skrivbordet också!

Hade tänkt att minin kunde stå kvar på skrivbordet och jag har en tv/video adapter och drar en tv kabel från minin till TV:n, men hur ska detta gå ihop iochmed att minin endast har en skärmutgång?

 

TIll ibooks,mackbook etc så har apple en liknade fast som signalen går ut genom usbporten (?) om jag har rätt?

 

Skulle det vara möjligt att använda en sån till en mini?

Eller har ni någon annan lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det går inte att lösa på något vettigt sätt. Ifall du har en platt teve kan du med hjälp av (relativt dyra) splitters dela en dvi/vga-signal till flera skärmar som då din datorskärm och din teve. Men det finns ingen lösning för att driva två olika skärmar samtidigt.

 

Du måste slita en kabel fram och tillbaka vilket inte alls hör hälsosamt för Minin.

 

Det du tänker på med iBook, MacBook, iMac etc. är bara att de har en annan typ av dvi-kontakt som kräver en annan typ av adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac Mini har bara en skärmutgång, så att kunna få över bilden på två skärmar, eller en tv och en skärm behövs någon form av splitter, som kan dela signalen till båda enheterna.

 

VGA Splitter finns det en hel drös av, men än så länge har jag inte sett någon DVI splitter, vilket du borde behöva för att få ut tv.signaler.

 

Båda enheterna kan dock bara visa samma information. Dvs spegling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
Mac Mini har bara en skärmutgång, så att kunna få över bilden på två skärmar, eller en tv och en skärm behövs någon form av splitter, som kan dela signalen till båda enheterna.

 

VGA Splitter finns det en hel drös av, men än så länge har jag inte sett någon DVI splitter, vilket du borde behöva för att få ut tv.signaler.

 

Båda enheterna kan dock bara visa samma information. Dvs spegling.

Men det finns väl dvi-VGA adapters? För då kan man ju ha en adapter och en splitter och en tv adapter kopplad till splittern?

 

Nån som har nån länk till en splitter?

 

EDIT: hittade den här:

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/

Nåt att ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Men det finns väl dvi-VGA adapters? För då kan man ju ha en adapter och en splitter och en tv adapter kopplad till splittern?

 

Nej. Adaptern "talar om" för grafikkortet i Macen att det är dags att skicka komposit/s-video istället för vga/dvi. Kopplar man en extra splitter, adapter eller något annat emellan finns det nödvändiga kopplingen inte längre där utan macen ser det som en vga eller dvi-anslutning.

 

Vad man kan göra är att ha en vga-splitter och på den koppla bildskärmen samt en transkoder som omvandlar vga och datorupplösningar till s-video etc. Det bör inte kosta mer än 1500 kronor eller så.

 

Minin ger däremot överlägset bäst bild när den får driva en skärm digitalt direkt via dvi. Så att koppla via vga, särskilt genom en passiv splitter, ger i regel sämre bild för datorskärmen.

 

Ett annat alternativ är något i klass med detta:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072855

 

Där får man ett vga-genomsläpp. Men samtidigt kan man inte köra mer än 1280x1024/60 Hz, plus att kvaliteten på utgående vga-signal är ett stort frågetecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
eller så väljer du en switch (kan bara se på en skärm åt gången): http://www.okit.se/html/manuell_dvi-switch..._dvi-i.172.html

Jaaa!:D

Precis! Där har vi det! Den perfekta lösningen!:D

Men är inte den switchen för 2 datorer och 1 skärm? Eller går det åt andra hållet också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Den går åt fel håll med 2 datorer till 1 skärm. Du behöver 1 dator till 2 skärmar. Sådana finns de också men brukar bli dyrare.

 

Fast det kommer som sagt ändå inte lösa ditt problem med koppling till teven utan att koppla in ytterligare mojänger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
Den går åt fel håll med 2 datorer till 1 skärm. Du behöver 1 dator till 2 skärmar. Sådana finns de också men brukar bli dyrare.

 

Fast det kommer som sagt ändå inte lösa ditt problem med koppling till teven utan att koppla in ytterligare mojänger.

Jo, så är det ju. Men liksom, jag sitter ju ändå inte vid skärmen samtidgt som Tv etc..

Men nån som vet var man får tag på en switch för 2 skärmar och en dator då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
förlåt, my mistake... kanske går med denna: http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=2001&menyid=

 

tillräckligt billig för att vara värd ett försök kanske... rapportera gärna hur det går!

Ja det verkar ju vara det jag behöver!:D

Och den var billigare också:o

Men funkar den? Liksom det här var ju ingen switch:S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Jo, så är det ju. Men liksom, jag sitter ju ändå inte vid skärmen samtidgt som Tv etc..

Men nån som vet var man får tag på en switch för 2 skärmar och en dator då?

 

Du missuppfattar! :)

 

Kvaliteten på bilden för datorskärmen riskerar med vga-anslutning och diverse splitters & mojänger att bli undermålig. Du kan alltså lösa ditt problem rent anslutningsmässigt men bilden på datorskärmen kommer att bli lidande. Om du i dagsläget har din skärm kopplad digitalt via dvi kommer försämringen att bli väldigt tydlig.

 

Men visst, är du beredd på den försämringen så kör på. Du kanske inte använder Minin på sådant sätt att bildkvaliteten är viktigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
förlåt, my mistake... kanske går med denna: http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=2001&menyid=

 

tillräckligt billig för att vara värd ett försök kanske... rapportera gärna hur det går!

 

Nej. Fel håll på kontakterna. Den där är till för 1 skärm och 2 datorer där endast en av datorerna är igång samtidigt.

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
Nej. Fel håll på kontakterna. Den där är till för 1 skärm och 2 datorer där endast en av datorerna är igång samtidigt.

 

:lol:

Hade ju tänkt att bara ha en skärm igång samtidigt, skulle det funka med en liknande sladd fast som går åt andra hållet?

Jag ville ju mest slippa att hålla på och sätta i och dra ut sladdar:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kanske. Om inte annat är det bättre att rycka sladdar in och ut ur en adapter. Skulle kontakterna slitas är det adaptern och kablarna som måste bytas. Inte Macen som måste repareras. Men jag ser det inte som troligt att det fungerar.

 

Som sagt, det finns ingen vettig lösning på problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag går i "köpa ny TV tankar" och blev nyfiken som 17 på den senaste mojängen länkad här ovan.

Den borde ju lösa problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Jag går i "köpa ny TV tankar" och blev nyfiken som 17 på den senaste mojängen länkad här ovan.

Den borde ju lösa problemet?

 

Nix! :)

 

Den fungerar för de tillfällen du har vga-kontakter i alla ändar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Thomas Ytterberg

Den första: Nix, den växlar två datorer till en skärm och vi har fortfarande problemet med huruvida Apples videoadaptrar kommer fungera på en sådan växel.

 

Den andra: Nix. Kan växla åt rätt håll, dvs. en dator-till-två skärmar. Men den lär heller inte fungera med Apples videoadapter. Dessutom står det i klartext i produktbeskrivningen: "Fungerar ej med analoga signaler".

 

Som sagt är det inget problem som löser sig enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men dom borde ju fungera om du har en platt-teve med dvi och en datorskärm med dvi till en mac mini eller hur?

 

Och följdaktligen med hdmi via adapter då det är digitalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 Tips...

 

no 1) Matrox har en DVI split som presenterar sig som ett grafikkort som möjliggör utökat skrivbord eller skärmdubblering (precis som i Macbooken), inte så jättedyr, och drivrutiner för Mac finns...

 

no 2) Jag läste i senaste TechWorld om en dockningsstation från Toshiba som ansluts med USB och sen ger grafik, nätverk, seriportar och ljud..mm...den kräver drivrutiner (och ger såklart ingen supegrafik (enl. Thomas så kan den inte ge någon grafik alls eftersom ju USB2 ger max 480Mbs men dit behöver vi inte gå nu) och det finns inga för Mac, men kör man BootCamp kan det ju vara något, den är billig (relativt) och skulle egentligen vara ett perfekt komplement till Macbook Pro med tanke på designen...klart intressant iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Potato head
no 1) Matrox har en DVI split som presenterar sig som ett grafikkort som möjliggör utökat skrivbord eller skärmdubblering (precis som i Macbooken), inte så jättedyr, och drivrutiner för Mac finns...

Problemet är ju att han inte har något platt-tv (Oskar Löfberg då), och behöver då en tv-adapter som inte kommer fungera i en splitter.

no 2) Jag läste i senaste TechWorld om en dockningsstation från Toshiba som ansluts med USB och sen ger grafik, nätverk, seriportar och ljud..mm...den kräver drivrutiner (och ger såklart ingen supegrafik

Är det den här du menar från Kensington? Som du säger är den ju ganska billig för vad den gör, men jag tycker den är overkill i sammanhanget, och fungerar ju som sagt inte heller med OS X.

enl. Thomas så kan den inte ge någon grafik alls eftersom ju USB2 ger max 480Mbs men dit behöver vi inte gå nu

Eftersom han aldrig påstått det du säger ska vi absolut inte gå dit. (Tänker du på "som extern skärm"-tråden får du snart ett svar där)

 

Oskar Löfberg: Var ett tag sedan du skrev något, har du löst det på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...