Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ansluta till lokalt nätverk


Ehliana

Rekommendera Poster

Hej, min pojkvän och jag har trådlöst nätverk. jag har en mac och han har en PC.

Vi har en trådlös router . problemet är att jag inte vet om det är hans nätverk jag är inne i (noobgt formulerat ) och jag hittar inte hans dator, han hittar inte min heller , hur ska vi göra????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni har en egen router, så kan ni ge ert eget nätverk ett namn, som gör att ni direkt kan se om det är ert eget nätverk som ni ansluter mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagts, har ni en trådlös router så ser man ju i AirPort statusen i menyraden vilket nätverk man anslutit till....om ni inte ändrat något sånt själva så heter det ju ofta default eller netgear eller liknande från fabrik.

 

Sen beror det ju på vad du menar med "hittar min dator", ni måste ju hitta ett gemensamt "språk", eller flera, som båda datorerna pratar, som ju beror lite på vad ni ska göra, dela filer ? dela skrivare ? På Macen gör du ju det under Systeminställningar - Fildelning, där du ju dels kan ange namnet på din maskin, samt vilka protokoll och tjänster som ska användas, dom flesta namnen är ju gankska självförklarande...men fåga om ni behöver hjälp, på XP är det ju t.ex. så att man måste dela ut egna mappar för att man ska kunna se andras utdelad mappar...om du förstår...ungefär så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehliana

 

Rekommenderar dig att läsa lite i MacHjälp, (i menyraden, Hjälp) som är mycket användbar.

Skriv ex.vis Fildelning i Sökrutan, så får du många svar på frågor du kan ha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oki tror jag fattar, ska kolla lite i eftermiddag, detta löser sig nog snart ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...