Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya tangentbordet vs det gamla och applestore


bokung

Rekommendera Poster

Jag ska snart fylla gubbe och har väl med tiden börjat bli en gnällspik. Dock tycker jag att personalen på applestore i Lund borde känna till hårdvaran bättre än de gör.

Jag har det "gamla" apple pro Usb keyboard (förra generationen) och har som de flesta andra fastnat för designen på det nya tangentbordet. Men vad är det som skall motivera mig rent rationellt att byta till det nya tangentbordet förutom att det nya är snyggare och matchar G5 bättre ?

 

Vad jag har fått för mig är att på det något äldre tangentbordet som jag har är det väl bara USB 1.1 portar medan det på det nya är USB 2.0. När jag frågar personalen på applestore i lund så vet dem inte...De antar att det finns USB 2.0 portar på det äldre tangentbordet med motiveringen "Det är ju ganska nytt och apple använder sig alltid av senaste tekniken"

 

Flummigt!

 

Jag har kollat systeminformationen för mitt tangentbord och det verkar fan i mig inte ha USB 2.0. Koll på nätet tyder på att det gamla tangentbordet bara har USB 1.1 portar.

 

Eftersom applestores personal inte vet så ställer jag frågan till de riktiga proffsen. Hur är det nu, är det USB 2.0 portar på förra generationens tangentbord från apple ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB 1.1 är det i själva tangentbordshubben, dvs de båda uttagen i tangentbordet

 

Hubb i Apple Pro Keyboard:

 

Version: 1.22

Busström (mA): 500

Hastighet: Upp till 12 Mbit/sek

Tillverkare: Mitsumi Electric

Produkt-ID: 0x1002

Tillverkar-ID: 0x05ac (Apple Computer, Inc.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det ju så som jag sa till bruttan på applestore. Förra generationens tangentbord har ju bara USB 1.1. För mig var de två USB 2.0 portarna på det nya tangentbordet det enda rationella argumentet för att köpa nytt tangentbord.

 

Tycker det är svagt att inte ha koll på sina produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tycker att en specialbutik som bara säljer ett varumärke borde kunna bättre. Om de inte vet utantill så borde de ha tillgång till alla uppgifter, alternativt kunna ringa sin leverantör. Det känns kasst att bara chansa på ett svar för att man inte orkar att kolla upp saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är tydligen problem med att få usb-portarna att funka på äldre datorer än nya imacen...det kan ju vara lite smolk i bägaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att usb-portar i tangentbord (oavsett märke) oftast har bara 1.1, eftersom USB 2 kräver mer ström?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är tydligen problem med att få usb-portarna att funka på äldre datorer än nya imacen...det kan ju vara lite smolk i bägaren.

Någon som vet ifall det fungerar på MacBook C2D? Hade själv tänkt att köpa ett tangentbord och extern skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Då var det ju så som jag sa till bruttan på applestore. Förra generationens tangentbord har ju bara USB 1.1. För mig var de två USB 2.0 portarna på det nya tangentbordet det enda rationella argumentet för att köpa nytt tangentbord.

 

Tydligen är det så att USB-portarna på det nya tangentbordet bara lirar som de skall tillsammans med de nya Aluminium iMac-arna. Vi som kör G5or göre oss tydligen inte besvär...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Problema? Jag kör en G5:a och bytte till ett aluminiumtangentbord. Det uppstod problem ganska snabbt. Eller... tangentbordet fungerade, men vid varje omstart åkte CD-släden ut. Obegripligt... tyckte jag. Ibland fungerade omstarten "normalt" och ibland inte. Jag fick byta mitt alumniumtangentbord mot ett nytt. Då infann sig förklaringen... tror jag? Med det nya tangentbordet installerat kom det upp en skylt vid omstart som förklarade att tangentbordet inte fick tillräckligt med ström. Jag hade dumt nog anslutit aluminiumtangentborden till samma hub, som mitt gamla plastiga tangentbord. När jag pluggat in tangentbordet direkt i datorn... då fungerade det.

 

När jag ringde Apples Support kunde ingen förklara problemet. Förmodligen var det så enkelt, att aluminiumbordet behöver mera ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde ju fungera med Mac Pro också, inte bara nyaste iMac? Jag menar, okej, det verkar ju logiskt om det kanske kräver lite mer ström och inte vill drivas av bärbara macar, eller äldre.

Men att ha en Mac Pro är faktist jävligt hårt och där ... borde det väl fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör senaste alu modellen av tangentbord i både macbooken samt iMacen (alu modellen med 2.4Ghz) och det fungerar precis lika bra i båda! :)

 

Värt att tillägga är förstås att jag kan nyttja USB 2.0 hastigheten på de båda. Det är främst USB-minnen som fungerar, annars klagar den på hög strömåtgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tangentbord klagar också på hög strömåtgång, men bara i Windows. Även fast jag använder samma prylar i båda operativen, lite underligt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...