Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dags för MacWorlds Julkalender


Nils Holmlöv
 Share

Rekommendera Poster

OK, jeg føler meg jo for så vidt også truffet her (i den forstand at jeg føler Axelmans innlegg også retter seg mot meg) ;)

 

Jeg vil bare gjøre det klart en gang for alle at jeg ikke på noen måte er missfornøyd med hverken julkalendern eller at tävlingen er lagt opp slik den er, MEN... jeg mener at en slags form for utloddning blant dem som har svart riktig på spørsmålene blir mer rettferdig ettersom alle har like god/dårlig sjans til å vinne (konstruktive meninger som ikke må forveksles med at jeg er imot julkalendern slik den fremstår).

 

Jeg vil ikke på noen måte at de som har vunnet skal føle seg "skamsna" (what on earth does that word mean?) fordi jeg mener det kan være andre måter å kåre vinnerne på. Dere som har vunnet, har vunnet, og jeg er glade på deres vegne. :)

 

Jeg vil også si at hele julkalendern er et svært positivt innslag fra Nils & Co og jeg ser frem imot flere konurranser :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 135
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • Nils Holmlöv

    20

  • Axelman

    16

  • Pocahontas

    11

  • Coroner

    10

Mest aktiva i detta ämne

Uppladdade bilder

Nils Holmlöv

Axelman, Cyberpet - jag bad faktiskt om feedback. Så även om jag kanske inte nödvändigtvis gillar den feedback jag får (bra feedback är sällan eller aldrig rolig att höra :) ) så vill jag inte att de ska känna sig påhoppade för att de försöker hjälpa till att göra tävlingen bättre. OK?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
1. Lottning brukar ju fungera bra i många sammanhang, och brukar ju inte vara diskriminerande på ngt sätt, eftersom alla då har lika mycket möjlighet.

Först som sist - det här är en tävling. Bäst vinner, de andra får ingenting. Det är mest på lek och inte så blodigt, men det är en tävling, och det framgår väldigt tydligt. Appropå "svensk jantelag" - finns det något mer urtrist svenskt än att alla alltid ska ha samma möjlighet att vinna? I det här fallet premierades förmågan att förklara för juryn exakt hur man kommer att använda produkten. I en annan tävling kanske vi väljer något annat sätt, bästa låt, video, bild eller nåt.

 

För en tävling måste det vara - vill vi ordna ett lotteri måste vi nämligen skaffa tillstånd, och det är alldeles för svårt och krångligt.

 

2. Om det ska vara ett urval som "styrs" av er så är min uppfattning då att ni får tänka på vad för slags värderingar och urvalsprinciper som ni stöder genom det.

Den öppna frågan lyder "Om du vann [produktnamn], hur skulle du använda den då?". Vinnaren blir den som på det bästa sättet kan redogöra för det. Det kan vara roligt, hjärtknipande eller rakt på sak, huvudsaken är att vi förstår vad produkten skulle betyda för den som fick den.

 

3. Och som jag sa min uppfattning är att ni i era urvalsprinciper verkar följa gemen "svensk jantelag" i alltför stor utsträckning. Trist, präktigt, humorlöst....etc....etc..... Jag som trodde att mac-ägare skulle vara ett föredöme för "think-different".......tycker jag har kännts uteslutet i det här fallet.

Jag vill ju givetvis inte peka ut personer i det här fallet, men det har varit min allmäna känsla när jag läst motiveringarna som NI valt.

Det här är ju min åsikt, och jag verkar ju vara ganska ensam om det.

Men tycker att det känns trist att mina prenumerationspengar ska gå till en attityd som jag inte kan stödja i alla fall.

I så fall kan jag lugan dig på en gång - de sponsorer som finns med på förstasidan är inte där av en slump. Som du kanske märkt så finns det en väldigt stor korrelation mellan vilka som sponsrat tävlingen, vem som är huvudsponsor en viss dag, och vad som är priset. När Adobe är huvudsponsor är priset Photoshop, när Microsoft är huvudsponsor är priset Office, osv. De har skänkt priserna helt enkelt - vi ordnade bara tävlingen.

 

Nu har du ju inte sett alla motiveringar, så du får helt enkelt tro mig när jag säger att de motiveringar som vunnit inte skiljer sig så vansinnigt mycket från de andra motiveringarna. Det finns ett par genomgående teman för i stort sett alla motiveringar - "jag kommer uträtta stordåd", "jag har inte råd att köpa det så det är är min enda chans" och "jag vill ge det till någon som förtjänar/behöver det". Inget fel i det, det är ju ungefär de olika skäl man kan ha, men det är inte de "wild and crazy ones" som du pratar om.

 

Var dom håller hus vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad spelar det för roll hur motiveringarna ger vinst......... Jag bryr mig inte i hur Nils o Co väljer. De har mitt fulla förtroende att efter egen godtycklighet välja vem de vill hur de vill..... (w00t) Om det är smart eller knasigt; kör hårt! ;)

 

Naturligtvis får alla säga sin mening i ett forum och detta är min mening att det är så TYPISKT SVENSKT.... Snälla nån... det är ju EN LEK!! Det är ju på SKOJ!!! Lossa på slipsen grabbar o tjejer!! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag var Chefredaktör skulle jag överväga att skita i att fixa en kalender till nästa år.... snart kommer det väl en doktorsavhandling och Macworlds urvalsprinciper?!?!?!?  Tack Nils och ni andra att ni tog er tid att göra nåt kul för oss!!! (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  (w00t)  Jag uppskattar det!!! (w00t)

 

Till somliga andra säger jag bara: LÄGG NER!!! :angry:

Nu har jag väl blåst alla chanser till vinst oavsett motivering..... (w00t) (w00t) (w00t) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Faktum är att det skulle ha varit intressant att få er motivering till varför ni valt en viss motivering, för att undvika urval på dolda principer som ni inte ens verkar vara medvetna om.

Om vi ska få tänka efter, så hade det väl knappast varit för lite begärt att "juryn" också fått göra det.

Eller?

Det beror ju lite på vad man vill att vi ska ägna vår tid åt antar jag. Under en normal produktion av MacWorld går 95 procent av arbetstiden åt till att diskutera, planera och fundera över den aktuella och nästkommande produktion. Den här tävlingen gör vi ovanpå det, så att säga.

 

Motiveringar är överlag sällan särskilt träffande, mest för att det är svårt att skriva dom. Det är lätt att peka på vad det är som gör att en text är dålig, om den nu är det, men det är väldigt svårt att fånga den kvalitet som gör att en viss text står ut över mängden. Mycket handlar det nog om hur den talar till läsaren.

 

Bara att läsa svaren tar tid, sedan ska man välja också. Detta sker under en viss tidspress, med tanke på att vi som sagt även producerar tidning parallellt med tävlingen. Att svänga ihop en motivering som förmedlar vad det var vi fastnade för är svårt, vilket innebär att det tar ännu mer tid.

 

Sedan är det ju inte heller något Nobelpris vi delar ut. Den som vunnit har lyckats svara rätt på tre frågor av varierande svårighetsgrad, och skrivit en motivering som förklarar vad de ska använda priset till på ett sätt som gjort att vi tyckt att "klart han/hon ska vinna".

 

Men skulle vi t ex ordna en fototävling/musiktävling/videotävling eller liknande, så är det mer motiverat med någon form av förklaring till vad i tävlingsbidraget som fångade vårt intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"wild and crazy ones"

Platsar man där om man tex motiverar laptopväskan med att den skulle bli utmärkt case för att bära min finaste gåbortsvåffeljärn i? (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att det skulle ha varit intressant att få er motivering till varför ni valt en viss motivering, för att undvika urval på dolda principer som ni inte ens verkar vara medvetna om.

Om vi ska få tänka efter, så hade det väl knappast varit för lite begärt att "juryn" också fått göra det.

Eller?

Det beror ju lite på vad man vill att vi ska ägna vår tid åt antar jag. Under en normal produktion av MacWorld går 95 procent av arbetstiden åt till att diskutera, planera och fundera över den aktuella och nästkommande produktion. Den här tävlingen gör vi ovanpå det, så att säga.

 

Motiveringar är överlag sällan särskilt träffande, mest för att det är svårt att skriva dom. Det är lätt att peka på vad det är som gör att en text är dålig, om den nu är det, men det är väldigt svårt att fånga den kvalitet som gör att en viss text står ut över mängden. Mycket handlar det nog om hur den talar till läsaren.

 

Bara att läsa svaren tar tid, sedan ska man välja också. Detta sker under en viss tidspress, med tanke på att vi som sagt även producerar tidning parallellt med tävlingen. Att svänga ihop en motivering som förmedlar vad det var vi fastnade för är svårt, vilket innebär att det tar ännu mer tid.

 

Sedan är det ju inte heller något Nobelpris vi delar ut. Den som vunnit har lyckats svara rätt på tre frågor av varierande svårighetsgrad, och skrivit en motivering som förklarar vad de ska använda priset till på ett sätt som gjort att vi tyckt att "klart han/hon ska vinna".

 

Men skulle vi t ex ordna en fototävling/musiktävling/videotävling eller liknande, så är det mer motiverat med någon form av förklaring till vad i tävlingsbidraget som fångade vårt intresse.

Jovisst, är det så att att vi ALLA väljer vad vi vill lägga vår tid på.....

 

Det var ju därför som jag slutade ganska snart att delta i tävlingen, för att jag inte fann det värt när jag ändå

såg vad för slags svar som ni valde.

Det är klart att det är under tidspress som ALLA involverande både skriver och väljer, det är ju därför som det bli intressant i min mening att utläsa vad för principer som är i verkan.

 

Tack för dina uttömmande svar Nils.

 

De har ju på inget sätt ändrat min åsikt om varifrån urvvalet kommer, men en dialog är ju alltid bra.

Min tid ska jag nu ägna till mer vidlyftande saker.......B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman, Cyberpet - jag bad faktiskt om feedback. Så även om jag kanske inte nödvändigtvis gillar den feedback jag får (bra feedback är sällan eller aldrig rolig att höra :) ) så vill jag inte att de ska känna sig påhoppade för att de försöker hjälpa till att göra tävlingen bättre. OK?

Förvisso, men det känns faktiskt kymigt för oss som vunnit att höra att vi nog inte förtjänar vinsten för att vi skrivit en motivering som föll MW i smaken. Känns obehagligt faktiskt att inte "förtjäna" vinsten. Förstår du vad jag menar?? Kritik är alltid bra så länge den är konstruktiv, men gnäll som tenderar till avundsjuka gillar jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håper i så fall at jeg ikke har biddratt til det Petra. Om så er tilfelle, er jeg lei for det :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja, nå er det gjort!

 

Jeg har aldri noen sinne vært flink til å skrive motiveringer, ettersom jeg av natur ikke pleier å sette ord på mine personlige ønsker og begjær. :(

 

Jeg var derfor tvunget "to think different" og har nå sannsynligvis skrevet den mest "corny" motiveringen som noen sinne har kommet inn til Nils og de andre i redaksjonen (som evt. har med tävlingen å gjøre). Håper det hjelper... :sorry:

 

Dette er min eneste sjanse slik jeg ser det. Ikke bare ønsker jeg meg en T610 noe helt vanvittig, men jeg har et reelt behov for en ny mobiltelefon, ettersom den gamle 6210'en gikk i knas under en liten fall-ulykke på glattisen i forrige uke. :(

 

Om min motivering ikke holder, blir vel neste motiveringsforsøk å prøve å skrive "Jeg vil ha en iPod" 1001 ganger uten å bruke "Copy"/"Paste" :D (men en ny mobil står høyere på ønskelisten akkurat nå enn en iPod).

 

Må den beste vinne (as allways) ;)

Redigerad av Coroner
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
[klipp]

Det är klart att det är under tidspress som ALLA involverande både skriver och väljer, det är ju därför som det bli intressant i min mening att utläsa vad för principer som är i verkan.

 

Tack för dina uttömmande svar Nils.

 

De har ju på inget sätt ändrat min åsikt om varifrån urvvalet kommer, men en dialog är ju alltid bra.

Min tid ska jag nu ägna till mer vidlyftande saker.......B)

Det är inte så lite sarkasm i ditt svar, så jag blir lite nyfiken - hur upplever du att urvalet gjorts?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso, men det känns faktiskt kymigt för oss som vunnit att höra att vi nog inte förtjänar vinsten för att vi skrivit en motivering som föll MW i smaken. Känns obehagligt faktiskt att inte "förtjäna" vinsten. Förstår du vad jag menar?? Kritik är alltid bra så länge den är konstruktiv, men gnäll som tenderar till avundsjuka gillar jag inte.

Tråkigt att du uppfattar det som att det handlar om gnäll eller avundsjuka.

Jag är inte det minsta avundsjuk på andra människor, det har jag ingen anledning till.

Mitt liv är alldeles för spännande för att jag skulle tänka i de banorna.

Man kan faktiskt ifrågasätta saker utan att vara det. Faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så lite sarkasm i ditt svar, så jag blir lite nyfiken - hur upplever du att urvalet gjorts?

Nils...det har jag ju redan sagt i mina tidigare inlägg. Jag står fortfarande för mina åsikter.

 

:)

 

och det är ingen sarkasm i det.

Jag har inte varit ute efter ngt i den stilen, bara att uttrycka mina åsikter.

Tycker inte att man ska behöva bli otrevligt behandlad för det.

 

För min del är det här avslutat nu.

Har faktiskt inte tid att ägna den här diskusionen ytterligare tid.

 

God Jul Alla!

Redigerad av lheidner
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coroner, jag håller alla tummar jag kan! :)

 

Förövrigt avslöjade maken att han anmält sig också. När han såg vilka priser som var kvar i julhälsningen inför jullovet för Macworld. Han är värre ha-galning än mig!!! Han muttrade något om den där telefonen också. Men jag håller på dig, han HAR ju en telefon som funkar ju. Han behöver INTE den senaste modellen. Faktiskt.

 

Det är gott att veta att maken börjar smälta inför Mac, han till och med tjuvläser min Macworld på toa! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coroner, jag håller alla tummar jag kan! :)

Det gjør jeg og :), men jeg forventer jo selvfølgelig ikke å vinne (den beste motiveringen gjør jo det) ;)

Det är gott att veta att maken börjar smälta inför Mac, han till och med tjuvläser min Macworld på toa!  :lol:

:DThe wonderfull world of propaganda :D

 

Du får stå på, så sitter han nok sikkert med en PowerBook/iBook og en iPod innom kort tid :rolleyes:

 

God jul! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får stå på, så sitter han nok sikkert med en PowerBook/iBook og en iPod innom kort tid :rolleyes:

 

God jul! B)

Don't you worry... han är så gott som i land. Har ju en gammal PowerBook som vi ska rusta upp som han får provköra ett tag, sen blir det nog en iBook när han får fast jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Fick aldrig chansen att tävla om iPoden idag;)

 

Igår på självaste Julafton då man har så mycket annat och göra gjorde att jag ej fick tid att tävla tidigare på dagen utan jag tänkte lägga mina svar och motivering klockan 23.30 dvs strax före midnatt(tävlingen skulle ju pågå tills 24.00 Julafton). Men då gick det ej att komma in i Julkalendern!.

 

Jag antar nu att det var för att ni då updaterade den med dagens vinnare!

 

Var det inte lite tidigt att göra så det var ju fortfarande 30 minuter kvar ju....?

 

Man får väl hoppas på någon framtida tävling istället! Ni borde ha sådana här liknande tävlingar lite oftare det är riktigt kul. Själv satsade jag på att vinna digitalkameran eller iPoden i årets tävling. Man kanske får hoppas på nästa års tävling istället om det blir någon dvs...

Redigerad av Joakim Ågren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades inte komma in på adventskalendern på julafton, fast jag försökte ett antal gånger mellan 16 och 23. Och jag förstod ju vad som stod på spel... jag ville så gärna ha en iPod (också!). Kanske har jag råd att köpa en 2- eller 4-Gb iPod efter Expot? Tävlingen var kul, jag vann ingenting men det kändes som om jag skulle kunnat göra det. Tävlingar om bästa iMovie eller liknande är jag nog rätt körd på så jag gillar att den slumpmässiga skickligheten gynnades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var visst inte ensam... När jag på kvällen tänkte sätta mig och göra den absolut bästa motiveringen för att vinna den där ipoden så gick det inte! Himla tråkigt att det på sista dagen och med det finaste priset så fallerar tekniken. Eller var det något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var etter hva jeg erfarte ingen nettsider innunder IDG.se som funket i går mellom kl. 15 og 24 (virker som om de har hatt problemer med serverne sine, eller internett e.l.). Jeg kom ikke inn noen steder som var underlagt IDG.

 

Men, julkalenderen var ikke noen problemer med så lenge man brukte direkteadressen (advent.macworld.se), så det virker som om akkurat den siden lå på noen annen server (evt. med annen internettlinje).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coroner, jag håller alla tummar jag kan! :)

Vel, jeg vant jo ikke (som forventet), men det gjør ikke så mye. En kompis av meg som har identisk mobil som min gamle (grøn 6210), fikk en P900 i går (er det mulig (w00t) ), så jeg overtok hans gamle Nokia :)

 

Får heller si grattis til Anna-Lena Jaktlund, som vant 610'en (om hun leser på forumet da).

Grattis også til Tommy Nordlund som vant iPod'en. Jeg klarte å få sendt avgårde en motivering på den også, men den var ikke i nærheten av samme klasse som den som vant :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, julkalenderen var ikke noen problemer med så lenge man brukte direkteadressen (advent.macworld.se), så det virker som om akkurat den siden lå på noen annen server (evt. med annen internettlinje).

Provade även direktadressen men det funkade inte det heller... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Merkelig! Det var faktisk den ensete siden (innenfor macworld.se domenet) jeg fikk til å funke :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Tekniken är densamma som den varit under hela tävlingen. IDG kommer dock att flytta rent fysiskt, från Sturegatan 11 till Karlbergsvägen 77, och jag vet inte om det var något med det som störde. Ett gäng personer hann dock tävla, och nu har vi ju en vinnare.

 

Vi kommer att ha fler tävlingar under året som kommer, däremot har jag svårt att tänka mig att vi drar till med något lika ambitiöst innan det blir dags för adventskalendern nästa år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...