Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Å ä ö i Iweb


silverarrow

Rekommendera Poster

Jag kan inte få å,ä,ö att fungera i Iweb. Blir bara en måste konstiga tecken när jag öppnar det i en browser. Någon som vet en lösning på det? Dessutom undrar hur jag ställer in Iweb som en engelsk version? Nu blir ju text som redan finns som FÖREGÅENDE och NÄSTA på svenska. Men jag vill ju ha det på engelska.

 

jag har ställt frågan om å ä ö innan, hoppas att det dykt upp någon som kan svara på det nu, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft problem med Å Ä och Ö i nya iWeb även jag.

 

Det verkar som om dom har haft programmerare i USA som inte har tagit hänsyn till våra skandinaviska språk. Det skulle inte vara första gången.

 

Skriv till Apple om dina problem så att dom blir varse dessa och vi kan få en förändring till stånd.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har förgäves försökt hitta en e-postadress till Apples support för påtala åäö-problemen i iWeb08. Men manuell support kan tydligen bara fås per elefon. Nu har jag gjort ett inlägg på Apples forum, underavdelning iWeb/navigation menu. Bra om fler kan gå in där och skälla på Apple

 

:superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är konstigt, för det verkar inte som alla har det problemet. Eller? I ivlket fall som helst är det så irriterande att man har lust att byta till windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att alla som har iWeb 08 har problemet med åäö i navigeringsmenyn. Obs det gäller inte texten nere på hemsidan. Att gå över till windows är väl som att av två onda ting välja det mest onda. Windows support är inte heller speciellt kundvänlig.

 

:laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går man över till Windows så slipper man givetvis detta problem - ty då följer inte iWeb med och ingenting liknande heller...man kan inte alls göra hemsidor med Windows och då slipper man ju problemet med åäö eftersom man inte gör några hemsidor...ju...öh...

 

Skämt åsido: filsystemet "på internet" hanterar bara engelska alfabetet. När man skapar en ny sida i iWeb så skapas en ny mapp [med ännu fler filer] och en ny html-fil i sajtklustret. Dessa kan alltså inte innehålla t.ex. åäö [eller specialtecken som t.ex. &, €,%, mm.] - då fungerar det inte. Detta har inget med Apple att göra, det har med 60-tal och amerikanska försvaret att göra...en lång historia som vi lämnar därhän.

Hur Apple ska lösa detta i iWeb - med sin automatiska sida/länk/fil-system förstår jag inte, men man kan tänka sig att om användaren döper en ny sida till t.ex. "övrigt" så skapar programmet filer som heter "ovrigt" - eller att programmet automatiskt byter ut alla icke-engelska tecken till ett understreck "_". Hur dom än försöker lösa problemet så har dom tydligen inte lyckats. Detta märker inte bara skandinaver, utan större delen av jordens befolkning |spanjorer/hela sydamerika, turkar, greker, etc, etc...].

 

På det sätt som iWeb är uppbyggt - ett i stort genialt sätt som gör att allmogen kan göra hemsidor - har satt Apple i en problematisk sits. Själv hittar jag alltid en svensk synonym som inte innehåller åäö till en ny sida [övrigt=annat t.ex.]. På detta sätt kan jag använda iWeb med vårt eget språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot mjg:s utförliga och kunniga svar finns förstås inte mycket att invända. Jag använder mig också av åäö-fria synonymer i iWebs navigeringsmenyer. Det behöver jag dock inte göra i Freeway, som jag använder för mina andra hemsidor. Freeway är i mitt tycke ett mycket lätthanterligt program för textsidor. Går att redigera ungefär som i ett layoutprogram. När jag behöver koppla bildsidor till den Freeewaytillverkade hemsidan lägger jag in en länk till en iWebbaserad sida/sidor. Där är iWeb helt enkelt suverän.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat programmet Smultron, då kan jag öppna varje sida i Iweb och ändra å ä ö i html. Enkelt men ändå omständigt. Jag förstår inte varför det skulle vara så svårt för Apple. Det borde stå på produkten när dem säljer den att å ä ö inte funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem i början (förra versionen av iWeb) när jag publiserade mina sidor. Det hade dock ingenting med iWeb att göra, iWeb publiserade sidorna som UTF-16, det var mitt webhotell som inte skickade ut sidorna rätt. När de vägrade rätta så bytte jag hotell för mina sidor och nu funkar det fint.

 

MVH / Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oki, jag har skrivit ett mail till mitt webb hotell, inget svar än så länge, men återkommer med deras svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

ÄNTLIGEN! Jag får be om ursäkt till Apple, det var webhotellet som var problemet. Nu har mitt webhotell ändrat så att å ä ö fungerar, underbart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...