Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp: PC +AirPort Extreme +Portar


oofus

Rekommendera Poster

Hej på er,

 

Jag är i kraftigt behov av hjälp och hoppas det finns något geni härinne som kan hjälpa mig. Jag sitter nämligen här och försöker få min AirPort Extreme att lira med min PC och DC++.

Har försökt i X antal timmar... utan resultat.

Det bör kanske tilläggas att jag är totalt novis på det här med nätverksteknik och allt vad det innebär. Ämnet ger mig frossbrytningar.

 

Är dessutom helt ny i Applesfären. Min första Mac(Book). :)

 

Har BBB om det är relevant.

 

Routern fungerar finfint både mot PCn och Macen. Det är bara strulet ovan som stör min nyvunna och underbara tillvaro.

 

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste öppna portar i routern. Vilka portar DC++ kör på har jag dock ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hoppas att dina problem löst sej! Jag är också ny i Macvärlden så jag undrar:

 

Har du kopplat din PC (Märke/Modell??) och din Mac mot Airporten och den lirar perfekt som (enbart) router? Jag letar efter en "bara-som-router-lösning" och tycker därför Airporten är lite väl dyr. MEN, fungerar den klanderfritt utan att göra mej (mera) gråhårig så är det kanske väl värt priset!

 

Ha're! :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå det löste sig. Problemet var jag, eller snarare att jag inte kan ett skit om vad som är vad i en router.

Jag öppnade upp två portar mellan 35000 (kommer inte ihåg) och 64000 (kommer inte ihåg) och det fungerade... ett tag. Nu verkar det inte fungera igen. Vet dock inte om det är jag som pillat på nått ( troligt med tanke på att jag har pillat en del), eller om det är något annat. Har inte orkat ta reda på det.

 

Både min MacBook och PC trivs väldigt bra med AirPort Extreme.

Bortsett från att jag inte hajjar ett skvatt om hur routrar fungerar, så kan jag lungt säga att den här routern fungerar mycket bättre än någon annan trådlös router jag haft tidigare. Klockrent. Jag är sjukt nöjd.

Så grymt att den har USB-port. Har kopplat till en extern HD i den.

 

PCn är en Dell Dimension 8400.

 

Jodå, jag vet att DC finns för Mac också. Vill dock inte besudla min Mac med den skiten. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag öppnade upp två portar mellan 35000 (kommer inte ihåg) och 64000

Så höga portnummer ska man aldrig öppna. De är så kallade dynamiska portar, som används av operativsystemet. Du ska kolla vilka portar som är standard för de program du avser att köra, och öppna dessa portar i routern. Kolla dokumentationen för t.ex DC++. Där står nog vilka portar som programmet använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hoppas att dina problem löst sej! Jag är också ny i Macvärlden så jag undrar:

 

Har du kopplat din PC (Märke/Modell??) och din Mac mot Airporten och den lirar perfekt som (enbart) router? Jag letar efter en "bara-som-router-lösning" och tycker därför Airporten är lite väl dyr. MEN, fungerar den klanderfritt utan att göra mej (mera) gråhårig så är det kanske väl värt priset!

 

Ha're! :dumstrut:

 

 

Köp dig en AppleAirportExpress, billigare samt lirar fin fint med min iMac och Dell Pc !

 

Så länge du inte tänkt att använda kabel eller ha fler än tio datorer uppkopplade så ska det gå fint !

 

Och du inte bor i världens största kåk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...