Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Omformatering


conformity

Rekommendera Poster

Jag funderar på att göra en nystart på min MacBook och undrar lite lämpligaste sättet.

 

Är det bara att köra installationsskivan och låta den göra en ren installation av MacOSX? Och i så fall, kan jag återställa säkerhetskopiorna jag har gjort på min användarmapp från min externa hårddisk?

 

Jag vill ju egentligen inte ta tillbaka allt från säkerhetskopian utan bara användarfilerna (bilder, musik, m.m.). Är detta möjligt?

 

Något man bör tänka på?

 

Tillägg: Är detta något man kan ordna när man uppgraderar till Leopard, alltså en 'ren' installation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde nyligen detsamma. Jag sedan plockade tillbaks alla gamla backupfiler. Inga problem. Jag fick loss sådär 10 GB utrymme på kuppen pga allt skräp som jag installerat och samlat under åren som jag nu blev av med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du göra så, men du kan ju börja med att göra en Arkiv/install, då behåller du alla inställningar och program, bara Systemet som blir nytt och frächt.

 

Formattera gör vi sällan på Mac, aldrig gjort det. annat än när jag får en ny disk som ska partitioneras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar formatera om och installera allt från början lite då och då, mest bara för att det är så roligt att sitta och plocka tillbaka allt och organisera allt riktigt fint. Ofta blir det några program som man inser att man inte längre använder, eller också kommer man på att man saknar något. Eller att man ska organisera vissa dokument på ett annat sätt.

 

Känns skönt att formatera om hårddisken och bli av med alla eventuella konstigheter och elakheter också.

 

Det är ju ett stort jobb: ett par kvällars installation, och sedan tar det väl ett par veckor innan alla filer och ikoner ligger där jag vill ha dem.

 

Det har kanske blivit i genomsnitt vartannat år som jag har gjort en total ominstallation, naturligtvis ofta i samband med byte av dator, hårddisk eller någon större krasch. Nu körde jag ju OS 9 till för ett år sedan, och man har inte samma möjlighet där att göra en arkiv/install av systemet.

 

Kanske är det lite onödigt att formatera om och installera allt från grunden i OS X, men det är lika roligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis min tanke... Jag är lite knäpp i 'rena' system =) Gillar att få en ny dator!

 

Men det är alltså inga problem att dra tillbaka mina filer ifrån backupen? Jag är inte jätteduktig på det rent tekniska, men kan det inte bli strul med rättigheter osv i och med linuxkärnan?

 

Och hur gör man för att göra en backup av sina bilder i nya iPhoto? Gör man en säkerhetskopia av programfilen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis min tanke... Jag är lite knäpp i 'rena' system =) Gillar att få en ny dator!

 

Men det är alltså inga problem att dra tillbaka mina filer ifrån backupen? Jag är inte jätteduktig på det rent tekniska, men kan det inte bli strul med rättigheter osv i och med linuxkärnan?

 

Och hur gör man för att göra en backup av sina bilder i nya iPhoto? Gör man en säkerhetskopia av programfilen då?

 

Tidigare har man ju alltid kunnat kopiera iPhoto mappen (som ligger i bilder mappen) rakt av. Jag antar att man kan det nu med med skillnaden att den heter iPhoto Library.. Prova att flytta på den, starta iPhoto, konstatera att det är tomt, stänga av iPhoto och sen flytta tillbaks den så borde du få reda på om det fungerar :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, har inte sett den iPhoto filen innan i mappen bilder... Då borde det ju inte vara så svårt.

 

Jaja, det blir väl till att testa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sparade även filen Bookmarks.plist som ligger i mappen Safari under din användare>Bibliotek, samt hela mappen Mail på samma ställe. Ersätt de nya med dessa efter ominstallationen så sparar du en hel del jobb med dina bokmärken och Mail-inställningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela dokument mappen är bra att spara. Kör du MS office så ligger mailen där. Bara att kopiera tillbaka och så behöver man inte göra några nya inställlningar i Entourage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt precis och funderade på mailen =) Tackar för info! Betyder det att den sparar inställningar, mail med bilagor och rubbet?

 

Klurar även lite på iCal och Adressboken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt precis och funderade på mailen =) Tackar för info! Betyder det att den sparar inställningar, mail med bilagor och rubbet?

 

Klurar även lite på iCal och Adressboken?

 

Jag är inte säker på vart Apples Mail lagrar sina mail, det kan nog annan svara på. Jag använder som sagt var Entourage.

Om du har .Mac så är du ju syncad mot det och behöver inte bry dig om back-up på iCal och Adressbok. Annars får du nog klura ut var de lagarar sina filer.

Hmm, mailen från Apples mail verkar ligga i Library/Mail.. (kan ha fel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sparade även filen Bookmarks.plist som ligger i mappen Safari under din användare>Bibliotek, samt hela mappen Mail på samma ställe. Ersätt de nya med dessa efter ominstallationen så sparar du en hel del jobb med dina bokmärken och Mail-inställningar...

 

Yes, tänkte mer på ovanstående citat från JollyJumper. Vet du Jolly, om samtliga mail med bilagor m.m. hänger med vid säkerhetskopiering?

 

Samt, någon som har några tips angående iCal och Adressboken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla gamla brev fanns kvar när jag lade tillbaks den gamla Mailmappen i det nya systemet. Borde funka på samma sätt med iCal och adressboken.

 

(Edit. Insåg just att jag totalt glömde bort att spara adressboken vid min ominstallation...så den är nu tom)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla gamla brev fanns kvar när jag lade tillbaks den gamla Mailmappen i det nya systemet. Borde funka på samma sätt med iCal och adressboken.

 

(Edit. Insåg just att jag totalt glömde bort att spara adressboken vid min ominstallation...så den är nu tom)

 

Men iCal och Adressboken verkar inte ha några mappar i Biblioteket, vad göra då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adressboksinnehållet verkar ligga under Bibliotek>Application support. iCal har jag inte hittat men den ska nog finnas den oxå nånstans. Prova att göra en sökning på iCal på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adressboksinnehållet verkar ligga under Bibliotek>Application support. iCal har jag inte hittat men den ska nog finnas den oxå nånstans. Prova att göra en sökning på iCal på datorn.

 

Jupp, den verkar ligga där också. Tackar för tips! Får se om jag väntar till Leopard att göra detta, borde väl vara lika smidigt då? Eller kan det vara att de flyttar på filer, mappar eller ändrar filtyper i uppgradering? =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Bookmarks.plist som ligger i mappen Safari under din användare>Bibliotek,

 

 

 

min safari mapp ligger inte där. jag vet inte vart den har tagit vägen. den ända mappen som har med safari att göra som jag hittar ligger under caches/metadata/safari. men det är bar bokmärken till sidor som jag aldrig hört talas om ens. vad ska jag göra jag behöver hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...