Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Digitalbox i lägenhet med Comhem som TV-leverantör


iMarc

Rekommendera Poster

Bor i lägenhet och har Comhems analoga TV-utbud. Har även en analog TV.

Nu undrar jag om man kan köpa en billig digitalbox och få digitalTV? Då menar jag enbart basutbudet som man inte betalar något för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart har du varit dom senaste 2 åren då alla har pratat om digitaliseringen av tv-nätet....det var länge snack om att komma under 500:-, men jag tror att den billigaste jag har sett låg på 299:-..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De digitala kanaler du får "gratis" dvs betalar tv licens för, får du endast gratis om du tar dem via luften (boxer/terracom) med t.ex en bordantenn. Skall du ha dessa kanaler via comhems nät måste du ha ett programkort billigaste abonnemanget är tv small 39kr/mån, då får du dessa kanaler. De flesta billiga boxar är för DVB-T (boxer). För att kunna se digitaltv via kabeltvnätet(comhem) måste du ha en box för DVB-C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De digitala kanaler du får "gratis" dvs betalar tv licens för, får du endast gratis om du tar dem via luften (boxer/terracom) med t.ex en bordantenn. Skall du ha dessa kanaler via comhems nät måste du ha ett programkort billigaste abonnemanget är tv small 39kr/mån, då får du dessa kanaler. De flesta billiga boxar är för DVB-T (boxer). För att kunna se digitaltv via kabeltvnätet(comhem) måste du ha en box för DVB-C.

Med en boxer och en bordsantenn, kan det verkligen bli bra bild då?

Problemet också om jag skippar Comhems analoga utbud så får jag ju inte TV3, Kanal 5 mm, ska jag då ta baspaketet på Comhem för att få de kanalerna går det på 159:-/mån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar du deras tv prenumeration får du en digital kanalbox med inbyggd tuner.

No problem.

Vi har en inspelningsbar med 160GB hårddisk från dem.

Spelar in två kanaler, kostade 1.950:- (2500:- avdraget).

Men de har en utan hårddisk, som inte kostar något alls.

 

Sen om du har bredband och TV med dem får du 2 linjer och telefonnummer gratis.

Du betalar bara för samtalen.

 

Sen slänger du ut Telia och spara 150:-/mån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar, men som jag har det nu så kör jag med Glocalnets bredband och har ip-telefoni från en annan leverantör, så jag är inte Comhem-kund överhuvudtaget.

Hmm får grunna på detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart har du varit dom senaste 2 åren då alla har pratat om digitaliseringen av tv-nätet....det var länge snack om att komma under 500:-, men jag tror att den billigaste jag har sett låg på 299:-..

ja nu blev jag ju medlem i Januari, så jag har inte varit med så länge ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en boxer och en bordsantenn, kan det verkligen bli bra bild då?

Det är ju digitalt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en boxer och en bordsantenn, kan det verkligen bli bra bild då?

Problemet också om jag skippar Comhems analoga utbud så får jag ju inte TV3, Kanal 5 mm, ska jag då ta baspaketet på Comhem för att få de kanalerna går det på 159:-/mån

 

Problemet med Digital kabel-tv i Sverige är det faktum att en och en halv miljon hushåll valt att behålla analoga sändningar. Detta vet också digitalboxtillverkarna, det syns ju på försäljningen. Därför är efterfrågan låg, därmed är priset högt då inte tillräckligt många boxar säljs in i butikerna. Det kommer att fortsätta vara på det här viset i flera år till, alternativt tills den största kabel-tv-leverantören (ComHem) beslutar sig för att hitta en lösning där de går över till enbart digitala utskick på ett smidigt sätt, som inte skapar ett stort kaos i de flesta delarna av Sverige.

 

Till din fråga

Har du kollat över möjligheten att istället välja Digital-tv Small för 39 kr/mån + TV3 och Kanal 5 för 29kr/mån + 29 kr/mån = 58 kr/mån? Alltså 97 kr/mån för att få det paket du vill ha, om det inte finns ytterligare kanaler du önskar. Isåfall är nog 8 Favoriter ett bättre alternativ om det visar sig att du vill ha så många kanaler att det blir dåligt jämförelsepris. Ett tips är att försöka räkna ut vad du behöver. Detta är något som ComHem borde ordna på deras hemsida! En kalkylator med jämförelsepris!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja nu blev jag ju medlem i Januari, så jag har inte varit med så länge ;)

Nu menar nog inte gummiankan forumets snack utan almenhetens prat utanför forumet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju digitalt ;)

 

Vad han syftar på är nog det faktum att en bordsantenn inte har samma förutsättningar att nå full signalkvalitetsstyrka. Jag vet själv att jag brukat fått omkring 80 % styrka med bordsantennen jag använt från Clas Ohlson med aktiv förstärkare som medföljt. Ännu har jag inte haft råd att investera i en antennförstärkare, men det kanske funkar. En säljare jag pratade med spekulerade i att det kan bli en förstärkning av brus istället för förstärkt kvalitet. Eftersom jag ännu inte haft möjlighet att prova det här praktiskt har jag tyvärr ingen fakta att ge :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu menar nog inte gummiankan forumets snack utan almenhetens prat utanför forumet :)

aha ja jo digitalboxar är ju inte dyra det vet jag, men frågan är om det är värt det eller att satsa på Comhem istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med Digital kabel-tv i Sverige är det faktum att en och en halv miljon hushåll valt att behålla analoga sändningar. Detta vet också digitalboxtillverkarna, det syns ju på försäljningen. Därför är efterfrågan låg, därmed är priset högt då inte tillräckligt många boxar säljs in i butikerna. Det kommer att fortsätta vara på det här viset i flera år till, alternativt tills den största kabel-tv-leverantören (ComHem) beslutar sig för att hitta en lösning där de går över till enbart digitala utskick på ett smidigt sätt, som inte skapar ett stort kaos i de flesta delarna av Sverige.

 

Till din fråga

Har du kollat över möjligheten att istället välja Digital-tv Small för 39 kr/mån + TV3 och Kanal 5 för 29kr/mån + 29 kr/mån = 58 kr/mån? Alltså 97 kr/mån för att få det paket du vill ha, om det inte finns ytterligare kanaler du önskar. Isåfall är nog 8 Favoriter ett bättre alternativ om det visar sig att du vill ha så många kanaler att det blir dåligt jämförelsepris. Ett tips är att försöka räkna ut vad du behöver. Detta är något som ComHem borde ordna på deras hemsida! En kalkylator med jämförelsepris!

Japp man kan lägga till kanaler som du säger, problemet är bara att min son blir helt vansinnig om han inte får med cartoon Network och Jetix också, och då är man ju upp i 8 favoriter-priset....hmmm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har detta inte alls med den ursprungliga frågan att göra men jag vill bara klar göra en sak. Det är väl ändå så att när det gäller digitaltv så gör det ingen skillnad i bildkvalite om du har t.ex 80% stryka eller 100% stryka. Antigen så har du bild eller så inte, på eller av. Har du dålig signal digitalt så fryser bilden/stannar upp eller du får blockings, men bildkvaliten påverkas ej som den gör analogt där du får en grynig bild vid svag signal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ComHem. Samsungs digitalbox utan hårddisk fick man gratis för ett tag se´n. Se på comhem.se där står det om det fortfarande är så. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har detta inte alls med den ursprungliga frågan att göra men jag vill bara klar göra en sak. Det är väl ändå så att när det gäller digitaltv så gör det ingen skillnad i bildkvalite om du har t.ex 80% stryka eller 100% stryka. Antigen så har du bild eller så inte, på eller av. Har du dålig signal digitalt så fryser bilden/stannar upp eller du får blockings, men bildkvaliten påverkas ej som den gör analogt där du får en grynig bild vid svag signal.

 

Analog kabel-tv via ComHem

Det stämmer inte. Det är en myt. Inget jag bara säger i tomt kallprat, utan jag har jämfört både analog ComHem kabel-tv mellan två hushåll: en med lika bra kvalitet som digitalt och en annan som har normal signalkvalitet på sitt analoga kabel-tv: extrem skillnad! Det blir en för lång historia om jag ska gå in i detaljer.

 

Digital marksänd tv: 85 % vs 93-100 %, takantenn i båda fallen

Skillnaden är helt enorm i mina ögon. Med 85 % har man pixlar som syns i bilden på samma sätt som när man kör S-video tv-out från datorn till en CRT-tv med medioker filmupplösning i divX-format, jämfört med att köra tv-out med en DVD-film på samma sätt. Då blir det en skarp bild utan pixlar.

 

Men, du behöver inte ta mitt ord för detta. Du kan testa själv om du har möjlighet att låna en antennförstärkare, tillgång till en villa med antenn på taket samt en digitalbox för DVB-T marksänd mottagning som har "adapterklump" till antennförstärkning med svag förstärkning. Har du en modern tv som är LCD eller plasma så kan det i vissa fall även bli bättre bild med vad som i folkmun (felaktigt) kallas för "100 hz antennkabel".

 

Bara lite tips. Men däremot, till ditt försvar, så blir bilden alldeles utmärkt med 85 % signalkvalitet, det går fint att titta på tv. Det blir däremot inte perfekt kvalitet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ComHem. Samsungs digitalbox utan hårddisk fick man gratis för ett tag se´n. Se på comhem.se där står det om det fortfarande är så. ;)

Japp stämmer bra det om man tar Medium med 8 favoriter :)

Men jag ska avvakta lite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit i Glocalnet, skippa Telia.

 

Vi har 145 TV kanaler,

2 telelinjer (som vi har enbart för inkommande samtal)

Bredband 8/1,

IP-tele (fria samtal, ingen uppkopplingsavg)

 

Tot per mån= 673:-

 

Tycker jag är förhållandevis bra.

Speciellt att spara på IP-tele utan uppkopplingsavgifter och utan Telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit i Glocalnet, skippa Telia.

 

Vi har 145 TV kanaler,

2 telelinjer (som vi har enbart för inkommande samtal)

Bredband 8/1,

IP-tele (fria samtal, ingen uppkopplingsavg)

 

Tot per mån= 673:-

 

Tycker jag är förhållandevis bra.

Speciellt att spara på IP-tele utan uppkopplingsavgifter och utan Telia.

Telia har jag inte utan Megaphone, 2 linjer funkar jättebra och är billigt. Glocalnet betalar jag 299:-/mån för 8 Mbit, för detta betalar jag totalt ca 378:-/mån. Eftersom jag är ensamstående med barn så är jag ute efter en billig lösning, får forska lite i detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...