Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem att maila InDesigndokument


achrya

Rekommendera Poster

Tjabbarang!

 

Som rubriken säger har jag ett problem att maila ett InDesigndokument till tryckeriet.

Jag har gjort en annons till en karta etc. Killen avvänder mac säger han och han har senaste

versionen av InDesign och det borde genrellt inte vara några problem för honom att öppna den

men nu påstår han att han inte kan öppna den. Jag har nu mailat en pdf-fil istället.

Vet inte om han fått upp den, troligen jobbar han inte på lördagar^^.

 

Jag funderar på att zippa dokumentet, men jag vettefan vad jag ska använda mig av för program

har en jävla massa program men de packar bara upp filer.

 

Så tacksam om någon har ett tips eller liknande.

 

 

Ride on dude!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjabbarang!

 

Som rubriken säger har jag ett problem att maila ett InDesigndokument till tryckeriet.

Jag har gjort en annons till en karta etc. Killen avvänder mac säger han och han har senaste

versionen av InDesign och det borde genrellt inte vara några problem för honom att öppna den

men nu påstår han att han inte kan öppna den. Jag har nu mailat en pdf-fil istället.

Vet inte om han fått upp den, troligen jobbar han inte på lördagar^^.

 

Jag funderar på att zippa dokumentet, men jag vettefan vad jag ska använda mig av för program

har en jävla massa program men de packar bara upp filer.

 

Så tacksam om någon har ett tips eller liknande.

Ride on dude!

 

Ett jäkligt smidigt och gratis zip-progg:

 

http://argilla.us/page.php?page.x=42&p...p;page=software

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ctrl + klick på ett dokument eller mapp gör att du får up en kontextmeny med valet "skapa arkiv av..." och så namnet på filen/mappen i fråga. Då blir det ett zip-arkiv av det hela. Du behöver inte installera någonting utan det finns direkt i OS X.

 

Du gjorde helt rätt i att maila honom en .pdf! Blir minst problem för honom på det sättet när det ska skrivas ut/rippas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag funderade på, om man vill zippa flera filer i samma? (vilket man ofta vill)

förstod mig inte på hur man gjorde det i CocoaZip?

När du ska dra in ett dokument sen zippa...men drar du in ett till blir det en ny zip..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag funderade på, om man vill zippa flera filer i samma? (vilket man ofta vill)

förstod mig inte på hur man gjorde det i CocoaZip?

När du ska dra in ett dokument sen zippa...men drar du in ett till blir det en ny zip..

Det enklaste är väl att skapa en ny mapp, lägga in alla filer i den mappen och sen zippa. Hur man gör i CocoaZip vet jag inte, men som sagt går det ju att göra direkt under OS X.

 

Hoppas att jag förstod dig rätt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Packade du indesigndokumentet innan du mejlade över det eller skickade du bara filen?

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju ha löst sig, eller?

 

Annars kan det ibland handla om bakåtkompabilitet. Du kanske har CS3, dom har CS2....

 

Men annars så brukar man väl extremt sällan skicka ID-dokument eftersom det alltid finns en risk att tryckeriet av misstag kan ändra något i texter eller layouter. ID-dokumentet är ju "originalet".

 

Istället exporterar man som högupplöst PDF med nån lämplig färgprofil. De större tryckerierna brukar ha ICC-filer tillgängliga som dom gjort så dom passa de egna grejerna. På så sätt kan tryckeriet och du vara säkra på att innnehållet i filen inte ändras (jo, det går iofs. Men det är ganska pyssligt så det sker knappast av en olyckshändelse).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju ha löst sig, eller?

 

Annars kan det ibland handla om bakåtkompabilitet. Du kanske har CS3, dom har CS2....

 

Men annars så brukar man väl extremt sällan skicka ID-dokument eftersom det alltid finns en risk att tryckeriet av misstag kan ändra något i texter eller layouter. ID-dokumentet är ju "originalet".

 

Istället exporterar man som högupplöst PDF med nån lämplig färgprofil. De större tryckerierna brukar ha ICC-filer tillgängliga som dom gjort så dom passa de egna grejerna. På så sätt kan tryckeriet och du vara säkra på att innnehållet i filen inte ändras (jo, det går iofs. Men det är ganska pyssligt så det sker knappast av en olyckshändelse).

 

 

Nej han hade CS3 och jag har CS2, jo jag brukar skicka pdf-fil annars, men han bad om ett InDesign dokument för det skulle vara lättare för honom att sätta ihop fler av annonserna (tror det var därför) innan han skulle trycka upp kartan.

 

Nej jag vet inte ännu om det gått, för han har inte hört av sig, men nu har jag skickat InDesigndokumnetet opackad, och en zippad och en PDF. Så nu får han banne mig fixa det, annars är det han som är inkompetent. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast en InDesigndokument innehåller inte några bilder eller liknande, utan bara länkar till de olika filer du lagt in i dokumentet. Så om du inte packar filen så kommer inte bilderna med. Kan det vara det som spökar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast en InDesigndokument innehåller inte några bilder eller liknande, utan bara länkar till de olika filer du lagt in i dokumentet. Så om du inte packar filen så kommer inte bilderna med. Kan det vara det som spökar?

 

 

 

Givetvis skickade jag med bilderna jag använt.

och även om jag inte gjort det skulle han fått upp dokumentet även om han inte sett bilderna.

 

Så tyvärr inte det som var felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, även om det ju finns bra preflight och package funktioner i ID, så skickar man ju väldigt sällan ett ID dokument, och speciellt inte mellan olika versioner, ID är ju ökänt för såna problem, och i CS2/CS3 kan jag inte se att någon skulle ha problem med en högupplöst PDF, ens om man ska passa in det bland övriga saker på en sida eller ett uppslag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej han hade CS3 och jag har CS2, jo jag brukar skicka pdf-fil annars, men han bad om ett InDesign dokument för det skulle vara lättare för honom att sätta ihop fler av annonserna (tror det var därför) innan han skulle trycka upp kartan.

 

Nej jag vet inte ännu om det gått, för han har inte hört av sig, men nu har jag skickat InDesigndokumnetet opackad, och en zippad och en PDF. Så nu får han banne mig fixa det, annars är det han som är inkompetent. =)

OK... Hoppas han kan få upp grejerna nu då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...