Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny med Mac hitta program samt ändra program som öppnar fil


Jeepen66

Rekommendera Poster

Jag är numera en stolt ägare till en MacBook Pro 17"

 

Problem 1

 

Jag har nu i en vecka hört några korta tonstötar med jämna mellanrum och anar att det är ett program som vill pocka på min uppmärksamhet. Ljudet är något lägre än när det är ett program i dockan som vill upp. Finns där något kort komando som gör att man kan få fram startade program?

 

Problem 2

 

"bin" filer har fått för sig att de ska öppnas av VLC men egentligen ska den installeras.

Detta gjorde att jag inte kunde installera win mediapl 9 (Nu ska jag inte installera detta program längre men vill vet hir jag skulle gjort) Följande händer laddar ner ett program i Safari eller Firefox den frågar om jag ska öppna det med ett extraheringsprogram (svarar OK), sedan försöker VLC att spela upp filen! Nu hittar jag inte extraheringsprogrammet när jag söker i Finder så jag kan inte tillfälligt öppna med annat program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är numera en stolt ägare till en MacBook Pro 17"

 

Problem 1

 

Jag har nu i en vecka hört några korta tonstötar med jämna mellanrum och anar att det är ett program som vill pocka på min uppmärksamhet. Ljudet är något lägre än när det är ett program i dockan som vill upp. Finns där något kort komando som gör att man kan få fram startade program?

Äpple+Tab så får du upp aktiva program, annars så ser du det i Dockan.

 

Grattis till ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem 2

 

"bin" filer har fått för sig att de ska öppnas av VLC men egentligen ska den installeras.

Detta gjorde att jag inte kunde installera win mediapl 9 (Nu ska jag inte installera detta program längre men vill vet hir jag skulle gjort) Följande händer laddar ner ett program i Safari eller Firefox den frågar om jag ska öppna det med ett extraheringsprogram (svarar OK), sedan försöker VLC att spela upp filen! Nu hittar jag inte extraheringsprogrammet när jag söker i Finder så jag kan inte tillfälligt öppna med annat program.

 

Hej, det är ganska ovanligt med .bin filer tror jag men det här gäller generellt för alla filer på Macen. Äpple+i så får du upp en informationsruta för filen. Där kan du välja med vilket program den ska öppnas. Du kan även bocka för att ändringen ska gälla alla filer med samma ändelse.

 

..såg precis att jag inte alls svarade på din fråga. Jag vet inte vad OSX medskickade uppackningsprogram heter. Problemet är att det inte klarar alla format så man behöver ändå något mer. Ett gratisalternativ som dock har strul med vissa filer är "The Unarchiver". Man kan köpa StuffIt och de har även en gratis expander att ladda ned. Finns något som heter Betterzip också som kostar pengar och som jag inte provat.

post-12124-1188632187.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som man får med från början heter BOMArchivehelper.. Men hur man hittar programet, ingen aning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen !

Äpple+Tab så får du upp aktiva program, annars så ser du det i Dockan.

 

Grattis till ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgår ifrån att jag hittar alla program i program mappen men där finns inte det programmet kan det ligga någon annan stans?

 

..like this
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hittar inte programmet på vanligt ställe. Det ligger djupt dolt och inbyggt i systemet... Läs den här tråden så får du lite mer kött på benen.

 

Tänk på att du även har vissa verktygsprogram i mappen för det INUTI programmappen.

 

Bäst är (som sagts tidigare) att också ha ett annat program installerat för uppackning av filer. Själv kör jag med Stuffit Expander sen många år och är nöjd med det (gratis)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...