Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

javascript som söker i en databas


eYebOk

Rekommendera Poster

Hej på er,

 

Jag håller på med ett litet projekt där jag har en websida och en databas. Vi säger att på sidan ska man kunna söka efter en person som jag har lagrat i DB. I samma sida har jag tomma fält som jag vill sökningen ska fylla i med personen jag sökt efter. Jag har förstått att javascript är det enda som gör det i realtid så att säga

 

typ

 

___________ sök(knapp) namn______________

adress______________

OSV..._______________

 

Jag vill inte att sidan ska laddas på nytt då jag förlorar annan info. Finns det någon som har något liknande eller vart jag kan finna kod som jag seda kan modifiera. Jag kan inte koda utantill så jag skulle vilja få lite hjälp på traven.

Finns det någon som kan hjälpa mig??

Tacka på förhand!!

/ric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill nog använda dig av AJAX för att åstadkomma detta. Det är en teknik som använder XMLHttpRequest för att kunna kommunicera med servern genom JavaScript. JavaScript används även för att uppdatera delar av sidan med den hämtade informationen.

 

Värt att läsa

http://www.seajax.nu/ - Kort intro

http://en.wikipedia.org/wiki/Ajax_(programming) - utförligare förklaring (engelska)

 

Prototype är ett färdigt paket med bl.a. AJAX-funktioner som du kan använda för att göra livet lite lättare för dig. Snegla igenom dokumentationen lite så får du en bild av hur det går till. :D

 

www.prototypejs.org

 

Känns som att runt hälften av tiden man utvecklar mjukvara går åt att läsa andras dokumentation..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gött... tackar för ditt svar. Kollar upp det med en gång, det blir nog en sen natt idag...;-)

thnx!!!

Ric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått mer grepp om det nu men det är en bit som jag inte riktigt fattar.

Jag antar att det är koplingen till databasen. Den som jag har är skriven för sql och jag vill ha till access. i vilket fall som helst så ser koden ut såhär.

Har någon en ide om hur jag ändrar den första biten... tacksam för svar!

 

<%

response.expires=-1

sql="SELECT * FROM CUSTOMERS WHERE ID="

sql=sql & "'" & request.querystring("q") & "'"

 

set conn=Server.CreateObject("ADODB.Connection")

conn.Provider="Microsoft.Jet.OLEDB.4.0"

conn.Open(Server.Mappath("db.mdb"))

set rs = Server.CreateObject("ADODB.recordset")

rs.Open sql, conn

 

response.write("<table>")

do until rs.EOF

for each x in rs.Fields

response.write("<tr><td><b>" & x.name & "</b></td>")

response.write("<td>" & x.value & "</td></tr>")

next

rs.MoveNext

loop

 

response.write("</table>")

%>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...