Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Ny begagnad dator


funkyfiat

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har idag inhandlat en begagnad iBook från 2004, sista modellen innan Intelmodellen... Detta gjordes i Sthlm, och på tåget på väg till Uppsala upptäckte jag att höger piltangent inte funkar... Finns det nån enkel lösning på detta, eller måste jag åka tillbaka hela vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men du vet att sista iBooken kom 2005 :)

 

Testa om du kan pilla bort tangenten och se om det ligger ngt skit där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man pilla loss enstaka tangenter då eller ska jag lyfta hela bordet? För det har jag testat en gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur det är med iBookens tgb, men på de stora för stationära brukar det funka bra för mig med att ta en kulspetspenna och skjuta den under knappen, så POFF! lossnar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur det är med iBookens tgb, men på de stora för stationära brukar det funka bra för mig med att ta en kulspetspenna och skjuta den under knappen, så POFF! lossnar den.

 

Grejen är att den inte verkar sitta fast... Det är som om den bara är lite slöare... Typ lättare att trycka ned... Men den kommer upp igen direkt när man tryckt ned den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat att lyfta på hela tangentbordet, att lyfta loss specifika tangenter och även att byta ut dom... Inget funkar... Fler tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Om det inte ligger nått skit under tangenten så verkar det som om tangentbordet är kajko.

 

Pröva plocka bort tangenten igen och sen blåsa rent med tryckluft, det kan hjälpa utifal det är nån skit inunder som man inte ser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte ligger nått skit under tangenten så verkar det som om tangentbordet är kajko.

 

Pröva plocka bort tangenten igen och sen blåsa rent med tryckluft, det kan hjälpa utifal det är nån skit inunder som man inte ser.

 

Är det alltså möjligt att bara en enda tangent kan vara sönder på hela tangentbordet? Går det att byta ut hela tangentbordet på nåt sätt, eller är det bara att kassera datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det alltså möjligt att bara en enda tangent kan vara sönder på hela tangentbordet? Går det att byta ut hela tangentbordet på nåt sätt, eller är det bara att kassera datorn?

Man behöver väll inte kasta daton bara för en tangent är trasig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver väll inte kasta daton bara för en tangent är trasig?

 

Nej, alltså i så fall låter jag ju köpet gå tillbaka... Bara så oerhört tröttsamt att behöva åka tillbaka till Sthlm bara för det... Man använder ju höger piltangent en hel del, så det blir svårt att klara mig utan den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Är det alltså möjligt att bara en enda tangent kan vara sönder på hela tangentbordet? Går det att byta ut hela tangentbordet på nåt sätt, eller är det bara att kassera datorn?

 

Det går att byta ut tangentbordet och om jag inte minns fet så är det rätt lätt också.

Inlife i stockholm kan ta in tangentbord... dom brukar kosta runt 1000 lappen.

 

 

Inte ska du kassera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att byta ut tangentbordet och om jag inte minns fet så är det rätt lätt också.

Inlife i stockholm kan ta in tangentbord... dom brukar kosta runt 1000 lappen.

Inte ska du kassera den.

 

Problemet kvarstår... Om jag förstår det rätt går detta inte att laga... Alltså måste jag åka tillbaka till Sthlm och byta datorn... Sjukt irriterande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan jag köpa den billigt av dig ;)

 

Eehh... Tror inte det... Inte när jag betalat 5 papp för datorn och har 3 månaders garanti på den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eehh... Tror inte det... Inte när jag betalat 5 papp för datorn och har 3 månaders garanti på den...

Det va mer ett skämt Funkyfiat ;)

 

Köpte du den av en privatperson?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Problemet kvarstår... Om jag förstår det rätt går detta inte att laga... Alltså måste jag åka tillbaka till Sthlm och byta datorn... Sjukt irriterande!

 

Men du har prövat att blåsa rent under den tangenten? det kan lätt åka in skit under tangenten som gör att den inte kan användas ordentligt.

Annars kan du ju pröva att åka till Macademic i Uppsala och blinka med ögonen och fråga om dom kan kolla på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du har prövat att blåsa rent under den tangenten? det kan lätt åka in skit under tangenten som gör att den inte kan användas ordentligt.

Annars kan du ju pröva att åka till Macademic i Uppsala och blinka med ögonen och fråga om dom kan kolla på den.

 

Har ingen annan tillgång på blås än min egen mun... Och det har jag testat... Men det där med att åka till Macoteket och blinka med ögonen kanske vore en idé... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Har ingen annan tillgång på blås än min egen mun... Och det har jag testat... Men det där med att åka till Macoteket och blinka med ögonen kanske vore en idé... ;)

 

 

 

Ja just ja ni har ju macoteket i uppsala också, själv gillar jag Macademics personal bättre men pröva båda vetja. :)

 

Jaha dom heter inte Macademic längre utan Humac... finns i Uppsala Science Park.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just ja ni har ju macoteket i uppsala också, själv gillar jag Macademics personal bättre men pröva båda vetja. :)

 

Jaha dom heter inte Macademic längre utan Humac... finns i Uppsala Science Park.

 

Tycker faktiskt tvärtom... Dessutom tror jag inte Humac har öppet på lördagar, det hade inte Macademic i alla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just ja ni har ju macoteket i uppsala också, själv gillar jag Macademics personal bättre men pröva båda vetja. :)

 

Jaha dom heter inte Macademic längre utan Humac... finns i Uppsala Science Park.

 

Men det hela irriterar mig så oerhört!! Köpte ju datorn där just för att de garanterade att datorn var genomgången... Jag har lagt alla pengarna på datorn, kommer inte kunna åka och byta datorn förrän i slutet på månaden...

 

:irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Men det hela irriterar mig så oerhört!! Köpte ju datorn där just för att de garanterade att datorn var genomgången... Jag har lagt alla pengarna på datorn, kommer inte kunna åka och byta datorn förrän i slutet på månaden...

 

:irriteradtjej:

 

Var köpte du den ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var köpte du den ifrån?

 

Engboms... www.engboms.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Engboms... www.engboms.se

 

 

Hum... surt.

Dom har jag aldrig handlat hos.

Försök att kontakta dom ch se vad dom säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hum... surt.

Dom har jag aldrig handlat hos.

Försök att kontakta dom ch se vad dom säger.

 

Jo, jag ska... De har inte öppet på helgen... Grejen är att det bästa vore att lösa det själv... Om det går alltså... För annars måste jag ju åka till Sthlm som sagt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...