Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ordning och reda på mappstrukturen osv.


JasaInc

Rekommendera Poster

Ny Macanvändare som man e har jag lite frågor ang program som man installerar och laddar ned.

 

Hur funkar mappfördelningen? dvs jag laddar ned filerna till min download mapp och sen när jag installerar dom så lägger sig filerna på skrivbordet, vad e det för filer och kan man ta bort dom?

 

Vilka filer är det som är själva programmet och som man inte skall ta bort?

 

Hoppas jag förklarade mig rätt :-)

 

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

En DMG-fil är en skivavbild. Den monteras på skrivbordet när du öppnar den. Detta är alltså inte själva programmet, utan det ligger på skivavbilden. Kopiera programmet till din programmapp; sedan kan du kasta dmg-en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer som Marcus säger.... när väl programmet är installerat kan du kasta det som

är kvar på skrivbordet av installationsfiler mm

 

välkommen hit förresten :cake:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En DMG-fil är en skivavbild. Den monteras på skrivbordet när du öppnar den. Detta är alltså inte själva programmet, utan det ligger på skivavbilden. Kopiera programmet till din programmapp; sedan kan du kasta dmg-en.

Se skivabilden som en CD-skiva. När du öppnar en DMG-fil, så får du en virtuell CD-skiva på Skrivbordet. En DMG-fil är ungefär detsamma som en ISO-fil är i Windows. Du kan alltså öppna den, för att komma åt filerna på den.

 

På denna virtuella CD ligger filer, som kan vara en istallationsfil (.pkg) eller så är det programmet i sig, och i det sistnämnda fallet så kan du helt enkelt dra programmet till Program-mappen, och sedan mata ut den virtuella skivan. Även DMG-filen, som finns kvar i din Download-mapp kan du slänga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...