Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta bottom RAM i imac G3 revA?


Mikael Crona

Rekommendera Poster

Har fått en gammal imac G3 rev A (233mhz) som jag gärna skulle vilja byta det undre RAM minnet på.

Datorn skall fungera som musikdator via itunes fildelning, men segar lite med osx 10.3 och 96 Mb ram.. Har tillgång till en annan G3 revA med ett 128 Mb undre minne som jag kan strippa den på. Om jag bara vet hur man gör.

 

All info jag hittat är att det bör utföras av professionell tekniker.

 

Är det någon som gjort detta själv och/eller vet hur man gör? Hur man kommer åt det undre minnet?

 

/mikael crona

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det är pilligt. Du måste lossa underdelen av chassit, koppla loss kablarna och dra ut hela innehållet. Sen ser du processormodulen längst bak på moderkortet, inuti en metallbur. Det över minnet kommer du ju lätt åt, men för att komma åt det undre måste du lyfta ur processorn.

 

Peta in något under den bakre delen av processorkortet för att lossa den ur dess två kontakter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för hjälpen!

Pilligt alltså. Har bytt hårddisk i min ibook, så har viss datorpillerfarenhet i alla fall!

 

en följdfråga bara-

De kontaker som du hänvisar till, är det de två "utstick på processorkortet som sitter instuckna i metallburen? eller sitter kortet med skruvar också? man vill ju helst inte bända sönder någonting om det sitter fast på andra sätt också..

 

/mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Så här har du moderkortet. CPUn sitter under metallkonstruktionen till höger i bild.

post-493-1188568785.jpg

 

Lossa kylflänsen, och lyft sedan processorkortet längs med den indikerade kanten. Rätt trögt, men det går med handkraft.

post-493-1188568928.jpg

 

Installera ett lågprofilminne här och sätt ihop datorn igen. Notera att processorn ska sitta i två hål i metallkonstruktionens framkant.

post-493-1188568996.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
eller sitter kortet med skruvar också? man vill ju helst inte bända sönder någonting om det sitter fast på andra sätt också..

 

Inga skruvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt, tack! Du verkar vara en guldgruva

 

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...