Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur formaterar man Mac OS X Tiger?


Tiaras

Rekommendera Poster

Hej,

Jag behöver formatera om min iBook G4 med OS X Tiger. Hur gör jag det? Jag är en relativt ny Mac-användare så en pedagogisk förklaring mottages gärna =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först en fråga.

Varför behöver du formatera överhuvudtaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag behöver formatera om min iBook G4 med OS X Tiger. Hur gör jag det? Jag är en relativt ny Mac-användare så en pedagogisk förklaring mottages gärna =)

Hej och välkommen!

 

Nu är inte jag någon expert på detta, men till att börja med måste du ha en riktig OS X installationsskiva, som passar din processor/dator. Sen är det bara att starta från skivan när du startar datorn (hålla nere någon tangent. Minns inte vilken det är, men sök på forumet efter 'starta med skiva' eller motsvarande, och du skall finna)

 

Lycka till :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade inte så bra, det hände ingenting.

 

Anledning till att jag ska formatera om den är att den började strula efter två incidenter. 1. Jag tog emot en fil via Msn som visade dig att personen inte hade skickat själv. Låter som ett virus, samtidigt som jag vet att det finns väldigt få virus till Mac. 2. Jag installerade iLife 08 som en skiva min pojkvän fick när han köpte sin Macbook. Jag vet inte om man dator inte klarar iLife 08? Efter dessa insidenter så datorn betett dig konstigt. Webbläsaren stängs ner hela tiden, både Safari och Firefox. Datorn är jättelångsam och kan inte göra flera saker samtidigt utan att tänka i minutrar och framförallt iphoto har försvunnit!! Kan ju tillägga att jag inte använder datorn till så mycket mer än internet, uppsatsskrivandet och behandling av bilder. Jag har alltså nästan inga program på den förutom de som följer med.

 

Vad ska jag göra? Finns det något annat sätt att formatera den på?

 

Tack för välkomnanden! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta /Program/Verktygsprogram/Aktivitetskontroll och försök att se vilka program som drar mest CPU. Omstart kan även det hjälpa.

 

Om inget hjälper så är det enklast att arkivera & installera efter att ha bootat med installationsskivan, formaterar efter minsta problem gör man bara i windoze-världen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen

 

Märker att du använder "PC-vokabulär" om jag får uttrycka mig så... ;)

 

Mac brukar man inte omformattera för minsta lilla strul, man felsöker rättar till och den går bra, i undantagsfall gör man något som kallas för Arkiv/Install, man tillför ett nytt fräscht System till datorn igen från den skiva som tillhör datorn, efter det hämtar man ner eventuella uppdaterngar som kommit efter det att Systemskivan utgavs.

 

 

När du startade med din Installationsskiva insatt, och höll ner c-tangenten, vad hände då?

Ingenting skriver du..starta den inte upp på skivan eller vad, gick det inte att installera ?

Kanske låter brysk men det är inte meningen, vi ska nog greja detta.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för era snabba svar!

 

Mjo, är lite kvar i PC-tänkandet måste jag medge, men får tillägga att jag utan tvekan kommer hålla mig till MAC framöver :) Det som hände var att det kom upp en "mapp" som binkade mellan ett frågetecken och mac-ikonen i kanske en halv minut. Sedan loggades jag in om vanligt. Det kom inte upp något förfrågan om installation eller liknande. Jag kanske skulle använda mig utav Arkiv/Install? Hur gör jag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går in i Systeminställningar så ska jag visa dig vad jag tror orsakar ditt frågetecken..

 

 

Klicka på Startskiva, och markera din hårddisk

post-113-1188560853.jpg

 

Om du sätter in din Systemskiva och sedan väljer Installationsskivan istället, fungerar det?

Då ska det kunna se ut så

 

post-113-1188561251.jpg

 

Arkiv/Install gör du så här

 

http://docs.info.apple.com/article.html?pa.../sv/mh1103.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att din pojkvän har en MacBook. Det är väl inte hans skivor du använder för att försöka installera om? Dessa fungerar nämligen inte till din dator, på grund av att de är skrivna för Intel (och dessutom bara för MacBook).

 

Testa med de skivor du fick med till din dator, om du nu inte redan har gjort det. Använd alternativt en vanlig Mac OS X Tiger-DVD, det vill säga en DVD som inte kom med någon dator, om du nu har en sån.

 

Angående filen du fick via MSN:

 

Det är möjligt att den filen skulle ha ställt till med problem om du hade kört Windows, men den kan inte göra någonting alls på en Mac. Oroa dig inte för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går in i Systeminställningar så ska jag visa dig vad jag tror orsakar ditt frågetecken..

Klicka på Startskiva, och markera din hårddisk

post-113-1188560853.jpg

 

Om du sätter in din Systemskiva och sedan väljer Installationsskivan istället, fungerar det?

Då ska det kunna se ut så

 

post-113-1188561251.jpg

 

Hej igen,

Jag har gjort enligt anvisningarna, men vid omstart så slutar det som det gjorde när jag höll ner C, dvs. ingenting förutom att det blinkar en mac-symbol och ett frågetecken innan datorn startar som vanligt.

 

 

Arkiv/Install gör du så här

 

http://docs.info.apple.com/article.html?pa.../sv/mh1103.html

 

Jag prövade denna. Jag dubbelklickade på skivan och fick då upp en massa mappar varav jag klickade vidare till Install Max OS X and Blundled Software. Sedan kan jag dock endast välja omstart och då blir det som vid alla andra försök.

 

Gör jag helt fel?

 

Jag vänder mina egna skivor och inte pojkvännens Macbook-skivor. Dem håller jag mig i från hedanefter ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter knepigt..

 

Men om du som jag skrev inte klickar på några mappar, utan sätter in skivan i datorn.

Är det DVD eller CD? Är det CD väljer du skiva 1. (även när det gäller DVD)

 

Gör omstart, och håll ner alt-tangenten, då ska du även där kunna välja din skiva, sedan klickar du på högerpilen.

 

Eller så gör du som jag beskrev ovan, sätt in skivan, vänta tills den framträtt på skrivbordet, då går du in i Systeminställninfar och väljer den som Startskiva.

 

Som du ser finns det flera sätt att starta upp från skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker du starta med originalskivan som följer med datorn vid nyköp, eller har du en bränd kopia?

Har du köpt datorn begagnad, så kanske du fått med en bränd kopia, och som det inte går att starta från. Det låter ju som att det är något fel på skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter knepigt..

 

Men om du som jag skrev inte klickar på några mappar, utan sätter in skivan i datorn.

Är det DVD eller CD? Är det CD väljer du skiva 1. (även när det gäller DVD)

 

Gör omstart, och håll ner alt-tangenten, då ska du även där kunna välja din skiva, sedan klickar du på högerpilen.

 

Eller så gör du som jag beskrev ovan, sätt in skivan, vänta tills den framträtt på skrivbordet, då går du in i Systeminställninfar och väljer den som Startskiva.

 

Som du ser finns det flera sätt att starta upp från skiva.

 

Hej igen,

Jag prövade att hålla nere Alt-knappen medan jag omstartade och det gick bra en bit, dvs. vid omstart kom jag ut i ett läge där jag kunde välja en pil som roterade eller en pil som visade höger. Dock hände ingenting (datorn startade som vanligt) när jag klickade på knappen (prövade båda). Jag har köpt datorn begagnad, men skivan är i orginal såvidar personen som isf brännt den varit väldigt skicklig att efterlikna orginalet (det är en CD och jag använder CD 1 hela tiden). Jag antar att det helt enkelt är fel på skivan?

 

Jag tänkte helt enkelt skippa PC-iden att formatera om den och hitta problemet. Jag har installerat om iLife 06, men 08:an verkar fortfarande ligga kvar. Måste jag avinstallera 08 på något annat sätt än att slänga den i papperskorgen för att den ska försvinna och 06:an ska kunna installeras? För det största problemet just nu är att den laggar, laggar väldigt mycket...och det kanske kan vara iLife 08:an som bidrar till det? När jag kollade Aktivitetskontroll så är det inget program som drar så värst mycket, det är webblästaden som drar det mesta och det går ju inte att göra någonting åt.

 

Tack för att ni har sånt tålamod =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att det inte är "rätt skiva".

Möjligt att det är en originalskiva, men inte till den datorn.

Varje modell av Mac har en medföljande CD eller DVD som är knuten (Bundled) till just den modellen. Så du kan ha fått en skiva som är till en annan Macmodell än den du har..

 

Det finns "fristående" skivor av OS X, vad är det för färg på skivan?

 

Är den grå tillhör den en dator, kanske inte just din.. svart är fristående

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...