Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac surrar


jakob.bohem

Rekommendera Poster

Min Aluminium-iMac surrar.

Ibland hörs det nästan inte alls och ibland är det super-tydligt, och det är då det är fullkomligt outhärdligt.. Jag funderar på vad det kan vara; från början trodde jag hårddisken, men det låter mer som nån fläkt som kommit på sniskan och skaver..

 

Kan / Vill man skicka in datorn för detta, eller kan man lösa det själv hemma?

Jag försökte köra upp fläktarna med smc-fan-control men det är inte perfekt i någon bemärkelse.

Det är inte otänkbart att skruva upp datorn om det kniper, trist att vara utan i flera veckor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uppdatering: Jag spelade in ljudet i Garageband, med lite olika volym.

Ljudet blir tydligare om man vinklar datorn framåt.. länk

Ingen som har upplevt något liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om det där är en fläkt?

Låter lite som ett relä som står på.

 

Det där måste du få fixat.

Använd iMacen så lite som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom just på orsaken till ljudet.. om man ändrar ljusstyrken på skärmen varierar frekvensen och ljudet försvinner helt om jag kör full ljusstyrka! Mycket märkligt.. [spelar in ljud]

Surret börjar med sänkt ljusstyrka

 

ED: Ska det här ses som ett fel man kan skicka in datorn för, eller? Vad kan det bero på? Nåt strulande motstånd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusan också.

Det är ju ett ganska stort problem.

ta och tipsa red. så får vi se vad det kan hitta.

 

Jag tar nog och köper en MacPro istället nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle ju vilja att det räcker med att plugga in den i jordat uttag eller nåt, men jag ska forska vidare och se vad som dyker upp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saxat från discussions.apple.com:

This is almost certainly an issue with the screen inverter that was infamously present on some of the early MacBook Pro models.

 

The bad news is your system is faulty, however, it is also problem that can be fixed easily simply by getting apple to replace the screen inverter. I was not aware that this problem was present on any iMacs, but I suppose they must use the same piece of hardware to do the job.

 

Also, does the buzz go away or quieten when the display is at full brightness? That would further suggest that you have the screen inverter issue.

 

Anyway, good luck on getting it fixed!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett liknande fenomen på min plasmaskärm. När bilden är väldigt ljus eller om det är väldigt mycket vitt på skärmen så hörs det en väldigt högfrekvent ton. Så fort det blir mörkare på skärmen så försvinner det. Har dock inte hört det på någon av mina iMacs, varken 20-tummaren (G5) eller den nya 24-tummaren. Jag har iofs den på högsta ljusstyrkan. Skulle det "humma" lite så vad gör det i jämförelse med hur den vita iMacen kan låta när fläktarna går på högsta varv, eller om man stoppar i en aningens skev CD eller DVD i brännaren.

 

Dagens I-landsproblem? ;P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet vart man ringer för att få sin dator servad enligt AppleCare i Göteborg?

Jag har bara haft en inne i Malmö tidigare, tack!

 

@PhotoJoe:

Givetvis ska datorn inte humma av flera skäl;

-det är inte meningen, jag har betalat för en fungerande dator!

-det kanske blir värre med tiden, vad vet jag?

-inte sällan arbetar jag i ett tyst rum, där hummandet kan bli väldigt påtagligt, det är skillnad mot en TV som man oftast har ljud till.

mm..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet vart man ringer för att få sin dator servad enligt AppleCare i Göteborg?

Jag har bara haft en inne i Malmö tidigare, tack!

 

@PhotoJoe:

Givetvis ska datorn inte humma av flera skäl;

-det är inte meningen, jag har betalat för en fungerande dator!

-det kanske blir värre med tiden, vad vet jag?

-inte sällan arbetar jag i ett tyst rum, där hummandet kan bli väldigt påtagligt, det är skillnad mot en TV som man oftast har ljud till.

mm..

 

Sen att skärmen hummar beroende på vilken ljusstyrka du har på så kan man ju inte lita på att den håller... Kul om den går sönder 1 år efter inköp, givetvis ska du lämna in skiten :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...