Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken av dessa datorer är bäst?


Landberg

Rekommendera Poster

Tjenare, lite som titeln säger...

En tjejkompis letar efter en bärbar beg mac och vi har hittat två för samma pris.

Båda har lika mycket HD och minne, båda G4or.

Den ena är en iBook 1.2 Ghz den andra en PowerBook 1.0Ghz. Är powerbooken ändå lite bättre?

 

Hon ska ha datorn till lite Photoshop lite musikskapande och det vanliga.

Jag vet att Powerbooken klarar det utan problem, har en kompis som spelade in på en PB med samma spec fast störra skärm, han kör logic 7 så det är ju inga problem... Men frågan är ifall PBn är såpas bättre i det andra så att den ändå klarar lite sämre processor jämt emot iBooken?

 

Haade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag ser att iBook 1,2 GHz visserligen har dubbel L2-cache på processorn, men Powerbook G4 1,0 GHz å sin sida har 1 MB L3-cache.

 

Rör det sig om en Powerbook i aluminium? De i aluminium förutom 17-tummaren har ingen L3-cache. I så fall kanske iBooken är bättre, men den har långsammare minne än en aluminium-book. Al-book har ju dessutom häftigare systembuss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ska det spelas in (o)ljud kan det ju vara en nackdel att iBook inte har ljudingång. Fast det kanske finns externt ljudkort att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag säger PB så lurar jag henne inte? Dessutom kan man väll stoppa i mera minne i den så den blir lite mera framtidsäker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns lite som om skillnaden i snabbhet inte kommer märkas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Så om jag säger PB så lurar jag henne inte? Dessutom kan man väll stoppa i mera minne i den så den blir lite mera framtidsäker?

 

Ja, är det en av de större albooksen kan du ha 2GB minne jämför med 1,25GB för iBook. Och lite mer framtidssäker skulle jag hålla med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra! då blir hon med mac i närmsta veckan;)

 

PowerBooken är dessutom helt nyservad, en affär som säljer den Begagnad.

 

Haade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 1,25 å den är helt OK även för CS3:an, tycker jag.

E så gammal att jag inte har så bråttom förstås. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 1,25 å den är helt OK även för CS3:an, tycker jag.

E så gammal att jag inte har så bråttom förstås. :hihihi:

 

Hehe;) ne, alltså jag körde cs2 på min mac mini körde även tunga musikprogram och det var en 1,25Ghz så jag vet ju att det funkar men får ladda lite ibland..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...