Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nu har min dator kommit!


Ehliana

Rekommendera Poster

Idag kom min Macbok 2,16 Ghz!!!! HIHI

Tänkte bara höra om det är ngt särskilt ni skulle rekommendera att jag installerar eller ska tänka på nu,

Har trots allt varit PC användare ett bra tag nu då va!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis

 

Tycker att du ska använda den som "den bara är" till att börja med, känn dig fram, utforska den.

Skulle det vara något som "spökar" så vet du i alla fall att det inte är något krafs du tankat ner som ställer till det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med poca! Har sagt det förr att lyssna på den mannen;)

 

Grattis till macen och välkommen hit!

 

Haade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka bort alla språk du inte behöver

och alla drivrutiner till skrivare som du inte har.

 

Massa plats att spara där.

 

Andra rådet är att bara ladda ned program som du verkligen behöver.

Lätt att fylla upp på "bra att ha" program annars.

Det gjorde jag på min PowerBook när jag fick den. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har börjat med att ladda ner amsn och azureus och så känns so en bra start än så länge är allt prolemfritt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte själv provat på att göra det, men många har faktiskt skrivet om det här på forumet, att de gjort en Arkiv/install som första åtgärd, dvs installera om "Systemet"

 

Då kan du samtidigt anpassa din installation och välja bort alla språk, utom svenska och engelskan, skrivare, en del program du aldrig tänkt använda osv.

 

Du kanske inte alls är intresserad av Garageband, tar upp en hel del utrymme på din hårddisk osv.

Men detta kan du göra om en vecka eller två, testa alla program som medföljer, anteckna vilka du tycker är "blaha" ^_^

 

Så kan du ta bort dem sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oki goddie så vilka program som helst (sominte förstör systemet) kna man plocka bort ? najs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har likadan dator då :P Gör som det har sagts, testa alla program som finns med och lek runt med allt utan att vara försiktig, sen kör du en formatering och ominstallation med skivan som följer med - där sparar du antagligen väldigt mkt utrymme. Sen har du bara saker du behöver på datorn och kan börja installera allt annat du behöver. Rekomenderar Transmission istället för Azurius nu då den har uppdaterats och det inte längre saknas några funktioner i den. Sen är det bra att installera flip4mac och perian för att quicktime skall kunna spela upp alla dina filmer, skim för att läsa pdfer smidigt, burn för att bränna, appzapper som avinstallerare (för att få bort alla filer), justlooking för att bläddra mellan bilder i en mapp likt bildvisaren i xp, stuffit som uppackare/packare (som winrar i xp) och amsn som du har. det blir en bra början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får hålla med ovanstående om att använda Transmission istället för Azureus, då den senare har en förmåga att dra sanslösa mängder minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag kom min Macbok 2,16 Ghz!!!! HIHI

Tänkte bara höra om det är ngt särskilt ni skulle rekommendera att jag installerar eller ska tänka på nu,

Har trots allt varit PC användare ett bra tag nu då va!

Grattis! Med tanke på din Avatar (bilden alltså) Ehliana...så behövs inget mer :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis!!! :)

 

Quicksilver är ett måste om du frågar mig, likaså The unarchiver...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ah Quicksilver kan man inte leva utan men risken är att man inte lär sig vanliga finder efter man installerat det, man kan ju vänta ett par dagar kanske :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjolahopp!!

 

Min dator kom också idag! Min fina fina fina MacBook 2,0 GHz. Jag trodde inte jag kunde bli såhär kär i min dator. :D

 

Anyway! Nu har jag ju några småfrågor.

 

1. Hur kopierar och klistrar jag in text? Jag är ju van Windows och CTRL-C för kopiera, och CTRL-V för klistra in. Hur gör jag med Mac?

 

2. Hur gör jag för att skriva ett PLUS? :) Jag har gluttat igenom den lilla manualen som följde med men jag hittade inget i den, hehe.

 

3. Om jag har en film på datorn och vill se den med undertext - hur gör jag då? Än så länge har jag ingen men jag kommer väl att ha. På PC vet jag ju exakt hur man gör, men jag antar att det kanske inte är på samma sätt med en Mac? :) Tänkte använda mig av VLC och de där andra grejerna som jag blev tipsad om i min Bra-att-ha-program-tråd.

 

Och just nu har jag inga mer frågor. Men det kommer mer snart! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vil börja med att välkomna dig till en underbar skara Mac-användare! :kramis:

 

En härlig familj som verkar bli större för var dag :ThumbsUp:

 

1. Hur kopierar och klistrar jag in text? Jag är ju van Windows och CTRL-C för kopiera, och CTRL-V för klistra in. Hur gör jag med Mac?

Byt ut CTRL mot CMD eller ÄPPLE (får man inte säga längre ;) ) så är de flesta kommandona likadana!

 

2. Hur gör jag för att skriva ett PLUS? :) Jag har gluttat igenom den lilla manualen som följde med men jag hittade inget i den, hehe.

Är inte plustecknet uppe jämte backspace någonstans, som på ett vanligt tangentbord? :fundersam:

 

3. Om jag har en film på datorn och vill se den med undertext - hur gör jag då? Än så länge har jag ingen men jag kommer väl att ha. På PC vet jag ju exakt hur man gör, men jag antar att det kanske inte är på samma sätt med en Mac? :) Tänkte använda mig av VLC och de där andra grejerna som jag blev tipsad om i min Bra-att-ha-program-tråd.

VLC fungerar ganska bra på Mac. Det spelar ju nästan vad som helst. Annars vet jag inte om Miro stödjer undertexter kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är sen igår ny på Macen, införskaffade en Macbook 2,16 svart.

En fråga:

1. Snabbkommandon med tangenter. Alltså alla möjliga kommandon man kan göra med det tangenterna.

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är sen igår ny på Macen, införskaffade en Macbook 2,16 svart.

En fråga:

1. Snabbkommandon med tangenter. Alltså alla möjliga kommandon man kan göra med det tangenterna.

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis! Med tanke på din Avatar (bilden alltså) Ehliana...så behövs inget mer :wub:

 

 

:blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är sen igår ny på Macen, införskaffade en Macbook 2,16 svart.

En fråga:

1. Snabbkommandon med tangenter. Alltså alla möjliga kommandon man kan göra med det tangenterna.

Tack

 

1. Längst upp på skärmen till vänster har du Äpplet. Klicka där, Välj Systeminställningar.

2. Börja skriv "keyboard mouse" så lyser det upp ikoner. Välj Tangentbord & Mus (Keyboard & Mouse) därifrån.

 

3. Gå vidare till fliken Tangentbordsgenvägar (Keyboard shortcuts)

4. Nu kan du själv se vilka knappar som hör ihop med vad. Dessutom kan du ändra vilka genvägar just DU vill ha :)

 

Hoppas det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka bort alla språk du inte behöver

och alla drivrutiner till skrivare som du inte har.

 

Massa plats att spara där.

 

Andra rådet är att bara ladda ned program som du verkligen behöver.

Lätt att fylla upp på "bra att ha" program annars.

Det gjorde jag på min PowerBook när jag fick den. :blush:

Det här håller jag inte alls med om. Jag gjorde det misstaget som ny Mac-ägare. Fick ta fram installtionsskivan och greja. Inte kul.

1. I början är det lätt att ta bort som ska vara kvar, det brukar man upptäcka när det är för sent.

2. I början har man inte kris med HD-utrymme.

 

Utforska datorn i lugn o ro i stället. Har du fler kompisar med Mac kan du testa hur det funkar mellan Mail - Adressboken - iCal. Skicka dem en inbjudan med hjälp av dessa tre program. Sen kan ni sitta med PhoneBooth och skratta tills ni kiknar.... :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vil börja med att välkomna dig till en underbar skara Mac-användare! :kramis:

 

En härlig familj som verkar bli större för var dag :ThumbsUp:

Byt ut CTRL mot CMD eller ÄPPLE (får man inte säga längre ;) ) så är de flesta kommandona likadana!

Är inte plustecknet uppe jämte backspace någonstans, som på ett vanligt tangentbord? :fundersam:

VLC fungerar ganska bra på Mac. Det spelar ju nästan vad som helst. Annars vet jag inte om Miro stödjer undertexter kanske?

 

Haha, jo det stämde visst! Jag kollade där med såg det inte först. Såg bara plustecknet som är på bindestrecktangenten. Men då löste det sig, och allt annat också :)

 

Tack.

 

Men en till grej. I frontrow kan man ju kolla på filmtrailers. Det kom som en jävligt rolig överraskning för mig. Men då blir jag lite paranoid och tänker: Det kostar väl inte att kolla på dessa trailers?!

Gör det det? ;/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort grattis! Hoppas du kommer ha mycket nöje med din nya dator. Lek och exprimentera det är så man lär sig (obs ändra inte namn på din hemma mapp). Om du ska köra Azureus ta 2.5.0.4 ej 3.0.

 

1.Vlc (film)

2.unrarX (packa upp rar)

3.Firefox? (internet bank osv)

 

Finns nog mycket mer, kommer inte på fler nu.

 

Lycka till :donjuan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, jo det stämde visst! Jag kollade där med såg det inte först. Såg bara plustecknet som är på bindestrecktangenten. Men då löste det sig, och allt annat också :)

 

Tack.

 

Men en till grej. I frontrow kan man ju kolla på filmtrailers. Det kom som en jävligt rolig överraskning för mig. Men då blir jag lite paranoid och tänker: Det kostar väl inte att kolla på dessa trailers?!

Gör det det? ;/

 

Nej de e lungt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, jo det stämde visst! Jag kollade där med såg det inte först. Såg bara plustecknet som är på bindestrecktangenten. Men då löste det sig, och allt annat också :)

 

Tack.

 

Men en till grej. I frontrow kan man ju kolla på filmtrailers. Det kom som en jävligt rolig överraskning för mig. Men då blir jag lite paranoid och tänker: Det kostar väl inte att kolla på dessa trailers?!

Gör det det? ;/

 

Nope, ingen fara! Så länge som din uppkoppling inte kostar dig pengar per MB, Gigabyte eller att du har en låg kvot per månad. Numera finns det ju flera alternativ att ansluta mot nätet på :). Apple tar inte ett öre betalt för att se på trailers, nej. Se hur mycket du vill! Vill du se i HD-upplösning (klicka i det bara så) finns även denna sida med samma trailers:

 

http://www.apple.com/trailers/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, ingen fara! Så länge som din uppkoppling inte kostar dig pengar per MB, Gigabyte eller att du har en låg kvot per månad. Numera finns det ju flera alternativ att ansluta mot nätet på :). Apple tar inte ett öre betalt för att se på trailers, nej. Se hur mycket du vill! Vill du se i HD-upplösning (klicka i det bara så) finns även denna sida med samma trailers:

 

http://www.apple.com/trailers/

 

 

Ah, okej. Härligt! Då var det en riktigt bra tjänst isåfall! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...