Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Röda pixlar


storcken89

Rekommendera Poster

Hej, jag har ett konstigt problem med min ca 3 månader gamla macbook. Här å där kan det helt plötsligt dyka upp klarröda pixlar på skärmen. Det kan dyka upp en eller en hel "svärm" med dom, men det verkar bara som att de dyker upp i mörkare partier.

Jag ringde apple-supporten och de frågade om de bara dök upp i tredjepartsprogram såsom firefox eller vlc. Fast som det syns på bilden finns de också på skrivbordet ibland.

Jag blev rekommenderad att installera om OSX men det blev ingen skillnad.

Vad tror ni att det kan vara? Är det hårdvaru eller mjukvarufel?

post-17324-1188507706.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser då inga röda pixlar på din dump, så det måste betyda att de sitter på skärmen eller så är jag blind :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Tips: lägg på en enfärgad (typ vit, eller svart om det ska vara mörkt) bakgrundsbild. Mot den där bakgrunden är det ju omöjligt att urskilja någongting! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var då knasigt att inte ni ser nånting eftersom jag ser en massa prikar klart och tydligt.

Det är så jäkla knasigt, ena minuten så finns det en massa prickar och nästa finns inga alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

De döda (röda) pixlarna sitter ju i din skärm. I själva LCD-panelen alltså. De finns inte i bildsignalen som sänds till skärmen, och dyker därför inte upp på skärmdumpen.

 

Nu är jag inte helt säker, men varje pixel består ju av tre subpixlar; röd, grön och blå. Den röda har väl fastnat i påslaget läge, och när du har ett färgat föremål där drunknar den helröda färgen, men lägger du på svart eller vitt bör den synas tydligt på din skärm.

 

Dock inte på någon skrämdump.

 

Tillägg: Kan ju också vara så att grafikkortet och den logiken har något skumt för sig, med tanke på att de röda pixlarna kommer och går.

 

Skulle tro att det får bli garantireparation på din dator, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, när jag läser det du säger låter det väldigt klokt i mina öron:D

Då får jag väl ta och ringa äpple imorron och säga att de ska få låna macbooken lite. Nån som har nån erfarenhet av reparationer och vet ungefär hur lång tid det tar? 1 vecka, 2,3,4?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pyroteknikern

Jag har precis samma problem med min tre veckor gamla MacBook. Dock är det grönt som gäller för mig.

16 dagar efter att jag köpt datorn uppstår dessa problem och jag ringer Apple-supporten direkt. De ber mig köra ett utökat Apple hardware test. Jag kör testet dagen efter och det säger att inga fel hittas. Problemet är dock borta och vi kommer överens om att jag ska höra av mig om det blir mer problem. I torsgads uppstår problemen igen och jag ringer supporten på fredagen. De säger att jag får gå till ett supportställe och lämna in datorn vilket jag gör redan på fredagen. De på InLife sa att det tar ett antal dagar att felsöka, sedan behöver de eventuellt beställa en ny skärm som tar fem till tio dagar att få, sen måste den ju monteras också. Med andra ord är jag glad om jag får datorn i september. :(

Lite snopet att behöva lämna in sin första Mac mindre än tre veckor efter inköpt.. Jag saknar den varje dag :cry:

 

Dock fotade jag felet med min vanliga digitalkamera, titta på länkarna nedan så får ni se.

www.asso.nu/apple/1.jpg

www.asso.nu/apple/2.jpg

www.asso.nu/apple/3.jpg

www.asso.nu/apple/4.jpg

www.asso.nu/apple/5.jpg

www.asso.nu/apple/6.jpg

www.asso.nu/apple/7.jpg

www.asso.nu/apple/8.jpg

 

Förrästen, har någon erfarenhet av om de på InLife i Stockholm är snabba med repareationer och om de gör ett schysst jobb (dvs inga nya repor eller fel på datorn när man får tillbaka den)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...