Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBooken tar lååång tid på sig


Daniela

Rekommendera Poster

Jag noterade detta även precis när jag fått den för några månader sedan, men jag tycker att det blivit värre nu. När jag väljer att sätta datorn i vila, slocknar skärmen omedelbart, dock så försätts inte datorn och fläktarna i vila förräns ungefär en minut efteråt. Ibland mer. Den vita lampan lyser under tiden, men med ett fast sken, innan den sedan väl går i vila och börjar pulsera som det ska. Jag tycker det känns lite olustigt då det tar längre och längre tid för den att gå ner i vila, även om jag ibland har bråttom vill jag inte gärna stänga ner skärmen på den och än mer ogärna packa ner den i väskan, innan jag ser att den vilar ordenligt.

 

Hur vet jag att den alltid kommer att gå i vila precis som den ska? En vacker dag kanske den inte gör det och där har jag den nerpackad och jah... Eller ska det verkligen vara så här? Är det någon annan som har det likadant? Kan man göra något åt det?

Jag märkte aldrig av den här fördröjningen hos min iBook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du många applikationer igång när du försätter datorn i vila?

I och med att det sparas information i minnet, så kanske du skulle försöka att nollställa minnet? Eventuellt kolla om det är några onödiga program som ligger i bakgrunden och käkar minne.

 

Om du gör en nollställning av minnet, så kan du behöva göra lite nya inställningar efteråt.

 

Edit:

Gör följande.

1. Gå in i programmet skivverktyg som finns under verktygsprogram i din programmapp. Markera din hårddisk och välj "reparera" då kommer datorn att fixa ordning lite på disken och ta bort och reparera filer som är defekta.

 

Om detta inte hjälper, välj då att;

2. Navigera till din användare/bibliotek/caches och töm hela den mappen. Tryck alltså kringla och A för att markera alla filer, sen kringla och backspace för att slänga alla filer. Töm sen papperskorgen genom att trycka kringla-shift-backspace och töm papperskorgen. Det är dock viktigt att du ser till att du bara slänger det som finns i caches-mappen och inget annat. Får du meddelande om att vissa filer inte går att slänga, starta då om datorn och töm papperskorgen när du loggat in.

 

Skulle du fortfarande ha bekymmer, nollställ minnet genom att starta om datorn, vänta på startljudet och tryck och håll in kringla-shift-P-R (ja, alla samtidigt). Håll nere tills du hör startljudet igen.

 

Om inte detta funkar, hör med någon apple-verkstad.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett "vanligt" problem med MacBook som jag förstått.

Tittade lite på MacFixit och även via Google

 

http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-209362.html

 

Sök på: MacBook sleep, så får du många träffar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på att Apple har ett idiotiskt påfund att RAM minnet ska sparas ner till hårddisken på en RAM cachefil som är lika stor som ditt RAM minne när man försätter datorn i vila - du blir av med hårddiskutrymme som kunde använts till annat.

 

De flesta brukar väl spara sina dokument innan viloläge.

Dessutom vad händer om batteriet precis tar slut när du sätter datorn i vila med Safe Sleep alltid aktiverat?

 

För att slippa Safe Sleep. Öppna terminalen och klistra in:

 

sudo pmset -a hibernatemode 0

sudo rm /var/vm/sleepimage

 

ändra nollan till 3 för att komma tillbaka till Safe Sleep som är förval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, jag ska testa dessa alternativ när jag är hemma igen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...