Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med första jacket


Brandsaeter

Rekommendera Poster

Jag lyckas inte få till det med min koppling av ADSL-modemet och telefonen på olika jack.

 

Första kopplingen är så som jag vill ha det. ADSL-modemet inkopplat på första jacket och telefonen inkopplad på andra jacket. Har gjort en skiss på hur det ser ut.

 

jack1.gif

 

Men det fungerar tyvärr inte. Telefonen bryter ADSL-modemet och det brusar i telefonen när jag ringer. Rycker jag ur ADSL-modemet så slutar det brusa.

 

För att allt ska fungera måste jag koppla på detta vis vilket ställer till det för mig med placering av telefonen. Här sitter alltså telefonen utanpå ADSL-modemts plugg som sitter i första jacket.

 

jack2.gif

 

Kan någon snälla hjälpa mig med en lösning på problemet!? Jag vill få ordning på detta nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova även att bryta bort den lilla plastproppen i mitten av telefonens kontakt. Låter fånigt, men jag har faktiskt varit med om att det kan funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahonts: Tack för länken men jag fick inte ut så mycket av den tyvärr. Jag kanske missade något?

 

Confirmity: Jag har provat att bryta bort piggen på både telefonen och modemet men det blir inte bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckas inte få till det med min koppling av ADSL-modemet och telefonen på olika jack.

 

Första kopplingen är så som jag vill ha det. ADSL-modemet inkopplat på första jacket och telefonen inkopplad på andra jacket. Har gjort en skiss på hur det ser ut.

 

jack1.gif

 

Men det fungerar tyvärr inte. Telefonen bryter ADSL-modemet och det brusar i telefonen när jag ringer. Rycker jag ur ADSL-modemet så slutar det brusa.

 

För att allt ska fungera måste jag koppla på detta vis vilket ställer till det för mig med placering av telefonen. Här sitter alltså telefonen utanpå ADSL-modemts plugg som sitter i första jacket.

 

jack2.gif

 

Kan någon snälla hjälpa mig med en lösning på problemet!? Jag vill få ordning på detta nu...

 

Om du har kopplat på detta sätt, borde allt fungera som det ska.

Då kan du ha modemet i det 1:a jacket, samt om du vill telefonen

utanpå detta och en telefon i näste jack osv.

 

Har du provat med en annan telefon, det kan ju vara något fel i den du nu har?

 

Du har väl modemet först och telefonen utanpå detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla upp jacket, att brytaren i det verkligen bryter ledningen

(vidarekopplingen) då du sätter in modemet.

Då man sätter i modemet så ska signalen gå via modemet ut i de övre ledningarna.

 

Om du har en lös telepropp och stoppar in den i 1:a jacket ska det

bli tyst i nästa jack. Man kan också mäta spänningen om den

försvinner då man sätter i teleproppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om att det är splittern som inte är bra.

Har tills nyligen använt ett SpeedTouch modem utan problem. Inget brus i telefonen.

Skaffade nyligen ett nytt Netgearmodem och då fick jag brus. Men eftersomjag hade kvar splittern till det gamla modemet så satte jag i det, och då bidde det bra....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, förresten;

 

En teletekniker fixade så att mitt andra jack blev första jacket genom att bara sätta trådarna på lite annat sätt i båda jacken. Sen använder jag det gamla "första jacket" ändå, men har brutit av plastpluppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, förresten;

 

En teletekniker fixade så att mitt andra jack blev första jacket genom att bara sätta trådarna på lite annat sätt i båda jacken. Sen använder jag det gamla "första jacket" ändå, men har brutit av plastpluppen.

 

Bryter man bort plastpluppen, så sätter man vidarekopplar-brytaren ur spel

så att in och utgången på modemanslutningen ligger parallellt.

 

Jag hade själv problem med mitt jack och det var den ena av brytarens

två brytlägen i jacket som hade hängt upp sig så att en av ledningarna inte

blev bruten, den hade skadats. Då jag satte dit ett nytt jack så fungerade det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för er hjälp!

Ska låna en ny splitter av brorsan och hjälper inte det får jag byta jack. Återkommer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena, har också varit med om att jag fått en felaktig mellanplugg levererad med modemet och då hade jag samma problem som du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu bytt splitter och har kopplat enligt bild 1. Telefonen funkar utan brus, men den bryter fortfarande internetuppkopplingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...