Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac till dumburken!


Ciffe

Rekommendera Poster

Hej alla glada...

 

Jag ställde de här frågorna inne i en annan tråd men fick inte några bra svar. Så jag ställer dom igen i en egen tråd. :rolleyes:

 

 

Jag har en iMac G5 (utan intel) hemma som är kopplad till min TV.

 

1) Hur "släcker" jag datorskärmen när jag har bilden på min TV? Som det är nu får jag bild både på datorn och TVn och det är ju lite störigt när man ska se en film (Datorn och TVn står nämligen bredvid varandra).

Fick tips om att använda F13 och F14 här för att mörka ner skärmen, men bilden är ju kvar på dator, bara aningen mörkare...?

 

2) När man kopplar in adaptern på baksidan av datorn så ändras upplösningen automatiskt för att passa TVn. Finns det något sätt att ändra inställningarna mellan dom vanliga för datorn och dom för TVn utan att behöva dra ut och sätta i adaptern? (Så sladden kan sitta i alltid även när man vill ha rätt upplösning för datorn)

 

Ha det bäst!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg, men går det inte att lägga upp det som två skärmar precis som när man ansluter en extern skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det (men vad vet jag). Tror man måste ha ett extra grafikkort då och det går ju inte att sätta i en iMac dumt nog. Jag lyckas bara få till en dubblering av datorskärmen på TVn.

Hittade visserligen något hemmasnickrat program på nätet som skulle lösa det men har inte vågat testa det ännu för många andra hade fått stora problem med sina datorer efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det (men vad vet jag). Tror man måste ha ett extra grafikkort då och det går ju inte att sätta i en iMac dumt nog. Jag lyckas bara få till en dubblering av datorskärmen på TVn.

Hittade visserligen något hemmasnickrat program på nätet som skulle lösa det men har inte vågat testa det ännu för många andra hade fått stora problem med sina datorer efter.

 

Det är väl bara iBooken som inte hade skärmdubblering? Det har inget med grafikkortet att göra..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du söker i hjälpen på "skärm" så hittar du hur du ska göra..

 

Ställa in flera skärmar som ett utökat skrivbord

Om du har flera bildskärmar eller en TV eller projektor anslutna till datorn så kan du ställa in dem så att de fungerar som en enda bildskärm för ditt skrivbord.

 

 

Öppna Systeminställningar och klicka på Bildskärm.

Klicka på Uppställning och följ anvisningarna på skärmen.

 

Om du spelar upp en DVD-skiva på en TV som är ansluten till datorn, klickar du på knappen Uppställning i Inställningspanelen Bildskärmar och flyttar menyraden till TV:n. Om du inte ser någon Uppställningsknapp kan din dator bara skärmbildsdubblera (visa samma bild på alla bildskärmar). Mer information finns i handboken som följde med datorn.

 

Tips: Om flera skärmar anslutits till datorn kan du ange att vissa är dubblerade bildskärmar och andra visar det utökade skrivbordet. Om du till exempel har tre skärmar, kan två av dem visa samma bild medan den tredje visar det utökade skrivbordet. Du ställer in en uppsättning bildskärmar så att de visar dubblerad bildskärm och utökat skrivbord genom att först ställa in alla skärmarna för utökat skrivbord och sedan hålla ner alternativtangenten och dra en skärmsymbol till en annan skärmsymbol så att skärmarna speglas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...