Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köra Final Cut Express på MacBook Pro?


HansSolo

Rekommendera Poster

Jag har en MacBook Pro 15" 2.16 GHz med 2gb RAM.

 

Räcker det för att köra Final Cut Express?

 

Jag har använt iMovie och tycker nog att det är fantastiskt med tanke på att det följde med datorn, men på PC har jag ju använt Sony Vegas, Premiere och Premiere Elements, så jag börjar känna mig lite begränsad.

 

Jag har försökt att läsa på lite och det verkar som att många har problem när de ska förhandsvisa en film. Tydligen måste FCE rendera _allt_ som ska visas. Så jobbar ju inte ens iMovie, endast om jag gör en dissolve börjar datorn räkna och då bara på själva övergången.

 

Vet någon hur det här funkar på FCE och MacBook Pro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jissesw - jag kör FCP på en TiBook 800 MHz 1 GB RAM.

 

Du har en utmärkt fet redigeringsdator - men du måste givetvis rendera nästan alla effekter, korrigeringar och dissolver...men det måste man med jobbets Quad 4,5 GB RAM och monstergrafikkort också. man måste rendera mycket mycket mera än vad alla reklamfilmer säger. Alltid.

 

iMovie och Garegeband är tunga program som kräver mycket mera av en dator än proffsprogrammen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör FCE HD på MBP 15" m 1gb - jättefint går det!

 

SÅ himla mycket renderande tycker jag väl inte det blir om man jämför med tidigare versioner när allt skulle renderas titt som tätt...

 

...eller så märks det inte på samma sätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du stoppar in en långfilm med PAL 4:3 inställningar så lär du behöva rendera endel. Så länge har har rätt inställningar i programmet, innan du importerar din video så ska det inte vara några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar fint för mig med DV-material i real-tid, övergångar och allt det också, man behöver inte rendera allt, bara sätta RT på unlimited så ska det fungera fint. Ska du redigera HDV får du nog ta och sätta in mer minne än 1 GB minne som jag har.

Vad menar alla andra om att FCP behöver rendera t.o.m övergångar och precis allt? Har bara märkt det då jag redigerar HD-material med en G5 Quad, det mesta går ju hyffsat, om man inte har MASSA effekter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...