Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Relakksproblem!


paris

Rekommendera Poster

Jag kör Relakks med vissa problem... Jag har följt instruktionerna på hemsidan trots det kan jag inte öppna alla sidor på internet. Någon som har tips på hur jag kan lösa problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Har faktiskt liknande problem.

Nu skriver du ju inte om du sitter bakom router eller liknande, men jag har mitt uppbyggt på följande sätt:

1. bredbandet går med sin kabel in i min D-LINK DIR-655 router

2. min iMAC är kopplad till de portar som finns i d-link routern, där är även ett antal PC datorer inkopplade (gäller både XP och Vista), och detta bildar ju mitt interna nätverk.

3. Alla mina windows datorer kommer åt att ansluta till relakks och andra liknande tjänster utan problem samt att det verkligen fungerar perfekt!! mitt IP byts faktiskt ut... MEN...

4. min iMAC med OSX leopard funkar inte alls. Det stämmer att det faktiskt skapar en anslutning mot VPN tjänstens server... får sitt IP men där tar det stopp... Både mitt interna nätverk och internet slutar att fungera totalt... inte en chans att komma någonstans!!!!

5. OM jag kopplar mitt bredband DIREKT till min iMAC så fungerar dock allt perfekt, jag kan ansluta till VPN servern, få mitt nya IP och faktiskt surfa ut anonymt!!! dock så finns ju inte mitt interna nätverk kvar då!!! Så det användes bara för att lokalisera problemet.

 

Problemet är alltså hur min router DIR-655 och min iMAC kommunicerar med varandra. Något blir fel. Jag har försökt att få hjälp via både Relakks och d-link support men ingen kan ge mig en förklaring för detta.

Själv finner jag det hela mycket intressant och vill väldigt gärna få en förklaring på detta!

 

Så med andra ord tar jag emot all form av hjälp jag kan få i detta smått knasiga betende!!!! Sitter någon där ute med en lösning kanske?

 

//JonKed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Justerat MTU?

 

Vad är MTU och hur gör man det? framförallt, vad ÄR MTU, och på vilket sätt påverkar det VPN tjänsterna genom en D-link router som fungerar för allt med windows?

 

Ok, jag har säkert INTE justerat MTU som du förstår. Kan ju vara värt att testa... så kan du ge mig lite information om vad det är och hur man gör så vore jag tacksam.!

 

Tacksamma hälsningar

//JonKed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F: Vad gör jag om jag inte kan komma åt all hemsidor från min Apple-dator? (Mac OS X 10.4.8)

S: För att åtgärda problemet behöver du ändra MTU size för ditt nätverkskort. Det gör du genom att följa guiden nedan:

Öppna systeminställningar.

Klicka på ikonen nätverk.

Dubbelklicka på "Ethernet (inbyggt) eller välj "Ethernet (inbyggt) under visa.

Klicka på fliken "Ethernet".

Under "Maximal paketstorlek (MTU)" klickar du i "anpassad" och sätter 1400 i rutan.

Klicka på "Utför"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, testade det där med att ändra MTU och det hjälpte tyvärr inte ett dugg... så fort jag ansluter till doltip.se eller liknande tjänster dör all nätverk för mig, både internt och externt så att säga. dock så får jag användarnamn + password bekräftat på VPN servern som sig bör.... det är bara det att i samma ögonblick som det ansluter så slutar all nätverkstrafik fungera. detta gäller som sagt även mitt interna nätverk som jag inte heller når då...

 

Problemet kvartstår alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då är felet något annat. MTU bör du dock sätta till 1400 om du använder relakks och OS X. Annars kommer du inte åt TPB som är hela syftet med att vara dold på nätet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Ok, testade det där med att ändra MTU och det hjälpte tyvärr inte ett dugg... så fort jag ansluter till doltip.se eller liknande tjänster dör all nätverk för mig, både internt och externt så att säga. dock så får jag användarnamn + password bekräftat på VPN servern som sig bör.... det är bara det att i samma ögonblick som det ansluter så slutar all nätverkstrafik fungera. detta gäller som sagt även mitt interna nätverk som jag inte heller når då...

 

Problemet kvartstår alltså.

 

Jag har exakt samma problem! Har du kommit närmare ngn lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt samma problem! Har du kommit närmare ngn lösning?

 

Nja egentligen inte, min lösning blev att ge upp... strunta i VPN tjänster för det går ta mig tusan inte att få det att funka... och tjänsen funkar med min d-link router och datorer med windows, så slutsattsen måste ju bli att det är något i OSX eller samspelet mellan OSX + D-link router....

Någon lösning för att få det att fungera har jag dock INTE!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

OK, nu vet jag inte varför det plötsligt fungerar... det är ju ett bra tag sedan jag gav upp att prova med relakks utan att få ordning på det!

 

Häromdagen fick jag tippset att prova med anonine och deras tjänst istället, och den fungerar klockrent!

Förmodligen gör även relakks det också idag, men detta vet jag fungerar nu iaf, och jag ser fördelen med att dom på anonine faktiskt lät mig ha ett testkonto under 3 dagar för att se om det fungerade eller inte, detta har inte relakks ställt upp på!

 

Jag gissar att det är iom uppgraderingen till snowleopard som det löst sig, men det är bara min egen gissning. Hur som helst så fungerar nu VPN tjänsten med anonine utan problem, detta trotts att jag som innan sitter bakom min d-link router, enda skillnaden är egentligen uppdaterad OSX till snowleopard.

För den som är intresserad så besök gärna: https://www.anonine.com/sv/ för mer info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...