Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apropå sektstämning..


bach

Rekommendera Poster

Igår kom min dotter som går i 3:e klass hem från skolan och berättade att hon hade haft sin första datalektion – något som hon sett fram emot hela veckan. Vi har fått fylla i papper om netikett, vårdat språk, förbud mot viss sorts siter etc för att datoranvändandet ska vara en ren källa till kunskap och upplysning samt skänka glädje och stimulans i skolarbetet.

 

Halva hennes klass har lektion runt datorn – fröken visar och pratar och alla barnen berättar förstås att de minsann också har dator hemma. Min dotter säger att hon har Mac varpå hennes fröken genast replikerar att

-Mac är en dålig dator!

och fortsätter att det inte är troligt att hon kan använda den till skolarbetet, logga in på kunskapsnät osv!

Det verkar som min dotter tog påståendet med en axelryckning men det är klart att det känns snopet när man är så stolt över sin söta lilla MacMini..

 

Min dotter har god självkänsla och tillräckligt med talang för att komponera en nidvisa i GarageBand, tillägna den fröken samt exportera den till ett format som kan nå in i det mest trångsynta kunskapsmörker..

 

Man blir bara så ledsen och onödigt förbannad! :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Det är så tråkigt när lärare beter sig mot elev på det nedlåtande sättet.

Jag hade minsann ring rektor och bett om en förklaring.

 

Tack och lov för de duktiga.

 

När vi berättade för en av mina söners lärare att vi hade ett program, iWorks,

som han kunde göra presentationer som var ännu mer avanserade än i Powerpoint,

tyckte hon att det var jätte bra och sa att hon såg fram emot att se dem.

 

 

När jag gjorde min weddesign kurs prisade läraren Mac nästan varje dag

och hoppades att han kunde få råd snart, sa han, att köpa en.

Nu körde han Linux hemma och tyckte att CS2 gick mycket bättre

på Mac än på Windows. "Tänk om de(skolledningen) kunde lyssna på oss bildlärare

när de bestämmer OS och datorer, då körde vi Mac här för hela slanten, sa han"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter väldigt mycket som att hennes fröken antingen är avundsjuk eller bara okunnig och ignorant inom datorvärlden. Tycker verkligen du skall posta din dotters låt här, som Playboy nämnde :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lärare får aldrig säga så till en elev som sitter bland sina klasskamrater. Det gör mig förbryllad att lärarkåren fortfarande gör sådana enkla fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dotter har god självkänsla och tillräckligt med talang för att komponera en nidvisa i GarageBand, tillägna den fröken samt exportera den till ett format som kan nå in i det mest trångsynta kunskapsmörker..

Word!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min pappa sa samma sak men hade ingen anledning till varför så därför fick han köpa en till mig ;)

 

O nu är de såhär att lärare är mer korkade än vad elever är! Det vet jag eftersom min är praktiskt taget efterbliven..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O nu är de såhär att lärare är mer korkade än vad elever är! Det vet jag eftersom min är praktiskt taget efterbliven..

 

Jag tror att temen snarare är: Social inkompetens.

Något en lärare inte ska ha med sig i sin bag. post-15957-1188460310_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I grund och botten visar detta endast trångsynheten hos komunernas dataansvariga. De är generellt emot mac för att de inte kan något annat.

En hypotes är ju faktist att de skulle bli av med sina jobb om skolorna använde mac i större utsträckning. Det skulle helt enkelt inte behövas lika många "tekniker" då det inte skulle strula lika mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I grund och botten visar detta endast trångsynheten hos komunernas dataansvariga. De är generellt emot mac för att de inte kan något annat.

En hypotes är ju faktist att de skulle bli av med sina jobb om skolorna använde mac i större utsträckning. Det skulle helt enkelt inte behövas lika många "tekniker" då det inte skulle strula lika mycket.

Mnja, fast företaget jag jobbar för har en del uppdrag åt en högskola, där många på IT-avdelningen har just Mac. (Antagligen för att det krånglar mindre) :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser vad du skriver hur läraren - högstatus person i gruppen - kränker en elev inför hela gruppen blir jag mycket arg.

 

Bli inte förvånad om det i denna klass om kort eller längre tid uppstår problem med mobbing.

Läraren har redan satt nivån att det är okej att kränka någon om är annorlunda i gruppen.

 

Gå direkt till rektorn och fungerar inte det byt skola, för denna lärare verkar fullständigt olämlig som pedagog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser vad du skriver hur läraren - högstatus person i gruppen - kränker en elev inför hela gruppen blir jag mycket arg.

 

Bli inte förvånad om det i denna klass om kort eller längre tid uppstår problem med mobbing.

Läraren har redan satt nivån att det är okej att kränka någon om är annorlunda i gruppen.

 

Gå direkt till rektorn och fungerar inte det byt skola, för denna lärare verkar fullständigt olämlig som pedagog.

 

Word!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser vad du skriver hur läraren - högstatus person i gruppen - kränker en elev inför hela gruppen blir jag mycket arg.

 

Bli inte förvånad om det i denna klass om kort eller längre tid uppstår problem med mobbing.

Läraren har redan satt nivån att det är okej att kränka någon om är annorlunda i gruppen.

 

Gå direkt till rektorn och fungerar inte det byt skola, för denna lärare verkar fullständigt olämlig som pedagog.

 

Äpp-äpp-äpp... skjut inte myggor med bazooka... Att en lärare gör ett fel bevisar inget...... går man på så hårt lär hon aldrig få en lärare.... :borstatanderna: ...de fullkomliga är redan upptagna... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har nog rätt i det Axelman.

Man blir ju bara så trött och ledsen när vuxna

inte kan vara mer finkänsliga i kommunikationen med barn.

Speciellt när det gäller lärare.

 

Som tur är har vi bra och i vissa fall utmärkta lärare till våra barn

och en rektor som är dedicerad till sitt arbete och alltid har ett öra för

oroliga och upprörda föräldrar, som tar frågor och klagomål på allvar.

 

A man with no sides to him. :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i dessa vardagliga handlingar vi vuxna gör skillnad.

 

Detta barn uttrycker glädje och stolthet över en av hennes finaste ting, leksak, och det läraren gör är att genom att dissa den leksaken förstör barnets glädje och tillit till läraren.

 

Sånna här saker händer mellan barn i en grupp med barn och det är fundamentalt för en pedagog som arbetar med barn att ta hand om den problematiken.

 

Denna läraren gör inte fel, denna lärare har inte förmåga att se att den dissar ett barns bästa leksak, då klarar inte läraren att se när sånt händer mellan barnen i klassen.

 

Barn gör inte vad vi säger åt dem, de gör som vi vuxna gör.

Människor är känsliga saker, barn också och denna människas arbetsuppgift är att vägleda en grupp barn och vårda lärandets nyfikenhet och i detta fallet har denna lärare inte klarat av sin arbetsuppgift.

 

Det finns kanske ett annat barn i denna grupp som också har en jättefin macmini hemma som blir ledsen, och inte har förmågan att bli arg och absolut inte vill använda datorn efter en sån här händelse.

 

För det denna lärare har gjort är inte acceptabelt och är det så att det är ett enstaka misstag måste läraren få möjlighet att rätta till sitt misstag.

 

Tyvärr är jag ganska övertygad om att detta är inte ett enstaka misstag utan att denna lärare inte har rätt förmåga att leda en grupp barn och därför är det viktigt att vi vuxna tar ett direkt ansvar och påtalar problematiken för skolledningen.

 

Att sen skolan inte har skoluppgifter, och föräldrarnätverk som inte fungerar med Mac måste i så fall läraren förmedla till föräldrarna och inte till barnet mitt under en lektion.

 

(har gjort lite korrekturrättning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har man ingen kunskap ska man inte säga så!

Samma om det varit en lärare som bara haft mac och skulle säga så om PC...

Dessutom till barn, som ska upptäcka världen, då ska man inte bara säga att nått är kass å så är det

 

Haade, och sprid kärlek!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

intelligent lärare, en relik från dinosauriernas tid....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har berättat förut men kan ta det igen.

Min son har fått utstå en hel del glåpord och gliringar för familjens val av dator både av jämnåriga och av lärare. En lärare sa till min son att han skulle " säga åt mamma o pappa att skaffa en riktig dator"

Under senare år tycker han att attityden förändrats- det är mer nyfikenhet än förakt när han dyker upp med sin ibook.

Man får ju hoppas att den här läraren visar bättre omdöme i andra frågor men jag tycker ändå inte det ska få passera utan påpekande till läraren och vidare till rektor om läraren inte förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lärare får aldrig säga så till en elev som sitter bland sina klasskamrater. Det gör mig förbryllad att lärarkåren fortfarande gör sådana enkla fel.

 

 

När blev en lärare "lärarkåren"?

Personligen är jag övertygad om att majoriteten av lärarna i Sverige inte skulle uppträda så klumpigt och obildat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Det var klumpigt uttryckt minst sagt. Men att hon inte skulle kunna logga in på kunskapsnät och annat är ren okunnighet. Och visar återigen på vad det finns för syn på mac ute i samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar som den nämda läraren inte har kunnat logga in på kunskapsnätet :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klumpigt! vet man inget så ska man inte säga något heller... jag vill ha en iMac när jag var liten men mina föräldrar ville inte det. dom sa att det inte var en "vanlig" dator... men se som det är idag jag sitter här med 5 maccar eller något och har och har haft mac i skolan i 3 år.. Så kanske läraren ändrar sig en vacker dag med...

 

Visa henne en mac och visa att man kan logga in på det där kunskapsnät och skriva fina arbeten i mac, sätt henne på plats! :):P.. för jag blir bara irriterad när dom håller på sådär speciellt inför grupp, vet hur det är har blivit utsatt för samma saker fast inte på riktigt samma sätt, men sårad blev jag av det.

 

ursäkta om min svenska inte blev så bra här i, är ganska seg just nu har haft en dag med nästan bara tråkiga lektioner :P.. hade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, nu äger jag visserligen en mac och är snart (nåja) utbildad förskolelärare men jag kan inte låta bli att tycka att en del är väldigt hårda här. Jag menar vem har inte slängt ur sig en icke så genomtänkt kommentar? Är detta något som vanligtvis förekommer med nämda lärare så måste det såklart stoppas, men att byta skola på grund av en illa vald mening är väl att ta i? Skulle ni vilja förlora jobbet på grund av en sådan orsak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag berättade det för Metalfriend och Bestfriends lärare och de

bara skakade på huvudet, båda två, och sa att det var sorglig och beklagligt.

 

Sen sa jag att vi skulle jobba med terminens kommande presentationer

på Macen med Photoshop, Illustrator, Painter och iWorks.

-Vad kul, det ser vi fram emot, sa de. Vi har projektor, som de kan använda.

 

Så reagerar bra lärare, som vet hur man inspirerar eleverna. :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, nu äger jag visserligen en mac och är snart (nåja) utbildad förskolelärare men jag kan inte låta bli att tycka att en del är väldigt hårda här. Jag menar vem har inte slängt ur sig en icke så genomtänkt kommentar? Är detta något som vanligtvis förekommer med nämda lärare så måste det såklart stoppas, men att byta skola på grund av en illa vald mening är väl att ta i? Skulle ni vilja förlora jobbet på grund av en sådan orsak?

 

Inte byta skola för varken elev eller lärare, tycker jag.

Men det ska inte vara något som upprepas.

Det är helt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...