Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

e-SATA extern hårddisk


andrho

Rekommendera Poster

Håller på att uppdatera min gamla G4 933 och har bl a köpt en e-SATA disk från Seagate kopplat till ett e-SATA kort. Kopierade över systemhårddisken till denna mha SuperDuper och programmet bockar av att det har gjort den externa disken bootable. Men det vill inte datorn vara med om. Går inte att välja denna externa disk som startskiva. Skall inte en e-SATA disk kunna vara startskiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB eller Firewire?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

eSATA står det ju. Frågan är om eSATA-kortet är bootbart. Vilket kort är det, och var är det införskaffat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, vet inte vad jag tänkte på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortet levererades tillsammans med hårddisken - i samma kartong. Det är från Promise Technology och heter TX2 eSATA300.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur formatterade du den externa?

Valde du GUID?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den externa disken är en klockren kopia av min ordinarie startdisk (Komplett backup med Super Duper) så systemet skall det inte vara något fel på. Däremot har jag inte formaterat med GUID; jag valde det vanliga Extended/Journalförd. Jag vet att Poca har propagerat för GUID i andra trådar och jag vet att jag sett alternativet någonstans någongång men nu får jag inte fram det som alternativ i Skivverktyg. Var hittar man det någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska vara i GUID om det ska vara startbart.

 

Du väljer fliken Partitionera, och sedan Alternativ.

Så du får göra om det.

post-113-1188418423_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, vet inte vad jag tänkte på...

 

Jag vet vad du tänkte på, du var fast i dina gamla vanliga plistfiler/USB/FireWire för det är ungefär så långt som kunskapen räcker...

 

 

Kolla så att skivan är partionerad och formaterad med rätt system, jag tycker alla får ta och skärpa sig lite, GUID ska användas om man vill starta sin Intel Mac, och så vitt jag vet gör inte Intel några G4 933..

 

SKÄRPNING ALLA

 

 

Men, sen är jag ytterst tveksam till att eSATA är startbart i Mac OS X, eSATA (som ju iofs är en del av SATA standarden, men..) finns väl inte på någon Mac ens idag, så det kan nog bli svårt, det hänger ju HELT på det kortet som skickades med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att kortet fungerar i din Mac ? Jag kollade snabbt, och dessutom säger erfarenheten mig att Promise primärt tillverkar PC produkter, och jag hittade mycket riktigt bara Windows/Linux drivrutiner på deras hemsida, vilket iofs inte utesluter att det finns drivrutiner till andra system, men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag har googlat och tittat på Promise Technologys site. Tyvärr verkar detta vara ett fall av PCI-kort som inte stöds (fullt ut) utav Mac OS X.

PT's site beskiver stöd för Windows, och eventuellt lite Linux. Försöker söka på drivrutiner med mera, men inget dyker upp för Mac OS.

 

Förresten, det närmaste produktnamnet jag kommer på siten är "SATA300 TX2plus". Hittar ingen eSATA alls, som heter så i produktnamnet alltså.

 

 

Edit: oops, gummianka skrev snabbare än jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den medsända skivan finns drivrutiner för Mac och manualen specar systemkraven för MacOS och den fungerar som en vanlig hårddisk. Däremot nämner manualen ingenting om "bootable" så det kan ju hända att gränsen går där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...