Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Fujifilm Finepix F31fd, nu är den beställd!

iMarc

Recommended Posts

Efter flera dagars surfande, jämförelser, övervägningar blev det till slut en kamera.

Har tittat på Canon, Fujifilm, Olympus, Sony och Panasonic. Till slut stod valet mellan Canon IXUS 70 och Fuji F31fd, mycket svårt val då båda är ganska lika i specifikationer. Det som jag gillade med Canon var metallhöljet, svenska menyer och användarvänligheten. Men jag har ändå varit tveksam till Canonen då en bekant har en IXUS 850 IS som han inte är riktigt nöjd med, högt brus vid dåligt ljus.

Det som fick mig att välja Fujin var det höga ISO-talet 3200 jämfört med Canons 1600.

Hela kalaset gick på 2637:- inkl frakt hos pixmania, då ingick även ett minneskort på 2 Gb och en väska. Känner mig nöjd och förväntansfull :)

Lycka till! Dela gärna med dig av dina kommande kameraerfarenheter, även de dåliga - kan hjälpa andra att välja. :ThumbsUp:

Du menar att fujin på 1600 är mindre brusig än Canonen på 1600? Kan så vara, fuji gör dugliga kameror. Men är 3200 verkligen användbart överhuvudtaget? Trodde ingen kamera kunde användas i det på allvar.

Har fujin bildstabilisator? Borde den ha för annars skulle väl canonen ha "vunnit" i fråga om mörkerfotografering.

Men som sagt de gör bra kameror de oxå.

Du menar att fujin på 1600 är mindre brusig än Canonen på 1600? Kan så vara, fuji gör dugliga kameror. Men är 3200 verkligen användbart överhuvudtaget? Trodde ingen kamera kunde användas i det på allvar.

Har fujin bildstabilisator? Borde den ha för annars skulle väl canonen ha "vunnit" i fråga om mörkerfotografering.

Ja enligt specen här så har den bildstabilisator

http://se.pricerunner.com/pi/29-743603/Dig...duktinformation

Har läst någonstans att den är bäst i sin prisklass när det gäller att fota i dåligt ljus.

• 4 weeks later...
Ingemar Ragnemalm

Jag har nyss också köpt en F31fd.

Enligt testerna är den helt överlägsen allt Canon gör utan DSLR, speciellt brusnivån. På Digit.no's tester ser man att den inte bara är bättre, utan fruktansvärt mycket bättre! Det är rena slakten helt enkelt, Canonen på ISO 400 är ungefär som Fujin på ISO 1600! Eller 200 mot 800 för den delen.

Jag gjorde en jämförelse mellan Fujin och min gamla favoritkamera, en Ricoh Caplio RX. Eftersom Ricohn har några år på nacken så skall den förstås inte ha en chans, men det säger en del ändå. Den låga brusnivån är tydlig. Här ligger resultatet: http://www.hardmaccafe.com/viewtopic.php?t=7895

(Eftersom Hard Mac Cafe är akut nedläggningshotat kan inlägget försvinna i en snar framtid, men just nu finns det i alla fall.)

Bildstabilisering, tja, det är ju bra men det hjälper ju inte om motivet rör sig. Med Fujin får du samma effekt i att dina handrörelser inte förstör bilden, men den dämpar även motivrörelser. Mitt huvudalternativ var en Ricoh med bildstabilisering (med lång zoom!) men jag tycker det bara löser halva problemet.

Som slutsats tycker jag att jag gjort ett bra köp. Man har lika dåligt grepp som på en Ixus, men den låga brusnivån och trevliga snabbfokusläget gör att den känns rätt. Mitt mål var att få en kamera som duger för konsertfoto på inte alltför långt håll, men utom blixtavstånd, och det skall den nog duga till. (Lång zoom har den förstås inte.)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...