Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Boot camp och fat32


Bue

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag fick min första mac i måndags så allt är nytt för mig, men jag har kommit så långt att jag ska installera boot camp, men skulle vilja ha en större partipation än 32 gb och det går tydligen inte om man ska ha det som fat32. Nu till mina frågor.

 

1. Vad är fat32

 

2. Måste man ha det för att windows ska fungera korrekt?

 

Tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. ett gammalt filsystem, windows har som standard ntfs nuförtiden...men fat32 är det enda som både windows och mac kan både läsa och skriva till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.. så om jag använder större partipation så kan jag föra över filer direkt mellan operativsystemen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du har fat32 på den kan du ändra filer där från macen ja...för att från windows komma åt macens (hfs+) så kan du använda ett program typ macdrive (sök google)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Jag fick min första mac i måndags så allt är nytt för mig, men jag har kommit så långt att jag ska installera boot camp, men skulle vilja ha en större partipation än 32 gb och det går tydligen inte om man ska ha det som fat32. Nu till mina frågor.

 

1. Vad är fat32

 

2. Måste man ha det för att windows ska fungera korrekt?

 

Tacksam för all hjälp!

 

1. FAT 32

 

FAT 32 hade stöd för långa filnamn till skillnad från tidigare versioner där filerna var begränsade till max 8 + 3 tecken. Microsoft hade även som namnet antyder utökat storleken på FAT tabellen vilket medföre att man introducerade stöd för större hårddiskar och även större filer. Man hade även minskat klusterstorleken då slöseriet med diskutrymme vart mycket stort med FAT 16. Maximal storleken på FAT 32 diskarna var till en början 32 GB men det ändrades i och med en patch till Windows och därefter kunde man även formatera större diskar

 

2. nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Jag fick min första mac i måndags så allt är nytt för mig, men jag har kommit så långt att jag ska installera boot camp, men skulle vilja ha en större partipation än 32 gb och det går tydligen inte om man ska ha det som fat32. Nu till mina frågor.

 

1. Vad är fat32

 

2. Måste man ha det för att windows ska fungera korrekt?

 

Tacksam för all hjälp!

Jag brukar påpeka en del saker för er som ska installera Boot camp och därefter Windows.

1. Läs igenom Apples instruktioner om Boot Cam, följer med Boot Camp

2. Under installationen av Windows kommer man att tillfrågas vilken partition man vill lägga Windows. Var noga med att kontrollera att den läggs på C: parten. I annat fall är risken att man lägger windows på den partition man redan har Mac.

 

Gör man detta fel har Macen blivit en PC och det är en hel del jobb att börja om från början med installation an Mac OS X och sedan Win OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.. jag tror jag har koll på det där nu och jag tackar er så mycket för hjälpen.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...