Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Får ej kontakt med min Express


romell

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har letat efter liknande trådar på forumet, men ej hittat någon där mitt problem har löst sig.

 

Gjorde en "factory reset" på min Express, men nu kan jag inte hitta den från datorn. Följande instruktioner finns att tillgå från Apples sida:

 

What happens during a hard reset?

 

The light flashes green a few times, then AirPort Express restarts. For a short time, AirPort Express will not be visible in the AirPort menu or AirPort Admin Utility. The whole process takes approximately 45 seconds to complete. You may then use AirPort Express in its default state, reload a saved profile, or reconfigure it using either the AirPort Express Assistant or AirPort Admin Utility. During reset, AirPort Express loads the following default settings:

 

* Set to request IP address by DHCP.

* Base station password is "public".

* Base station name reverts to "Base Station XXXXXX", where XXXXXX is the last six digits of the wireless MAC address.

* Network name is "Apple Network XXXXXX", where XXXXXX is the last six digits of the wireless MAC address.

 

A MAC (media access control) address is a unique hardware identification number for a network port. AirPort Express has two MAC addresses: one for the wired Ethernet port and one for the wireless Ethernet port. The wireless MAC address is also known as the AirPort ID.

 

Så här gick jag till väga:

 

1) Gjorde en reset enligt instruktionerna (höll inne reset, satte in i uttaget o fortsatte hålla reset intryckt tills dess att lampan blinkade grönt fyra gånger).

 

2) Väntar i minst fem minuter.

 

3) Trycker på AirPort-statusikonen och väljer "Annan". Enligt instruktionerna ska jag skriva Apple Network följt av de sex sista siffrorna i AppleID som står på min Express. Den sjätte från slutet är dock en bokstav. Den sjunde sista är dock en siffra. Testar således att både skriva "Apple Network E13363" och "Apple Network 213363" samt "Base Station E13363" och "Base Station 213363".

 

4) Skriver in WEP-lösenordet "public" både med och utan citationstecken. Testar även utan lösenord med samtliga kombinationer i punkt tre.

 

JAG BLIR GALEN!!!!!

 

Tack på förhand för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du den ansluten med ethernetkabel? Om inte, provamed det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om det står MAC adress någonstans följt av ett nummer som består av både siffror och bokstäver. Det ska finnas två. Det är inte Apple id utan Airport id du ska kolla efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna "AirPort administratörsverktyg" i Verktygsmappen, och se om du kan få kontakt med din AirPort Express från det programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag vet inte varifrån du har fått att resetknappen ska vara intryckt under tiden som du sätter igång den...

Sätt i den i kontakten och se till att den är på, vänta gärna så att den får starta.

Nu håller du inne resetknappen i ca. 5sekunder till lampan börjar blinka.

Igen, vänta tills den har startat, tar cirka 45 sekunder.

Nu öppnar du Airportverktyg och hittar din enhet igen, inga namn skrivs i här utan den hittar ju tillgängliga enheter...

Tänk på att det hyfsat nyligen har kommit uppdateringar av AirPort verktygen, om du inte uppdaterat, gör det....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag vet inte varifrån du har fått att resetknappen ska vara intryckt under tiden som du sätter igång den...

Sätt i den i kontakten och se till att den är på, vänta gärna så att den får starta.

Nu håller du inne resetknappen i ca. 5sekunder till lampan börjar blinka.

Igen, vänta tills den har startat, tar cirka 45 sekunder.

Nu öppnar du Airportverktyg och hittar din enhet igen, inga namn skrivs i här utan den hittar ju tillgängliga enheter...

Tänk på att det hyfsat nyligen har kommit uppdateringar av AirPort verktygen, om du inte uppdaterat, gör det....

 

 

Förut så skulle man hålla Reset knappen intryckt samtidigt som man satte igång den...

 

Jag hade en lustig incident, jag hade köpt en ny Airport Express jag påpekade för min fru hur enkelt det var, samt hur bra den fungerade... i 3 dagar! Sen fick inte min dator någon kontakt, jag provade att "Resetta" ca 10 ggr. innan jag gav upp. Jag gick tillbaka till butiken, men eftersom jag slängt kartongen fick jag inte byta till en ny, dom skickade den på reparation. (har fortfarande inte fått den tillbaka, 5 veckor nu) Jag blev irriterad och köpte en till, tänkte att en extra Express kan alltid vara bra att ha. Kom hem... SAMMA sak igen! Ingen kontakt! Startade om datorn, tänka sig, nu fungerade det perfekt!

 

Varför startade jag inte om datorn INNAN jag gick till butiken???

 

 

:propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...