Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac user group


Mizhou

Rekommendera Poster

Meningen är inte att bara de som kan ska träffas, utan alla ska kunna vara med. Eventuellt kan man ha olika teman på olika träffar. T.ex en träff där man pratar om grunderna i OS X, så att alla nytillkommna Macare lär sig nya saker. En annan träff kan handla om programmering, eller en djupare teknisk diskussion. Tanken är att alla som är intresserade ska få komma med idéer och tankar om vad ni vill ha ut av det.

 

Hur vill ni andra ha det? Ska vi ha vissa träffar på en lätt nivå, och andra på en mer tekniskt krävande nivå, eller ska vi börja kvällen på en lätt nivå och fördjupa oss under samma kväll?

 

Kom med idéer som sagt, både vad gäller upplägget och eventuella teman om vi nu ska ha temakvällar. Om det är någon som är duktig på något, så kan man ha en som håller en liten "föreläsning" varje gång. T.ex om någon är duktig på ljudteknik, som kanske går igenom hur man kan göra musik själv med GarageBand. Eller någon duktig hobbyfilmare, som kan visa lite videoredigering i iMovie.

 

Dock så är inte detta tänkt för proffsen. Alla är vi glada amatörer på ett eller annat sätt, även om någon nu råkar vara proffsredigerare. Dock tror jag inte att vi får så många deltagare om någon ska förklara hur man redigerar nästa Hollywoodfilm i Final Cut Studio. En kväll lär inte räcka för att ens komma igång med ett så stort och tungt program, och dessutom är det nog inte många hemanvändare som har råd att köpa det.

 

Tanken är nog mer att vi alla ska kunna få ett större utbyte av vårt Mac/datoranvändande, men jag är ingen envåldshärskare så ni är välkommna med era åsikter i frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 81
  • Created
  • Senaste svar

Som sagt - alla är vi nybörjare/oerfarna på något område - och det är nog en bra utgångspunkt. Jag ser detta som en utmärkt möjlighet att lära sig något nytt, samtidigt som man träffar gökarna här på forumet.

 

En som kan sitt område och som är pedagogisk kan ju genomföra en presentation som passar både novisen och den som har kommit lite längre. Mao - börja på en lätt nivå och öka!

 

Personligen skulle jag vilja ha info om GarageBand exempelvis. Men även om "dolda" funktioner i standardprogrammen (iLife). Man använder ju exempelvis iPhoto, men det är ju helt klart att man inte använder alla funktioner i programmet, eller att det finns mer effektiva sätt att använda dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intresserad

 

om man nu bara kan hitta er den här gången....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
behindthewheel

den här tråden kanske är bortglömd vid det här laget men jag är också intresserad=)

år ny både på mac å på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor ju som bekant i Oslo men jag har lite input på detta.

 

Här så är det gänget runt sajten Mac1.no som i samarbete Med Macforum arrangerar MacPizza i Oslo (men MacPizza arrangeras även i andra städer).

Dom träffas den tredje tisdagen varje månad på Peppes Pizza på Karl Johan. Eftersom det är en spikad och regelbundet återkommande dag så vet folk som är i Oslo denna dag som inte bor i Oslo att det klockan 18:00 kommer att finnas Macfolk på Peppes.

 

Det verkar som att dom har en deal med Peppes att det enda i matväg som serveras är Pizza, men givet så får man dricka vad man vill. På så vis så vet köket vad dom ska satsa på för typ av mat till dom som är i den avdelningen. Har man jobbat i restaurang så vet man att mat som är förbeställd kommer fram fortare.

 

Gänget har en egen, avdelad sektion av restaurangen så andra blir inte "störda" av oss och vi får ha vårt för oss själva.

 

Sen upplägget. Vad ska man prata om, vad sker, vem ska prata med mera?

Dom har ett tema varje träff. En gång är det "Grunderna i iLife" en annan är det "videoredigering" nägon annan gång så är det, som Mizhou säger "Ip och internet. Hur funkar det?". Projektor och vit duk tror jag (är inte säker) att Macforum står för, men det ska jag låta vara osagt. I somras hade dom som tema "Jag vill visa vad jag gjort på min Mac" där vem som helst fick visa upp sina affischer, podcast, semestervideo och berätta om hur dom gått till väga. Klart skoj att se hur många extremt kreativa och kompetenta människor som finns därute!

Temat för MacPizza meddelas på Mac1.no i förväg så man vet om man vill komma eller inte.

Nu sist, den 3 december så hade dom auktion på produkter från Apple och våra vänner på Microsoft. Ett gyllene tillfälle att komma över hårda julklappar till låga priser.

 

Som sagt, det är så som Applefolket här i Oslo löst det hela och det verkar som att ägarna till restaurangen är nöjda eftersom dom vet att "bunkern" fylls med Geeks som köper pizza och dricker öl/läsk var tredje tisdag (återkommande pengar i kassan på en surtisdag - Trevligt!). Dessutom så får ju Appleanvändare i Oslo med omnejd möjlighet att träffas i realtid.

 

Ett tips bara som avslut. Försök att ha ett tema på varje träff. Jo, jag vet "Döh, einstein eller?" Men fokus ska ligga på ett och inte tema. Är det grunderna i Garageband som ska vara tema så ska det hållas till det. Om jag är newbie och vill veta om detta så är det grymt ointressant att först få veta hur man skapar noder i ett Xsankluster.

 

Det var det jag hade att säga. Tack för ordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har det blivit något med detta eller dog det ut?

 

Jag är intresserad!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hör efter i April Maj ..... just nu har det legat på is under hösten/vintern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...