Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac user group


Mizhou

Rekommendera Poster

Gäst Kalle Silver

Det är bra att vi tycker till. Jag känner dom på Copperfeld. eftersom jag är pensionerad kan jag gå dit och rigga upp någonting lämpligt den kväll vi får tillgång till lokalen i den avdelningen där vi inte stör, men det är ju fortfarande en restaurang.

Jag har en del andra lokalförslag, men copperfield är suverän både i läge och utförandet.

 

Om vi skulle bli en guldgruva för ägaren, är jag säker på att vi skulle kunna abonera lokalen den kväll vi vill. Allt handlar ju som vi alla vet, om pengar.Restaurangen har en stor hängande tv i taket, men ingenting mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 81
  • Created
  • Senaste svar

Jag kan åka dit och kolla läget lite nästa vecka, men det låter ju bra i alla fall.

Vi kanske kan träffas då, och kolla tillsammans. Det vore bra att kolla lite priser och så också, så att alla som är intresserade av att komma vet om i förväg vad det kan tänkas kosta med mat och så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Javisst det tycker jag, den avdelning vi använder, ligger till vänster när man kommer uppför trappen. Priserna är väl ungefär som hos de flesta andra vanliga restauranger. Copperfield är en stor restaurang, två plan.

 

Om Du vill kan jag gå dit och hämta en meny, scanna in den i macen och bifoga den i ett mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Jag har glada besked. Jag kommer just ifrån Copperfields, där jag pratat med ägaren.

Vi får tillgång till hela restaurangen Måndagar, Tisdagar, eventuellt också Onsdagar, mellan Klockan 17.00-22.00.

 

Även Söndagar (Då vi abbonerar) restaurangen gratis, men att vi lovar att det kommer minst 70 pers.(vi bestämmer tiden och att man äter.) Det är normalt stängt Söndagar.

 

Blir vi under 30 är vi i mindre avdelningen, och dom som äter någonting gör det i delen utanför. Skulle vi bli fler använder vi den större avdelningen och annat folk blir placerade på andra ställen.

 

Mitt förslag är att vi bör vara minst runt 20 stycken.

 

Jag har ordnat så vi får rabbatt på samtliga priser( rätt bra rabbatter) men det är ju klart att det går ju inte att komma in 7 stycken och kräva rabbatter.

 

Det finns dessutom vit uppdragbar(rullgardin) filmduk i taket, en modern film-Tv- projektor, som förmodligen går att använda till våra macar. ( någon kunnig kan väl gå med mig dit så får vi själv se om det kan komma oss till gagn.

 

Jag har också ordnat så om vi behöver släpa dit egna anläggningar, så irriterar vi inte dem.

 

Det är viktigt att vi bestämmer samma dag,så vi inte ena gången vill komma en Tisdag och nästa en Onsdag. kanske varannan vecka till att börja med, så får vi se

 

Jag erbjuder mig att ställa upp som någon sorts Mac-Kompis-Värd. om ni vill och tycker.

 

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har glada besked. Jag kommer just ifrån Copperfields, där jag pratat med ägaren.

Vi får tillgång till hela restaurangen Måndagar, Tisdagar, eventuellt också Onsdagar, mellan Klockan 17.00-22.00.

:ThumbsUp:

 

Det låter bra! Nu gäller det bara att vi får fler intresserade då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Jovisst, man kan ju ordna dragplåster av olika slag, vackra kvinnor med nätstrumpor, men jag har inga nätstrumpor. Man kanske kunde ha ett prat med Humac, där jag köpte min Mac-anläggning, ligger 30 meter från Copperfield, om att kunna få låna någon senaste prylen, för att kanske locka folk. I förlängningen kanske Humac får köpare.

Du har på tio dagar fått tio intresserade, det är lite tunt, om 50 anmäler sig, så kan man räkna med att 30 kommer. Men vi ger inte upp.

 

Lokal har vi, och viljan, det är en bra start.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lokal har vi, och viljan, det är en bra start.

Yupp!

 

Nu gäller det bara att jag håller tråden vid liv, så att den inte blir bortglömd.

 

Alla ni som är intresserade, anmäl er här och nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är med.

Jag har redan skrivit in dig som intresserad, i detta inlägg.

 

Observera att det inte är någon bindande anmälan än så länge. Just nu är det bara en intresseförfrågan, för att se hur många som kan tänkas vara intresserade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kanske borde göra en hemsida för att få flera personer (även folk som inte är med på MacWorld-forumet) att komma med :) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

inne i stan är ännu mer lockande än förorterna... Men vad skall avhandlas på dessa möten? Har vi en Agenda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har ingen agenda. Det tänkte jag att vi allihop skulle komma fram till gemensamt.

Mina förslag är:

1. Nätverk

1.1 Hur fungerar det här med IP-adresser och subnätmask

1.2 Hur gör jag om jag har flera routrar

1.3 Hur öppnar jag portar i routern, och vad innebär det

 

2. Redigera film på Mac

2.1 Vilka alternativ finns det

2.2 Hur kommer jag igång

 

3. Chat

3.1 Vad är det bra för

3.2 Vilka program finns det

3.3 En översyn av vilka protokoll som finns, med för- och nackdelar

 

Det är många som har datorer, men de flesta utnyttjar bara sin dator till 10%, och använder alltså inte datorns fulla potential. Jag har en hel del kunskap att dela med mig av, och jag är övertygad om att ni har det också.

 

Det ska dock inte bli regelrätta lektioner. Jag kanske kör en genomgång av hur t.ex nätverk fungerar, och sedan kör vi en allmän diskussion kring dagens ämne.

 

Jag är dock öppen för helt andra förslag från er. Det jag skrivit ovan är alltså bara förslag. Det är ingen förening där jag är ordförande, utan alla får vara med och tycka och tänka. Alla som vill får vara med och bidra med sina kunskaper och erfarenheter.

 

Ni är också välkomna med förslag på hur vi ska lägga upp detta. Mina förslag ovan är bara för att få igång en konstruktiv diskussion, och de är alltså inte fastlagda på något sätt.

 

Vad tycker ni andra om Kalle Silvers förslag om att ha detta på restaurang Copperfield? För min del så tycker jag att vi kan testa en gång, och se hur det känns. Dock bör vi få ihop fler deltagare, så jag ska nog tipsa lite annat folk också, t.ex de från forumet Kommando-n.se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Jag är på med Copperfield...

Dock är jag knök upptagen i typ 3 veckor framöver iom. att jag ska flytta och så.

 

Men det hela kanske ligger en liten bit framåt i tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det hela kanske ligger en liten bit framåt i tiden?

Ja, vi måste ju få ihop lite fler deltagare först, så det dröjer nog ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är på, absolut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att lyfta upp den här tråden lite, så att alla får chansen att läsa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som hittills skrivit att de är intresserade är följande:

slowmove

Mr Walker

johnalder

Power

Carlisle_united

macwitty

friend

Kalle Silver

AMF

Mizhou

Bältesclip

carl_nygren

 

Nu är vi uppe i 12 stycken. Då får vi se om vi får ihop lika många till. I alla fall om vi ska hålla till på Copperfield, så behöver vi ju bli fler.

 

carl_nygren: Visst, om du har möjlighet att kolla det. Som sagt så är jag öppen för alla förslag. Om vi inte blir fler, så står det mellan ditt förslag och Friends förslag om lokal i Bagarmossen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har ingen agenda. Det tänkte jag att vi allihop skulle komma fram till gemensamt.

Mina förslag är:

1. Nätverk

1.1 Hur fungerar det här med IP-adresser och subnätmask

1.2 Hur gör jag om jag har flera routrar

1.3 Hur öppnar jag portar i routern, och vad innebär det

 

2. Redigera film på Mac

2.1 Vilka alternativ finns det

2.2 Hur kommer jag igång

 

3. Chat

3.1 Vad är det bra för

3.2 Vilka program finns det

3.3 En översyn av vilka protokoll som finns, med för- och nackdelar

 

Det är många som har datorer, men de flesta utnyttjar bara sin dator till 10%, och använder alltså inte datorns fulla potential. Jag har en hel del kunskap att dela med mig av, och jag är övertygad om att ni har det också.

 

Det ska dock inte bli regelrätta lektioner. Jag kanske kör en genomgång av hur t.ex nätverk fungerar, och sedan kör vi en allmän diskussion kring dagens ämne.

 

99mac har arrangerat MacPub 10-20 gånger i Stockholm senaste åren och vi har en middag varje år i en riktigt najs lokal - bilder: http://www.99.se/macnyheter/97372-bild-fil...-fyller-ar.html

 

Två gånger har jag även arrangerat 99mac Expo med direktsändning av MacWorld Expo via Satellit: vintern 2001/2002 och sommaren 2002.

 

Baserat på min erfarenhet från MacPub:arna tror jag inte på att hålla föredrag om nätverk i en restaurangmiljö. När folk fått en öl i sig vill dom flesta bara sitta och snacka & pilla på prylar som folk tagit med sig ändå.

 

Jag kan säkert ordna fram rejält med folk från 99mac och även "allt som behövs" i form av prylar etc (vi har iPod touch, iPhones i mängder, nya nano etc). 99mac kan även bidra med lite pengar till öl, snacks osv. Om man lyfter telefonen skulle man nog kunna ordna fram en lokal som tex Humac i Västermalmsgallerian.

 

Min epost: martin@bjornstrom.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara kul att vara med, är dock bara sporadiskt i Sthlm (övernattning typ)

Därför vore det bra om det gick att spika ett datum så tidigt som möjligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Detta låter klart intressant. :) Brukar inte skolor generellt hyra ut lokaler för enstaka tillfällen? Även i innerstan? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjo men skolor är ganska dyra tror jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oxå intresserad av vad som händer i Norrköping (4 mil bort) men funderar på vad det blir för nivå på såna här träffar. Befinner mig själv på bebisnivå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oxå intresserad av vad som händer i Norrköping (4 mil bort) men funderar på vad det blir för nivå på såna här träffar. Befinner mig själv på bebisnivå...

Ja, jag säger väl samma sak... är också intresserad, men kan inte så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...