Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac user group


Mizhou

Rekommendera Poster

  • Svars 81
  • Created
  • Senaste svar

Ingen fara att hitta hit för dig.

Jag tar och guidar dig om vi väljer att vara här. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bagarmossen ? :huh::)

Ligger invid Skarpnäck. Tunnelbana 17 från stan söderut.

 

 

Hur är det med intresset? Är det fler intresserade, eller kommer denna tråd att falla i glömska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hittills verkar vi ju inte vara alltför många tyvärr :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är som sagt gärna med, men det bör vara ganska centralt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Jag kan också tänka mig att komma på några möten... om det är relativt centralt så jag slipper hatta runt på t-banan i 1 timme innan jag kommer fram.

 

Allt hänger på platsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..läget spelar mindre roll för mig eftersom jag kommer att behöva åka från S-tälje i vilket fall. Jag är gärna med men har just nu inget uppslag på lokal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Friend föreslog att han kunde fixa lokal hemma hos sig i Bagarmossen. Det är nära stan. Tar bara några minuter med tunnelbanan dit, från T-Centralen. För oss som kommer med pendeltåg, så kan man hoppa av vid Årstaberg, och byta till tvärbanan, och åka den till Gullmarsplan. Där byter man till tunnelbanans linje 17 mot Skarpnäck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från Bålsta 18:41 pendeltåg mot: Västerhaninge

Reser du till eller från Bålsta måste du betala en extra avgift.

Till Stockholms central 19:20

Från T-centralen 19:34 tunnelbanans gröna linje mot: Skarpnäck

 

Till Bagarmossen 19:52

Från Bagarmossen Gå Cirka 800 meter

Till Bagarmossen, Byälvsvägen 38

 

Alternativ:

Från Bålsta 18:41 pendeltåg mot: Västerhaninge

Reser du till eller från Bålsta måste du betala en extra avgift.

Till Älvsjö 19:31

Från Älvsjö station 19:44 buss 161 mot: Bagarmossen

 

Till Byälvsvägen 38 ca 20:10

 

.........................................................

 

Från Södertälje centrum 18:48 pendeltåg mot: Märsta

 

Till Stockholms södra 19:29

Från Stockholms södra Gå

Till Medborgarplatsen

Från Medborgarplatsen 19:48 tunnelbanans gröna linje mot: Skarpnäck

 

Till Bagarmossen 20:02

Från Bagarmossen Gå Cirka 800 meter

Till Bagarmossen, Byälvsvägen 38

 

Alternativ:

Från Södertälje centrum 19:03 pendeltåg mot: Märsta

 

Till Älvsjö 19:38

Från Älvsjö station 19:44 buss 161 mot: Bagarmossen

 

Till Byälvsvägen ca 20:10

Från Byälvsvägen Gå Cirka 300 meter

Till Bagarmossen, Byälvsvägen 38

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen vägbeskrivning för mig? :borstatanderna: :borstatanderna: :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från T-centralen 19:34 tunnelbanans gröna linje mot: Skarpnäck

 

Till Bagarmossen 19:52

Från Bagarmossen Gå Cirka 800 meter

Till Bagarmossen, Byälvsvägen 38

 

 

Ingen vägbeskrivning för mig? :borstatanderna: :borstatanderna: :borstatanderna:

Jag antar att du hittar till Centralen, eftersom du åker tåg dit varje vardag, och då duger väl den beskrivning som finns ovan.

 

Sedan kan ju tidpunkten på dygnet diskuteras. Kanske blir lite sent på kvällen att börja vid 20-tiden.

Men vi får väl anpassa oss lite efter Friend också, som är ensamstående med 6 barn.

 

Hur lång tid tar det för dig att komma hem sedan johnalder? Tunnelbana in till Centralen är inte så farligt, men sedan ska ju du vidare med tåg också, och de kanske inte går så ofta kvällstid. Jag har ingen koll på tågtiderna alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du hittar till Centralen, eftersom du åker tåg dit varje vardag, och då duger väl den beskrivning som finns ovan.

Hence the smileys!

 

Tågen går halvtimmestrafik eller timmesdito senare på kvällen. Sista tåget går 23.06 men så sent brukar jag inte vilja åka hem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hence the smileys!

Ahhh! Jag missade det. ;)

 

Tågen går halvtimmestrafik eller timmesdito senare på kvällen. Sista tåget går 23.06 men så sent brukar jag inte vilja åka hem...

Nej, det förstår ja. Och om vi inte kör igång förrän vid 20-tiden på kvällen, så har du ju en massa dötimmar mellan jobbet, och fram till 20, så det är kanske inte så roligt. Därför bör vi diskutera tidpunkten på dygnet också, för att se om vi kan hitta ett klockaslag som passar alla, eller i alla fall så många som möjligt.

 

Jag tycker att Friend kan ta med sig sina ungar ner, så kan vi käka tillsammans, och så slipper han fixa barnvakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja för mig skulle det passa bäst sådär vid 18-tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja för mig skulle det passa bäst sådär vid 18-tiden.

Då får vi se om det kan passa för Friend också. Det kan ju bli problem, eftersom han måste tänka på barnen i första hand. De ska ju ha middag, och det ska göras läxor med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Kalle Silver

Hej, jag har hållit på med föreningsliv med lokalbehov i många år och pratar vi om ungefär 100 pers, så finns det hur många gratisställen som helst här i Stockhols innerstad. Vi behöver bara använda sunt förnuft.

Det finns hundratals restauranger, som mer eller mindre står öde efter klockan 18.00.

 

På Kungsholmen finns det en restaurang som heter Copperfield, belägen korsningen St: Eriksgatan-Flemminggatan, det finns tunnelbaneuppgång, i huset bredvid. Restaurangen är så gjord, att det finns olika avgränsade större och mindre rum, som står helt öde, efter 18.00.

 

Ägaren skulle bli överlycklig om jag kom dit och berättar, att vi är ett gäng som vill utnyttja lokalen(helt gratis). Varför. Jo,

 

Vi är väl förmodligen där 2-3 timmar, och alla kommer att inmundiga någonting. Några äter, några tar några öl, några kaffe. Tillsammans tjänar ägaren mer på oss än han skulle på de strögäster som han eventuellt får. Kan vi dessutom lova honom att vi kommer regelbundet, var annan vecka, eller så. No problema. Jag är med i en förening, som har varit där i 10 år varannan tisdag, ibland har vi varit 30, ibland det dubbla. Tycker ni att det låter intressant kan jag ombesörja kväll. Jag vet ju inte i dagsläget vilka kvällar som är lediga. Jag bor på Kungsholmen. 4 minuters gångväg.Ring eller maila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant idé om restaurang. Men man kanske inte kan sätta upp burkar och liknande? Det skulle ju exempelvis vara intressant med demos av program mm?

 

Jag tror fortfarande på att kolla med någon av butikerna i innerstan, Macoteket brukar ju ha seminarier i egen regi exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Restaurang, butik eller en kvarterslokal? Jag är öppen för alla idéer.

 

Frågan är hur många som är intresserade av att komma. Det är bara ett fåtal som har skrivit här att de är intresseerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter intressant.

Nu när min sambo skaffar en macbook ökar det mobiliteten lite också.

Kanske även hon är intresserad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten summering

 

De som hittills skrivit att de är intresserade är följande:

slowmove

Mr Walker

johnalder

Power

Carlisle_united

macwitty

friend

Kalle Silver

AMF

Mizhou

 

 

Lokaler kan bli antingen en restaurang på Kungsholmen eller i Hyresgästföreningens lokal i Bagarmossen eller i någon Macbutik.

 

Krav på eventuella lokaler:

Whiteboard

Projektor eller stor TV (för inkoppling av dator, så att bild kan visa på stor skärm)

Möjlighet att fixa fika till en rimlig kostnad (eventuellt annat att äta, även medhavd mat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Gentjänster föder gentjänster. Att använda restauranger som värmestugor och ta med egen mat, är ingen höjdare.

Folk idag är bekväma, att efter jobbet sätta sig i trafikköer för att ta sig till en Mackompisträff, där risken är stor att några proffs styr så deras senaste program visas med oss andra som åskådare, kan bli en engångsföreteelse.

Varför gå över ån efter vatten, kan man inte ordna dessa trevliga viktiga mac-sociala möten över nätet. Vi ser i och försig inte varandra, men ändamålet att få dryfta gemensamma intressen är vad jag gissar ganska stort. Kan man inte chatta med fler än 4 samtidigt, då kan vi sitta hemma och titta på storskärmen som någon riggat upp hemma. Bara en undran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gentjänster föder gentjänster. Att använda restauranger som värmestugor och ta med egen mat, är ingen höjdare.

Det var inte riktigt så jag menade, även om jag formulerade mig lite klantigt. Om vi ska hålla till på restaurangen, så ska vi naturligtvis betala för mat och/eller fika.

 

Dock har vi inte bestämt oss för det alternativet än, och om det t.ex blir alternativet Hyresgästföreningens lokal, så är det bra om det finns möjlighet att äta medhavd mat, såväl som att kunna värma den.

 

Folk idag är bekväma, att efter jobbet sätta sig i trafikköer för att ta sig till en Mackompisträff, där risken är stor att några proffs styr så deras senaste program visas med oss andra som åskådare, kan bli en engångsföreteelse.

Det är inte meningen att varken jag eller något annat "proffs" ska styra. Alla är där på lika villkor. Däremot kan det vara bra att kunna visa saker på en stor skärm. Om det är många som vill lära sig t.ex hur man konfigurerar sin bredbandsrouter eller så, så är det lättare att visa för alla än att bara berätta med ord.

 

Det är också bra om man har tillgång till whiteboard så att man kan rita och förklara.

 

Varför gå över ån efter vatten, kan man inte ordna dessa trevliga viktiga mac-sociala möten över nätet. Vi ser i och försig inte varandra, men ändamålet att få dryfta gemensamma intressen är vad jag gissar ganska stort. Kan man inte chatta med fler än 4 samtidigt, då kan vi sitta hemma och titta på storskärmen som någon riggat upp hemma. Bara en undran.

Vi är flera stycken som chattar lite då och då, dels via iChat men också via MSN.

I MSN blir det bara textchatt, då det inte finns någon MSN-klient för Mac, som har stöd för ljud. Det är också mycket roligare att träffas på riktigt, och kunna diskutera saker. Det finns många frågor som jag velat svara på, på detta forum, men avstått för att jag inte kan beskriva det med enbart text. Jag kan ju inte direkt göra någon snabb skiss och peka på de olika delarna på skissen och samtidigt förklara.

 

Av den anledningen är det många frågor som aldrig får svar på forumet. Inte heller via chatt. En del frågor är lättast att ta med de förutsättningar jag skrev om ovan (TV eller projektor samt whiteboard).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...