Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mac user group

Mizhou

Recommended Posts

Hej alla Macanvändande Stockholmare!

I Göteborg har de en Got-a-Mac-förening, som träffas regelbundet, och lär sig av varandra.

Kanske skulle vi fixa något liknande i stockholm, med omnejd?

Denna tråd är bara för att undersöka intresset för en sådan förening.

På forumet kommer t.ex många frågor upp om hur man kofigurerar sin bredbandsrouter, och en massa andra frågor upp. Visst är forumet en bra hjälp, men vissa saker är lättare att visa IRL, än att försöka förklara med text och skärmdumpar.

Vad säger ni? Är det läge att försöka få till regelbundna träffar i Stockholmstrakten också?

I så fall gäller det att få tag på en billig lokal, där vi kan träffas.

• Replies 81
  • Created
  • Last Reply

vore mysigt :) men lokal i sthlm och billigt går inte alltid ihop så bra :P

vore mysigt :) men lokal i sthlm och billigt går inte alltid ihop så bra :P

Sant, men vi måste inte ha en egen lokal, utan kan hyra/låna en vid varje tillfälle. Kanske en gång i månaden? Om någon är med i Hyresgästföreningen så brukar man kunna "hyra" billigt, eller låna mot en depositionsavgift.

Någon form av föreningslokal finns väl alltid att få tag på.. Även om jag nog inte riktigt kan rekommendera vår scoutlokal ;-)

Jag funderar på om man kanske skulle kunna ha ett tema för varje träff. T.ex en träff, där vi diskuterar nätverk, och hur man konfigurerar sin bredbandsrouter och brandvägg. En annan träff kan det vara videoredigering med iMovie. En tredje träff kan bli en introduktion till programmering i Cocoa och Objective-C.

Andra förslag på teman?

Även förslag på lämpliga lokaler. Gärna med projektor, så att man kan koppla in t.ex en PowerBook.

Med tanke på att vi använt en hörsal på Chalmers i alla år så borde det väl finnas liknande möjligheter för er på en skola i Stockholm.

Skulle man inte kunna prata med Macoteket eller inLife (eller någon annan butik)? Så får dom göra reklam och (kanske) sälja prylar som tack för en billig (eller gratis) hyra?

Centralt skulle passa mig bra, eftersom jag lämnar Stockholm för landet varje kväll... :borstatanderna:

Med tanke på att vi använt en hörsal på Chalmers i alla år så borde det väl finnas liknande möjligheter för er på en skola i Stockholm.

Det har faktiskt funnits en SMUG - Stockholms Mac User Group, för många år sedan. Jag vet inte vad som hände med dem, men jag tror att de höll till uppe på KTH ett tag. Jag har dock aldrig varit medlem i SMUG, så jag har inte full koll på det.

Men det börjar ju komma så många nya användare till Macvärlden nu, så det kan ju finnas intresse av att starta upp något igen. Dock har jag ingen lust att ta på mig allt jobb. Jag är beredd att göra en hel del, men det är bra om flera kan hålla utkik efter lokaler. Om ni är intresserade av att vara med, och bor nära stan, så kan ni kanske fråga runt på skolor i närheten.

Skulle man inte kunna prata med Macoteket eller inLife (eller någon annan butik)? Så får dom göra reklam och (kanske) sälja prylar som tack för en billig (eller gratis) hyra?

Centralt skulle passa mig bra, eftersom jag lämnar Stockholm för landet varje kväll... :borstatanderna:

Ja, fråga kan man ju alltid göra. Visst ska det vara centralt. Just av den anledningen tänker jag inte ens försöka fixa lokaler på hemmaplan, då jag bor en dryg timmes resa med kollektivtrafik ut från stan.

Det har faktiskt funnits en SMUG - Stockholms Mac User Group, för många år sedan. Jag vet inte vad som hände med dem, men jag tror att de höll till uppe på KTH ett tag. Jag har dock aldrig varit medlem i SMUG, så jag har inte full koll på det.

Men det börjar ju komma så många nya användare till Macvärlden nu, så det kan ju finnas intresse av att starta upp något igen. Dock har jag ingen lust att ta på mig allt jobb. Jag är beredd att göra en hel del, men det är bra om flera kan hålla utkik efter lokaler. Om ni är intresserade av att vara med, och bor nära stan, så kan ni kanske fråga runt på skolor i närheten.

självklart ska inte du ta på dig allt jobb, jag tycker det är en grym idé och jag hjälper gärna till med att fixa så gott jag kan.

Guest micke_nkpg

Här i stan (norrköping) finns det en datorförening som har gått från att vara en mac user group till att bli en datorförening för både win och mac. Detta för att nu när man även kan köra win på mac så smälter detta liksom ihop ansågs det.

Det har faktiskt varit ett suveränt ställe för att visa upp folk olika människor hur förträffligt mac är när de kommit med sin win-burk.

jasså? vad för förening? (ja, jag bor både i Norrköping och Sthlm)

Guest micke_nkpg
jasså? vad för förening? (ja, jag bor både i Norrköping och Sthlm)
NDF ska den heta. Var en kompis som upplyste mig om den och hur dom hade gjort. De ska ha ett samarbete med DS-Store som säljer Mac =)

Ska bli medlem snart har jag tänkt.

hmm okej, låter grymt intressant, hittade inget på google när jag sökte...men du får berätta mer om du blir medlem...också intresserad

okej, åter on topic...känns som vi måste ha ett ganska massivt intresse om vi ska dra ihop det här, lokaler kostar ju även om det bara är en kväll i månaden :P

Guest micke_nkpg

Ett förslag. Försök att få lokaler inhysta ihop med en bra mac-butik. Det kan ge även rabatter och liknande förmåner.

Ingen som minns hur det var med Mac-gruppen på Stockholms universitet? De lånade datorsalen en gång i månaden - tror det var på 80-talet.

Seniornets Mac-grupp håller till på Kungsholmens bibliotek. Vet inte om ett innebär att Kungholmsfilialen har macar eller om det arbetar någon macvänlig själ där. Kanske kan de även upplåta lokal till en mac-grupp för "yngre"

Jag tycker att det låter intressant med en mac-grupp men har inte möjlighet att hjälpa till förrän i oktober.

Jag tycker att det låter intressant med en mac-grupp men har inte möjlighet att hjälpa till förrän i oktober.

Jag kan fixa mycket, bara vi får tag på lokaler. Det jag inte vill göra är att sitta och ringa runt 2000 samtal, för att ragga lokaler. Jag har inte ens någon bra idé om var jag ska börja, så om någon har bra kontakter någonstans, så kan ni väl fråga runt lite.

Ingen som minns hur det var med Mac-gruppen på Stockholms universitet? De lånade datorsalen en gång i månaden - tror det var på 80-talet.

Den fanns kvar iaf en bra bit in på 90-talet. När jag pluggade 95-99 fanns den iaf de första åren. Men det var nog en ganska tynande tillvaro, å andra sidan var det ju inte heller Apple's mest framträdande period...

Det finns nog en bra chans att jag kan boka hyresgästföreningens lokal

eftersom jag är medlem.

Den ligger en bit bredvid där vi bor.

Gratis är den. Samlingssal med kök och matsal.

Carlisle_united
Det finns nog en bra chans att jag kan boka hyresgästföreningens lokal

eftersom jag är medlem.

Den ligger en bit bredvid där vi bor.

Gratis är den. Samlingssal med kök och matsal.

Bagarmossen :fundersam: söder om stan va?

eller nej vänta nu?

är det norr om?

Dan helt lost

Söder om, 15 min med t-bana från t-centralen med linje 17 och 4 min gångväg.

Dan hitta now? :hihihi:

Eftersom de finns kök kan man fixa matlagande oxå.

Carlisle_united
Söder om, 15 min med t-bana från t-centralen med linje 17 och 4 min gångväg.

Dan hitta now? :hihihi:

Eftersom de finns kök kan man fixa matlagande oxå.

Dan kanske hittar...

Dan har historiens sämsta lokalsinne så det är inte helt säkert.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...