Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PC ägare ska köpa macbook, frågor...


gfors

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Nu har jag bestämt mig för att äntligen köpa en macbook och ännu en gång (senast -97) ansluta mig till mac-skaran igen! Då har jag som pc-användare lite frågor till er kunniga och hjälpsamma:

 

*1gb känns för lite så jag ska uppgradera till 2gb direkt, är detta VERKLIGEN så enkelt och riskfritt att göra själv som alla säger?

 

*Jag funderar på att köpa datorn nu och uppgradera till leopard när det släpps, istället för att vänta då jag är rädd att det dröjer innan man kan få en ny dator med det förinstallerat. När man uppgraderar, "tjockar" det till systemet mycket? alltså när man uppgraderar windows så vet jag att det alltid blir bättre med en ny omformaterad installation.

 

*jag funderar på att köpa från macotekets butiker, erfarenheter och råd?

 

*min bredbandsleverantör använder ett modem med inbyggt wlan, kan jag använda en airport station istället? hur kopplas det då eftersom mitt ADSL modem fixar det trådlösa idag?

 

*jag vet att det inbyggda grafikkortet inte är så mycket att hänga i granen, men funkar det för basändamålen? jag arbetar med enklare photoshop grejer (maskningar, kurvor/kontraster, enkel retuschering osv på typ max 20mb bilder) men annars är det mest de vanliga programmen, kanske en enkel semesterfilm eller så.

 

Övriga råd och tips angående macbook köp uppskattas!

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

-ja det är väldigt lätt att byta RAM på MacBook och egentligen på alla bärbara datorer idag.

 

-uppgraderingar brukar inte krångla

 

grafikkortet funkar till allt utom tyngre 3Dapplikationer (spel, cad osv) Photoshop använder dessutom inte grafikkortet i den mängd som spel gör, fungerar utmärkt

 

 

köp inte RAM från Apple

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*jag vet att det inbyggda grafikkortet inte är så mycket att hänga i granen, men funkar det för basändamålen? jag arbetar med enklare photoshop grejer (maskningar, kurvor/kontraster, enkel retuschering osv på typ max 20mb bilder) men annars är det mest de vanliga programmen, kanske en enkel semesterfilm eller så.

Jo, lite trist vore det ju med en dator vars grafikkort inte fixade basändamålen. Men det klarar det fint. Det sitter en GMA 950 i den, vilket är en relativt vanlig krets och ungefär samma som brukar sitta i andra bärbara datorer i samma prisklass. Det är inte ett spel-kort. Men det mesta klarar det av.

 

Just Photoshop använder faktiskt inte grafikkortet till sina beräkningar. Så på den punkten skiljer sig inget mellan MacBook och MacBook Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ramminne är lätt att installera men tänk på att avjorda dig t.ex. genom att ta i ett vattenburet element, vattenkranen eller jordskenen i eluttag. Se även till att inte hålla på kontaktytorna på minnesmodulen.

 

Jag kör både Photoshop och Lightroom och har inte haft några problem med att det skulle gå segt rent allmänt. Vissa moment kan ta lite tid som att inportera eller exportera stora mångder filer men jag tror inte att det har med grafiken att göra utan det är bara att det handlar om stora mängder data.

 

Om du inte behöver DVD-brännare kan du spara pengar på att köpa den billigaste modellen och ev. öka storleken på HD:n. Skillnaden i processorhastighet är ganska marginell. Fast om du ska göra en semesterfilm så antar jag att du behöver DVD-brännaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Nu har jag bestämt mig för att äntligen köpa en macbook och ännu en gång (senast -97) ansluta mig till mac-skaran igen! Då har jag som pc-användare lite frågor till er kunniga och hjälpsamma:

 

*1gb känns för lite så jag ska uppgradera till 2gb direkt, är detta VERKLIGEN så enkelt och riskfritt att göra själv som alla säger?

 

Ja, det är lätt. Det finns dessutom ordentliga instruktioner med manualen och naturligtvis på internet. Du skall absolut uppgradera till 2 Gb och tänk på att ett kit om 2 Gb inte kostar mer än 995Kr inklusive moms idag. Så lägg inte ut mer än nödvändigt.

 

*Jag funderar på att köpa datorn nu och uppgradera till leopard när det släpps, istället för att vänta då jag är rädd att det dröjer innan man kan få en ny dator med det förinstallerat. När man uppgraderar, "tjockar" det till systemet mycket? alltså när man uppgraderar windows så vet jag att det alltid blir bättre med en ny omformaterad installation.

 

Uppdateringar brukar gå smärtfritt, jag har aldrig haft problem, men det finns dom som alltod förespråkar att man gör en ren ominstallation och då behöver man en extern HD att lägga över allt sitt material på medan man fixar och trixar.

 

*jag funderar på att köpa från macotekets butiker, erfarenheter och råd?

 

Dom e OK!

 

*min bredbandsleverantör använder ett modem med inbyggt wlan, kan jag använda en airport station istället? hur kopplas det då eftersom mitt ADSL modem fixar det trådlösa idag?

 

Om du har ADSL så behöver du ett modem mellan väggen och airporten. Annars funkar allt som vanligt.

 

*jag vet att det inbyggda grafikkortet inte är så mycket att hänga i granen, men funkar det för basändamålen? jag arbetar med enklare photoshop grejer (maskningar, kurvor/kontraster, enkel retuschering osv på typ max 20mb bilder) men annars är det mest de vanliga programmen, kanske en enkel semesterfilm eller så.

 

Det är bara spel du inte kan köra, resten klarar den av rasande galant.

 

Övriga råd och tips angående macbook köp uppskattas!

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcuslilliebjorn
Om du inte behöver DVD-brännare kan du spara pengar på att köpa den billigaste modellen och ev. öka storleken på HD:n. Skillnaden i processorhastighet är ganska marginell. Fast om du ska göra en semesterfilm så antar jag att du behöver DVD-brännaren.

 

ville bara säga att jag aldrig skulle kunna klara mig utan min dvd-brännare, även om jag inte använder den så ofta kommer det oftast ett tillfälle när du ska bränna en film som du har gjort i imovie eller bränna ett foto-album eller vadsomhelst. hårddisken klarar jag mig med mina 80 GB även om jag inte lagrar alla filmer o sånt utan typ bara dokument, lite musik och någon film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...