Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rate my pictures


mythrider

Rekommendera Poster

Hej,

 

Var i måndags och kollade på vår första hund som nu är 4 veckor gammal. Tankspridd som man var åkte kameran med och några bilder blev det...

 

Dem andra bilderna är från olika platser...Estland och smedsudden.

 

Jag har fotat lite under två år men vill nu bli mer seriös och behöver därför lite tips/kritik.

 

Kamera: Canon eos 300D, 18-55mm.

post-17766-1188323385.jpg

post-17766-1188323463.jpg

post-17766-1188323571.jpg

post-17766-1188323638.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första bilden tycker jag har för hög kontrast. Andra bilden helt ok.

Tredje bilden lite för grådassig i min smak, lite för låg kontrast.

Fjärde bilden helt magnifik, vilka läckra färger :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för kritiken...ska arbeta lite med dem för att förbättra dem.

 

Den sista bilden tog jag faktiskt under Macforumträffen i Stockholm ;)

 

För övrigt så tycker jag att ditt namn är mycket fint :)

 

Mvh

//Marc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med förgående talare.

 

Första bilden har så höga kontraster att det vita flyter ihop och väldigt många detaljer i bilden har försvunnit, detaljer som hade gjort väldigt stor skillnad. Samma gäller vissa fläckar på andra bilden, men de är väldigt fina båda bilderna.

 

Tredje bilden, på viken(?) och huset är väldigt grådassig, försök att dra upp kontrasterna lite så att man får något vitt i bilden. Annars härlig komposition och mystiska moln. Kanske försöka tänka om med beskärningen. Tänk 2 tredjedelar ovanför eller under horisonten.

 

Tredje bilden är jättevacker, men blänket i vattnet tar onödigt mycket uppmärksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du vågar slänga in lite bilder! Här kommer några snabba tankar! :borstatanderna:

 

1.

- Bilden är väldigt urfrätt

+ Kompositionen

2.

- Bilder är för urfrätt

+Kompositionen

- Bakgrunden

3.

+ Hyfsad gråskala

- Kompositionen Vad vill bilden säga? Tänk till igen och beskär. RENODLA bilden dvs färre detaljer. Jag skulle ha klippt bort nästan hela den vänstra halvan. Alternativt beskurit så båten hamnat i den nedre högra hörnan, beskurit så bara huset blivit kvar till vänster och skapat en dynamik mellan båten och huset.

4.

+ Mer renodlad komposition

- Ett störande löv i vänster nedre kant

 

Summarum:

Tänk på bakgrunden

Skapa dynamik i bilden genom placering av objekt

Renodla och beskär hårdare, gå närmare eller zoma in

Använd ljus och skuggor

Använd linjer och fält och färger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för kritiken...ska arbeta lite med dem för att förbättra dem.

 

Den sista bilden tog jag faktiskt under Macforumträffen i Stockholm ;)

 

För övrigt så tycker jag att ditt namn är mycket fint :)

 

Mvh

//Marc

Jaså en Marc till, vad kul :)

Lycka till med fotograferandet, ser att du har fallenhet för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Hej,

 

Var i måndags och kollade på vår första hund som nu är 4 veckor gammal. Tankspridd som man var åkte kameran med och några bilder blev det...

 

Dem andra bilderna är från olika platser...Estland och smedsudden.

 

Jag har fotat lite under två år men vill nu bli mer seriös och behöver därför lite tips/kritik.

 

Kamera: Canon eos 300D, 18-55mm.

1 bilden: För mkt kontrast

2 Bilden: Lite för mkt kontrast

3 Bilden: Borde ha vinklat bilden lite mer uppåt

4 bilden: Rikta aldrig en kamera ner mot vattenytan, helst ska man se hela vattenytan så att man skulle kunna se eventuell horisont :) . Men nu kanske det inte var så jättemöjligt.. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två snabba beskärningar angående punkt 3 i mitt förra inlägg.... :borstatanderna: ....ok det blev en till...

post-363-1188328739_thumb.jpg

post-363-1188328754_thumb.jpg

post-363-1188329182_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 bilden: Rikta aldrig en kamera ner mot vattenytan, helst ska man se hela vattenytan så att man skulle kunna se eventuell horisont :) . Men nu kanske det inte var så jättemöjligt.. ^_^

 

Jag förstår inte din kommentar. Det går alldeles utmärkt att panga rätt ner i vattnet! Vem har bestämt att man måste se en horisont? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för allas svar, det uppskattas verkligen. Det är alltid bra att få tips från andra då man själv kan bli lite blind och speciellt när man är som jag och försäker lämna "ta kortstadiet" och gå över till mer tanke bakom bilderna.

 

Jag uppskattar också att ni ger kritiken så lättförståeligt för mig.

 

I morgon eftermiddag återkommer jag med lite mer redigering av bilderna(kanske några nya) ifall ni vill se "my progress".

 

Axelman:

Tycker att den andra beskärningen ger mycket bättre propositioner i bilden.

 

TACK ÄNNU EN GÅNG TILL ALLA TREVLIGA MÄNNISKOR HÄR!

 

Mvh

//Marc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Jag förstår inte din kommentar. Det går alldeles utmärkt att panga rätt ner i vattnet! Vem har bestämt att man måste se en horisont? :borstatanderna:

Det jag menar är att helst (enligt mig) ska man se ut över vattnet i vattnets höjd (ungefär).. Naturligtvis inte alltid, denna bilden är OK som den är PGA färgerna men jag hade nog föredragit en som är lite mer uppåtvinklat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att helst (enligt mig) ska man se ut över vattnet i vattnets höjd (ungefär).. Naturligtvis inte alltid, denna bilden är OK som den är PGA färgerna men jag hade nog föredragit en som är lite mer uppåtvinklat :)

 

Du låter som om du gått fotoskola och blivit nervös när någon avviker från reglerna...... :elaktflin: Vid landskapsfotografering är det ju en fördel och kanske ett krav att kunna se vattenlinjen, horisonten och evt land och eller himmel. Detta är ju något helt annat.... :borstatanderna: det skulle kunna vara ett stekt ägg på en tallrik, en höbal på en åker...... ett stiliserat motiv. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Du låter som om du gått fotoskola och blivit nervös när någon avviker från reglerna...... :elaktflin: Vid landskapsfotografering är det ju en fördel och kanske ett krav att kunna se vattenlinjen, horisonten och evt land och eller himmel. Detta är ju något helt annat.... :borstatanderna: det skulle kunna vara ett stekt ägg på en tallrik, en höbal på en åker...... ett stiliserat motiv. ^_^

:P Det är bara mitt tycke, och egentligen hatar jag att följa grundregeler som att man måste ha nåt i höger för att det ska bli en bra bild, bara nonsens enligt mig :) . Självklart kan man ta en bild rakt ner mot nåt.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utvecklingsförslag:

 

1. Överge blixten för hundplåtningarna, eller använd indirekt blixtljus, eller blanda blixtljus och dagsljus. Alla tre tillvägagångssätten skulle du antagligen tycka ger bättre ljus över motivet.

 

2. Inget större fel - men lite hållningslös i formen enligt mig. Pröva låg eller hög horisont som ett sätt att testa olika former för landskap. Förgrund, är också ett sätt att få djupverkan i landskapsbilder (att gå närmare och använda båten som förgrund hade säkert gått bra). Även något mindre grad av centraliserng av huvudmotiv kan vara en väg för att utveckla fotograferingen (klarspråk: placera båten lite mer utåt höger bildkant, t ex). Och glöm inte ljusets möjligheter heller: t ex att plåta riktigt sent eller tidigt på dagen vid landskapsbilder - om inte annat bara för att se vilken skillnaden blir för olika miljöer.

 

3. Var inte rädd för att böja knä och placera dig i nivå med motivet (i detta fall hade du samtidigt kunnat iaktta hur olika fotograferingsvinklar inverkade på vattnets ljusreflektion och hur en smula bakgrund ev skulle dyka upp i bilden, och då möjligen adderande något av djupverkan och miljöantydan).

 

4. I stort kan du glömma att söka regler - utan just pröva dig fram vid varje fototillfälle (åtminstone vid stilla motiv), så utvecklas du säkert! Att ta flera bilder med olika bildlösningar är det naturliga sättet att söka finna det bästa sättet att hantera ett motiv (ideerna brukar komma allt medan man söker dem - man prövar ett sätt, så kommer man på ett annat...- ur mängden framträder slutligen ofta den ideala bildlösningen).

 

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utvecklingsförslag:

 

1. Överge blixten för hundplåtningarna, eller använd indirekt blixtljus, eller blanda blixtljus och dagsljus. Alla tre tillvägagångssätten skulle du antagligen tycka ger bättre ljus över motivet.

 

2. Inget större fel - men lite hållningslös i formen enligt mig. Pröva låg eller hög horisont som ett sätt att testa olika former för landskap. Förgrund, är också ett sätt att få djupverkan i landskapsbilder (att gå närmare och använda båten som förgrund hade säkert gått bra). Även något mindre grad av centraliserng av huvudmotiv kan vara en väg för att utveckla fotograferingen (klarspråk: placera båten lite mer utåt höger bildkant, t ex). Och glöm inte ljusets möjligheter heller: t ex att plåta riktigt sent eller tidigt på dagen vid landskapsbilder - om inte annat bara för att se vilken skillnaden blir för olika miljöer.

 

3. Var inte rädd för att böja knä och placera dig i nivå med motivet (i detta fall hade du samtidigt kunnat iaktta hur olika fotograferingsvinklar inverkade på vattnets ljusreflektion och hur en smula bakgrund ev skulle dyka upp i bilden, och då möjligen adderande något av djupverkan och miljöantydan).

 

4. I stort kan du glömma att söka regler - utan just pröva dig fram vid varje fototillfälle (åtminstone vid stilla motiv), så utvecklas du säkert! Att ta flera bilder med olika bildlösningar är det naturliga sättet att söka finna det bästa sättet att hantera ett motiv (ideerna brukar komma allt medan man söker dem - man prövar ett sätt, så kommer man på ett annat...- ur mängden framträder slutligen ofta den ideala bildlösningen).

 

:ThumbsUp:

 

Tack så hemskt mycket!

 

Jag är förvånad över allas vänlighet, det uppskattas!

 

Mvh

Marc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...