Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Det mest förbjudna


asson

Rekommendera Poster

Är verkligen fildelningsprogram förbjudna? Det verkar så eftersom varenda tråd eller fråga som innehåller ordet "fildelningsprogram" omedelbart stängs. :ph34r:

 

Tänk på att även iTunes fungerar som fildelningsprogram för musik.

 

Har någon sett "Life of Brian" en gång för mycket?

 

Jehova, Jehova!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett fildelningsprogram på min dator!!!!!!!!!!

 

Xerver heter det och det delar ut filer! HTML filer, bilder och filmer. Oj, stäng tråden nu då. Jag pratar ju om ett webbserver program men det kanske jag inte får. Nej det här börjar ju likna 99mac med alla dessa modereringar för småsaker. I reglerna så står det att moderatorerna ska stänga ner trådar om det är uppenbart att det handlar om att dela ut olagliga saker. Men i den tråden som stängdes ner senast hade inte ens den som startade tråden förklarat vad han skulle använda programmet till (om inte det blev "bortmodererat förstås"). Det kan ha varit frågan om att dela ut olagliga filer, men lika gärna skulle det kunna användas till att dela ut saker på webben som man använder vilken j#vla webbserver som helst till. Nej det här börjar vara 100 gånger värre moderering än på 99mac. Där brukar de åtminstone vänta och se vad man ska använda programmet till, men börjar folk diskutera olagliga saker så stängs tråden/inlägg raderas. Här verkar det nu som att ni gissar vad programmet ska användas till och sedan stänger ner skiten. Det kanske skulle vara för att dela ut bilder från semester så att släktingarna kan titta på dom eller något helt annat. VÄNTA ÅTMINSTONE TILLS NI SER VAD SOM DISKUTERAS I TRÅDEN INNAN NI STÄNGER/RADERAR DEN!!!! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att moderatorerna på sådana här skitforum brukar vara helt berusade av sin egen makt. Ta bort alla moderatorer istället, dom behövs inte.

 

Själv håller jag på med en server som rymmer 2TB med data, kör på [Edit]. Har bara massa warez och filmer, typ senaste panther och hela skiten. Rätt soft faktiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att moderatorerna på sådana här skitforum brukar vara helt berusade av sin egen makt. Ta bort alla moderatorer istället, dom behövs inte.

 

Själv håller jag på med en server som rymmer 2TB med data, kör på KDX. Har bara massa warez och filmer, typ senaste panther och hela skiten. Rätt soft faktiskt...

Dumt prat, bigmac2!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Eller så handlar det om att detta inte är ett forum vilket som hellst utan tillhör Macworld, en tidning med en ansvarig utgivare och vissa förpliktelser. Som att inte diskutera eller tillåta diskussion om piratkopiering.

 

Att sen vissa moderatorer kan vara lite väl "trigger happy" är en annan fråga. Dom kan dessutom ångra sig om man på ett sansat och vänligt sätt förklarar varför dom inte borde ha stängt en viss tråd (om man har rätt dvs ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att moderatorerna på sådana här skitforum brukar vara helt berusade av sin egen makt. Ta bort alla moderatorer istället, dom behövs inte.

Även om det finns fog för uttalandet så passar inte den attityden här. :angry: Starta ett eget forum och driv dina frågor där. När du gjort det så berätta för oss så kommer vi och hälsar på! B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well eftersom det står i reglerna att alla diskussioner som kan "underlätta" piratkopiering inte ska diskuteras här så tycker jag inte det är merän rätt att vi stänger dem. Vill man diskutera sådant så lovar jag att det finns drösvis med andra ställen här på nätet som innehåller sådant.

 

Om nån tycker att jag stängt nån tråd felaktigt så säg gärna till men jag stänger som bryter mot reglerna som gäller här inget annat, och nej det handlar inte om att jag är maktgalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well eftersom det står i reglerna att alla diskussioner som kan "underlätta" piratkopiering inte ska diskuteras här så tycker jag inte det är merän rätt att vi stänger dem. Vill man diskutera sådant så lovar jag att det finns drösvis med andra ställen här på nätet som innehåller sådant.

 

Om nån tycker att jag stängt nån tråd felaktigt så säg gärna till men jag stänger som bryter mot reglerna som gäller här inget annat, och nej det handlar inte om att jag är maktgalen.

Vad är det för dumregeler? Ska vi förbjuda folk att diskutera hur man trimmar sin bil också, för att man kan köra för fort? Skippa skitsnacket om massa förbjudna programvaror hit eller dit, det är bara struntprat och tillför ingenting. Anser du att det är moraliskt fel så koppla ner dej från nätet och kom inte tillbaka.

 

Jag piratkopierar alla mina programvaror, förutom dom jag använder professionellt, då köper jag dom - och har gjort många gånger. Personligen gillar jag [Edit] och [Edit]. Sitter och laddar ner massa sköna filmer just nu. Har ett 30-tal, men det kommer fler snart.

 

Jag kör [Edit] på pc, både enkelt och snabbt att ladda ner vad man behöver, fast är man mac-användare och behöver feta apps till sin mac skulle jag rekomendera [Edit].

 

Om du som moderator eventuellt vill moderera bort detta inlägg vill jag bara att du ska beakta att jag är en homosexuell invandrare och jag kan mina rättigheter. Om du således tar bort detta inlägg - oavsett anledning så gör du dej inte bara skyldig till diverse hets mot diverse folkgrupper du riskerar även att få en hel advokatarmé efter dej, så om du inte har ekonomiska resurser att försvara dej i en civilrättslig process, pilla INTE på denna tråden.

 

"Yttrandefrihet är meningslös om den inte tolererar det tal vi hatar."

- Henry J. Hyde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det inte mina personliga regler som gäller här och jag följer bara de regler satt upp för MWs forum men visst jag ska inte röra ditt inlägg det får Nils själv ta och kika på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well eftersom det står i reglerna att alla diskussioner som kan "underlätta" piratkopiering inte ska diskuteras här så tycker jag inte det är merän rätt att vi stänger dem. Vill man diskutera sådant så lovar jag att det finns drösvis med andra ställen här på nätet som innehåller sådant.

 

Om nån tycker att jag stängt nån tråd felaktigt så säg gärna till men jag stänger som bryter mot reglerna som gäller här inget annat, och nej det handlar inte om att jag är maktgalen.

Vad är det för dumregeler? Ska vi förbjuda folk att diskutera hur man trimmar sin bil också, för att man kan köra för fort? Skippa skitsnacket om massa förbjudna programvaror hit eller dit, det är bara struntprat och tillför ingenting. Anser du att det är moraliskt fel så koppla ner dej från nätet och kom inte tillbaka.

 

Jag piratkopierar alla mina programvaror, förutom dom jag använder professionellt, då köper jag dom - och har gjort många gånger. Personligen gillar jag [Edit] och [Edit]. Sitter och laddar ner massa sköna filmer just nu. Har ett 30-tal, men det kommer fler snart.

 

Jag kör [Edit] på pc, både enkelt och snabbt att ladda ner vad man behöver, fast är man mac-användare och behöver feta apps till sin mac skulle jag rekomendera [Edit].

 

Om du som moderator eventuellt vill moderera bort detta inlägg vill jag bara att du ska beakta att jag är en homosexuell invandrare och jag kan mina rättigheter. Om du således tar bort detta inlägg - oavsett anledning så gör du dej inte bara skyldig till diverse hets mot diverse folkgrupper du riskerar även att få en hel advokatarmé efter dej, så om du inte har ekonomiska resurser att försvara dej i en civilrättslig process, pilla INTE på denna tråden.

 

"Yttrandefrihet är meningslös om den inte tolererar det tal vi hatar."

- Henry J. Hyde

Piratkopiering är inte jämförbart med att trimma bilen. En bättre jämförelse med att trimma bilen är att överklocka processorn, vilket en diskussion handlar om här

Nils skirver själv att diskuussionen är OK, men Macworld tar inget ansvar för om det går fel.

 

Piratkopiering, är mer jämförbart med att stjäla reservdelar till bilen, vilket jag antar att en diskussion om hur man gör, inte skulle vara tillåten.

 

Precis som maccis skriver, finns det andra ställen att diskutera piratkopiering om man absolut behöver göra det. Här finns det regler, som ska hållas, annars stänger nån tråden. Accepterar man inte det, behöver man inte komma till Macworlds forum. Precis som man inte röker när det är rökförbud, tex på en resturang. Vill man röka, går man nån annanstans.

 

Vet du att det är olagligt att piratkopiera prgramvaror, även för privat bruk, om man installerar och använder dom?

Upphovrättslagen

1 Kap. Upphovsrättens föremål och innehåll

 

1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har

upphovsrätt till verket oavsett om det är

 

1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,

 

2. datorprogram,

 

3. musikaliskt eller sceniskt verk,

 

4. filmverk,

 

5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst,

 

6. alster av byggnadskonst eller brukskonst, eller

 

7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt.

 

 

Till litterära verk hänförs kartor, samt även andra i teckning

eller

grafik eller i plastisk form utförda verk av beskrivande art.

 

 

Vad som i denna lag sägs om datorprogram skall i tillämpliga delar

gälla även förberedande designmaterial för datorprogram.

Lag (1994:190).

 

 

2 § Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som nedan

stadgas,

uteslutande rätt att förfoga över verket 

genom att framställa exemplar

därav och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i

ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i

annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik.

 

 

Såsom framställning av exemplar anses även att verket överföres på

anordning, genom vilken det kan återgivas.

  

Tagen från den här tråden

 

Jag tycker att det är riktigt otrevligt av dig att hoppa på maccis, eftersom han inte har något med regelverket att göra

 

Tack för ordet

 

[Edit: För att göra konsekvent med tidigare redigering. Admin.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu är det inte mina personliga regler som gäller här och jag följer bara de regler satt upp för MWs forum men visst jag ska inte röra ditt inlägg det får Nils själv ta och kika på.

maccis, du hann före mig med lite av vad jag skrev, typiskt också :D

tog en stund att skriva förra inlägget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>Bigmac

Piratkopiering är olagligt, att du *skriver* att köper det som du använder proffessionellt gör inte dina icke pro piratade appsar lagliga. Att överhuvudtaget kläcka ur sig något så dumt.

 

Jag startade inte denna tråd som ett upprop för piratkopiering, jag bara undrar varför alla frågor som rör fildelningsprogram stängs. Lagliga program. Till skillnad mot din storskaliga olagliga verksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bigmac2, som berusad Moderator *hick* så kan jag meddela att du kan aldrig få någon advokat att stämma någon för att ha raderat ditt inlägg där du i princip uppmanar folk att piratkopiera. Du bryter mot rätt många regler själv genom att bjuda in folk till din BBS (reklam) och uppmana folk att piratkopiera. Att använda sexuell läggning och invandrarbakgrund som orsak för att få det till diskriminering håller nog heller inte eftersom det är inte vad som diskuteras här. Dvs det argumentet håller inte.

 

Som medlem på ett forum lik detta går du med på att godkänna och följa forumets regler. Så om ett inlägg som bryter mot reglerna är det den personen som gör övertrampet. Ingen advokat kommer att ställa sig bakom en sådan anmälan. Så hota bäst du vill.

 

Själv tycker jag det vore mer intressant med moraliska diskussioner och diskussioner om varför det inte är bra att piratkopiera och varför det ÄR bra att piratkopiera. Den diskussionen skulle jag hellre vilja se. Då kanske man lär sig lite om respekt och också om hur dator-, musik och filmbranschen fungerar (dvs de som drabbas mest av pirater).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade inte denna tråd som ett upprop för piratkopiering, jag bara undrar varför alla frågor som rör fildelningsprogram stängs. Lagliga program. Till skillnad mot din storskaliga olagliga verksamhet.

Jag stängde en tråd igår där en person frågade om vilket bästa fildelningsprogrammet var, jag avvaktade lite och sen kom ett svar om Limewire, Kazaa och annat.

 

Stängde den efter att läst reglerna för forumet en gång till.

 

"Specialfall (det kanske inte är olagligt, men vi diskuterar det ändå inte)

Piratkopiering. Inga diskussioner som syftar till att underlätta piratkopiering av film eller mjukvara är tillåtna. Vi tittar först och främst på syftet med frågan/diskussionen - ställs en fråga där svaret uppenbart kommer att användas för piratkopiering stänger vi diskussionen, även om tekniken som sådan är oskyldig.

 

Exempel på den här typen av frågor/diskussioner kan vara, men är inte begränsad till, frågor om fildelningsprogram, spridande av licensnummer, knäckande av kopieringsskydd, webbplatser med sådan information/sådana program."

 

Jag kan ha varit för snabb det ska jag inte säga men svaret som kom gjorde att jag bestämde mig för att låsa tråden, tycker du det var konstigt så vänd dig gärna till mig direkt eller till Nils vi är ju inte sämre än att vi kan låsa upp den.

 

Fullständiga regler för forumen finner du här eftersom Nils är ansvarig för det som publiceras här oavsett vem som skrivit det så tycker jag att vi gott kan respektera hans regler. Det hade varit annorlunda om var och en varit ansvarig för det som skrivs här men så fort en annan också blir ansvarig tycker jag inte att det är mkt att orda om.

 

Hurvida jag som moderator "sköter mig" får ni gärna komma med åsikter om också antingen i en tråd eller till mig privat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du som moderator eventuellt vill moderera bort detta inlägg vill jag bara att du ska beakta att jag är en homosexuell invandrare och jag kan mina rättigheter. Om du således tar bort detta inlägg - oavsett anledning så gör du dej inte bara skyldig till diverse hets mot diverse folkgrupper du riskerar även att få en hel advokatarmé efter dej, så om du inte har ekonomiska resurser att försvara dej i en civilrättslig process, pilla INTE på denna tråden.

 

"Yttrandefrihet är meningslös om den inte tolererar det tal vi hatar."

- Henry J. Hyde

Exakt vad har din påstådda etniska bakgrund och sexuella läggning med modereringen av innlägg att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att moderatorerna på sådana här skitforum ...

Om du tycker att MacWorld är ett skitforum så behöver du ju inte vara här... :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud, Bigmac. Du måste väl rimligen skämta? Du uppmanar till piratkopiering och gör reklam för din egen BBS - två saker som skulle kunna medföra i att inlägget raderas. Och sedan hävdar du att eftersom du är homosexuell och invandrare är det hets mot folkgrupp att hävda forumets regler?!

Att du sedan ägnar dig åt diverse machoskryt om hur stora hårddiskar du har är förstås inget brott mot forumets regler, bara en bekräftelse på hur lågt nivån ligger i dina inlägg.

Kryp tillbaka under den sten du kröp fram ifrån....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du således tar bort detta inlägg - oavsett anledning så gör du dej inte bara skyldig till diverse hets mot diverse folkgrupper du riskerar även att få en hel advokatarmé efter dej, så om du inte har ekonomiska resurser att försvara dej i en civilrättslig process, pilla INTE på denna tråden.

Någon verkar ha laddat ner och sett på för många dåliga amerikanska filmer... :lol::lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte så att reglerna kanske borde få en liten översyn? Vad händer t.ex. om jag skriver att jag är på jakt efter ett program för att dela ut mina semesterbilder för att visa släktingar? Blir det raderat då, även om vissa tipsar om diverse program för att dela med sig av filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reglerna finns till för att skydda Nils ju han vill inte som Chefredaktör bli ansvarig för massa saker här som kan tänkas bryta mot svensk lag. Att dela semsterbilder med ex DC känns ju enbart dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Reglerna finns till för att vi på MacWorld inte har lust att underlätta piratkopiering, även om vi naturligtvis inser att vi på intet sätt försvårar för de som faktiskt vill piratkopiera. Vi har bara ingen lust att bli förknippade med det. Svårare än så är det inte.

 

Angående vad jag har rätt att göra med inläggen här - jag är ansvarig utgivare. I juridisk mening innebär det att ingen kan tala om för mig vad jag får och inte får publicera. Jag är ytterst ansvarig för allt som skrivs och jag har sista ordet om vad som får skrivas, punkt och slut. Redigerare som "skojjat" med den ansvarige utgivaren genom att trycka sådant som denne inte ville har blivit avskedade.

 

Bigmac 2, klockan 23.00 lördagen den 30 november blir du varnad - du hittar en PM i din brevlåda. Fortsätter du modererar jag dig, vilket innebär att allt du skriver först måste gå via mig. OK?

 

Flyttar tråden eftersom det är en diskussion om hur Forumen fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Jag har diskuterat det här med piratkopiering hur många gånger som helst förut, och svaret är detsamma nu som tidigare: MacWorld vill inte förknippas med piratkopiering, och därför vill vi inte ha några diskussioner om det här på forumen. Den som ändå tar upp ämnen som gränsar till det riskerar att få sina inlägg/trådar stängda/redigerade/raderade. Vad som händer och om det över huvud taget händer hänger på dagsform och humör.

 

Godtyckligt? Rättsosäkert? Det kan ni slå er i backen på - å andra sidan, det måste finnas miljoner andra saker man kan diskutera och i stort sett allt är tillåtet att prata om här, till skillnad från många andra Mac-forum.

 

Läs mer här!

 

PS. För de som inte räknat ut det - jag stödjer Maccis i hans tolkning. DS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...