Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Jättetrögt internet firefox-Ubuntu 6

Josefsj

Recommended Posts

Tjena!

När jag installerade Ubuntu 6 (jaja, jag ska uppdatera till feisty..) och hade fått ordning på uppkopplingen, så visade det sig att detta var det slöaste jag någonsin sett :P

Det måste vara något som bromsar, eftersom att vi hemma har bland det snabbaste bredbandet som går att ha + att jag körde internet via LAN-kabel till G3an jag har Ubuntut på. Har aldrig haft problem med kabeln eftersom jag använt den till min mini G4, och då varit snabbare än air port.

Några idéer på vad som bromsar internet?

Och nu går det som smort, men jag kommer bara in på typ forum-sidor. Jättekonstigt..

Och nu går det som smort, men jag kommer bara in på typ forum-sidor. Jättekonstigt..

"som smort" var kanske en överdrift. Det går trögt och jag kan inte gå in på google. Men går gör det iaf.

Säg till om du vet hur man speedar upp det något!

Det finns något som kallas IPv6, för att stänga av det gör följande:

Öppna FireFox, skriv "about:config" i adressfältet. I filter raden som dyker upp, skriv "ipv6", dubbelklicka på den raden som filtrerades -nu borde värdet vara ändrat till "true" istället för "false". Nu borde det gå snabbt :)

• 3 months later...

ok! Tid har gått sen jag postade första inlägget i denna tråd.

Jag testade att ta bort ipv6, men det hjälper aldrig särskilt mycket.

Jag har haft dethär problemet på Ubuntu 6, 7 och Fedora 8 : på Mac och hembyggd PC.

Internet går inte alls som smort; kommer bara in på några få sidor(de flesta linux-sidor o faktiskt macworld forum, fast segt). Jag kommer däremot Inte in på tex Google o Wikipedia m.många.fl.

Jag har försökt att spåra problemet, det är INGA problem med internet på samma datorer med OS 9, OS X, XP.

Jag tror att det är familjens D-Linkrouter som spökar! Efter en tids surfande på världsnätet hittade jag lite linuxforum där folk tagit upp samma problem:http://www.linuxforum.com/

Här har de till och med hittat en lösning (typ näst sista inlägget i tråden) men jag fattar itne alls hur de lyckades! (??)

Något med DHCP-tilldelningen är skum mellan min router och samtliga linux-os.

Någon som fattar hur de löste det och kan sammanfatta?

Är en lösning att skaffa en ny router? (T.ex. denna där de skriver att den ska funka med linux?)

Kan det vara något annat än routern/DHCP?

Tack på förhand och gott nytt år!

Koppla en dator direkt till modemet

utan att gå via routern,

så ser du om det är den som är los problemos.

Koppla en dator direkt till modemet

utan att gå via routern,

så ser du om det är den som är los problemos.

BRA idé.

Kanske ska tillägga att jag o min polare byggde likadana datorer (i allt). Vi har dessutom använt exakt samma skivor för installering av olika linux. För honom har Allt funkat som smort! Det är en av anledningarna till att jag misstänker att själva datorn inte ligger bakom problemet!

...fortsättning följer.

• 2 weeks later...

Ok, jag har en gång för alla löst problemet(med lite hjälp från en vän).

Det som har stört är att DNS-tilldelningen inte fungerat som den ska. Jag var tvungen att byta ut "192.168.0.1" i primary DNS på network mot vår internetleverantörs. Lätt att hitta på google;)

Jag som har telia googlade på DNS+Telia och fick fram 195.67.199.27

Nu flyter allt på!

Enda problemet är att det resetas vid omstart även om jag ställt in på manuell adress..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...