Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dvd-rom läser inte dvd


walkman87

Rekommendera Poster

Tjena,

Nu är jag här med en fråga igen

Jag försöker titta på en dvd film i bärbara som jag köpte

Kolla upp i systemet att det står att det är en dvd-rom spelare

men den vill inte alls ;S

sitter just nu på OS X 10.2.8 Kan det vara att jag har för gammalt OP eller måste jag lägga in några divers just till Dvd-rom spelare?

 

tack för svaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Vilket dator är det? Med tanke på att den kör 10.2.8 verkar den rätt gammal. Om det är en svart Powerbook G3 utan firewire på baksidan kan du inte se på DVD i OS X på grund av att grafikkortet är för dåligt, och hårdvaruavkodningen som användes i OS 9 inte används i OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Silver powerbook G4

Cpu 667mhz 31gb och minne på 512mb 133mhz

 

köpte den från tradera fick med allt orginal med Os X 10.2.8

har ju även s-video out

Måste uppgradera Os X det vet jag, men är för ny för att fatta hur ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Den Macen ska klara dvd-filmer utan problem. Du använder programmet "DVD-spelare" i programmappen för att se på dvd-film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag tycker det med.. Försökte med en dvd där jag hade mkt semester bilder

men kan ju försöka med en film när jag kommer hem från jobbet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Programmet "DVD-spelare" är till för dvd-film. Om du har en hembränd dvd-skiva med bilder behöver du ett annat program för visa bilderna, till exempel Graphic Converter, http://www.lemkesoft.com/

 

Finns säkert fler alternativ för att göra snygga bildspel. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så jag måste ha ett extra program om jag ska få upp en dvd skiva på skärmen?

för datan skickar ju ut dvdn direkt.. efter den har läst av den..

eller är jag helt bakom flötet? ;S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att din dvd är bränd på en windows maskin och Macen inte kan läsa den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att din dvd är bränd på en windows maskin och Macen inte kan läsa den?

Är det så? Läste någonstans att NTI som är ett brännarprogram för PC fixar biffen. Med reservation för omkastade bokstäver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara mkt mkt sant, den är bränd på en pc.. så det är så kinkingt mellan Pc och Mac

kan man se någon stanns om jag har en brännare i dvdn jag har i datan! :S förlåt om jag frågar för mkt, men finns inga dumma frågor, bara dumma svar som man säger ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att skivan är fysiskt skadad? Testa att köra den i en PC-dator med Windows och se om det fungerar bättre där.

 

Hade själv problem med krånglande DVD:er som en kompis med PC hade bränt. Det hade att göra med att han brände i DVD+R, medan mina datorer bara ville köra DVD-R (elelr om det var tvärtom, är inte helt inne på +/-DVD).

 

Någon mer tekniskt kunnig kan säkert fylla i här! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så? Läste någonstans att NTI som är ett brännarprogram för PC fixar biffen. Med reservation för omkastade bokstäver.

 

 

Det kan vara mkt mkt sant, den är bränd på en pc.. så det är så kinkingt mellan Pc och Mac

kan man se någon stanns om jag har en brännare i dvdn jag har i datan! :S förlåt om jag frågar för mkt, men finns inga dumma frågor, bara dumma svar som man säger ;D

Har faktiskt inte en aning, va liksom bara en tanke som slog mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske är så att min läsare inte klarar av +skivor ;S kan det vara så.. hmm

ska kolla det snart :D bränner ut en skiva +dvd och -dvd för att se vilken som funkar

återkommer med resultatet i morgon :P ^^ måste sova ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ifall skivan åker ut direkt är det problem med själva skivan. Din Powerbook är fem eller sex år gammal och lär inte kunna läsa +R/RW-skivor. Även nya brännskivor i rätt format lär uppvisa en hel del problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har bränt mina skivor nu, hitta en liggande hemma, och nu finkar båda två, måste ha vara att den skivan jag hade var skit dålig kvalite.. för nu brände jag en +dvd och en -dvd och det funkade super..

;D tack för all hjälp i allafall..

skönt att ha killa/tjejer som försöka hjälpa en :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...