Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hårdvaruversion

Mulle

Recommended Posts

Var hittar hag verionnumret på alla hårdvaror i min dator. i OS 9 gick de bra att se vilket nummer de var. Men i OS 10 ser man inte de??? I så fall vad vet jag vad jag ska uppdatera eller behöver jag inte veta de? Var hittar jag då den automatiska hårdvaruuppdateringen i sånt fall?

Mycket skumt vill jag tillägga.

det ska vara 'dmesg' :) öppna terminalen och dra ut fönstret lite skriv sen dmesg och tryck enter. Fast jag kollade nu och där stod väl inget av direkt värde.

Detta fick jag fram om jag tog About This Mac och sen klickade på More info.

sp.jpg

Det står i Apple Systeminformation, precis som i Mac OS 9. Finns i:

/Program/Verktygsprogram/Apple Systeminformation ("Apple System Profiler" på engelska).

Om du har Mac OS X 10.2 eller senare kan du även hitta Apple Systeminformation i Aplemenyn -> Om den här datorn... -> Mer info...

Jag har FireWire 2.8.5 i OS 9 Men den siffran hittar jag inte i OS 10 o jag har kollat på de ställen du mena, så de e inga problem att hitta infon, problemet e att jag inte hittar siffran 2.8.5 i 10an alltså ska man behöva starta OS 9 för att se rätt siffror. Detta gäller alla enheter på min data kan jag tilläga.

Kolla på apples uppdatering av FireWire. Till min dator fanns de bara 2.3.3 eller 2.2.2 verkar skumt.

Men de där bilderna du skicka me, förstår jag inte, jag vill inte veta FireWire interfacet på enheterna du lagt till, jag vill veta versionen på interfacet i datorn i OS 10 eller har jag kanske varit lite otydlig i min frågeställning?

Här har man suttit minst ett halvår att få min firewire att fungara i OS 10. Börgar fundera över varför apple kom på firewireproblemet furns i panter. Misstänker att de bara är jag som e drabbad. Har 2.8.5 o hittar ingen senare till min burk. Jag tänkte ju klona systemet som en backup. Så min nästa fråga är...

...Går det att clona OS 10 från OS 9, går de inte e de bara lägga min HD på hyllan i nåt år tills jag har råd till en ny dator. Ny firewireport verkar ju helt värdelöst eftersom jag har ju konstaterat att den fungerar bra i OS 9. Även en kamera under 10an fungerar.

Sen undrar jag vad jag kan få för en G4 400 PCI grafik utan firewireportar? Kan ju inte längre räkna me att min burk har firewire längre...nae, så här kan jag ju inte tänka vill inte ge upp än. Är de nån som vet när nästa hårdvaruupdatering sker för firewire???

Anders Lundberg

2.8.5 är bara versionsnumret av OS 9:s firewiredrivrutin. Den siffran har inget att göra med OS X. Att det blev lite förvirrat var att du frågade efter versionsnumret på hårdvaran, vilket allihop tolkade som att du ville ha serienummer och/eller versionsnummer av firmware om det gällde ett PCI-kort.

Om du kunde beskriva problemet för oss så kanske vi kan hjälpa dig lite mer, just nu är det svårt att säga något eftersom vi faktiskt inte har en aning om vad som står fel (förutom att det krånglar men att åt minstone en kamera funkar i tian.)

Okej, jag ska försöka uttrycka mig lite bättre. Jag satt förbannad på min burk igårnatt så de kanske blev lite otydligt.

Problemet med min G4 400 PCI är att den förstör filsystemet på mina firewire-hårddiskar.

Jag gör punkter.

1. Ja, hårddisken dyker upp på skrivbordet. Gäller OS 9.2.2, 10.2.8, 10.3.1

2. Hårdisken är brukbar i OS 9 och fungerar felfritt

3. I 10.2.4-8 kan man inte använa hårddisken, börgar man föra över o ta bort filer på den hänger sig datorn o en hård omstart e enda utvägen.

4. I OS 10.3.1 har det blivigt lite bättre, då fungerar de dock att ta in o ta bort filer. Men om jag öppnar ett filmklipp i DV kvalite, laggar de. Efter ett tag hänger sig datorn på samma sätt som jag sa tidigare.

Detta är hela problemet

Misstänker själv att själva FireWirekortet i sig inte är nåt fel på, eftersom den funkar i 9an. Det som skulle kunna va är att min datormodell inte lirar så bra i 10an med FireWire.

Men hela problemet e ju så ologiskt skumt, så jag vet inte riktigt i vilken ende jag ska börja.

/Mickels

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...