Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla Macen till TV:n


carlsson

Rekommendera Poster

Jag vill koppla en stationär Mac (t ex iMac) till en TV. Då behöver jag nån form av TV-ut-kort, i form av USB.

 

Vad ska man välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det behöver du inte om Macen har en bildskärmskontakt för extern skärm.

 

Vad är det för Mac du ska använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då behöver du inget TV-kort. Vad är det för TV du ska använda? Vad har den för ingångar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, men jag är inte riktigt med.

 

TV:n har Scart-ingångar och har alltså ingen VGA-ingång. Känns som att jag behöver ett tv-kort...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då passar jag på att flika in med ett par relaterande frågor!

 

Jag har en iMac G5 (utan intel) hemma som är kopplad till min TV.

 

1) Hur "släcker" jag datorskärmen när jag har bilden på min TV? Som det är nu får jag bild både på datorn och TVn och det är ju lite störigt när man ska se en film. (Datorn och TVn står nämligen bredvid varandra)

 

2) När man kopplar in adaptern på baksidan av datorn så ändras upplösningen automatiskt för att passa TVn. Finns det något sätt att ändra inställningarna mellan dom vanliga för datorn och dom för TVn utan att behöva dra ut och sätta i adaptern? (Så sladden kan sitta i alltid även när man vill ha rätt upplösning för datorn)

 

Ha det bäst!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en iMac G5 (utan intel) hemma som är kopplad till min TV.

 

Du verkar ha svaret på min fråga här... Hur har du kopplat TV:n till iMacen...? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Hur "släcker" jag datorskärmen när jag har bilden på min TV? Som det är nu får jag bild både på datorn och TVn och det är ju lite störigt när man ska se en film. (Datorn och TVn står nämligen bredvid varandra)

 

F13-F14 på tangentbordet sänker respektive höjer ljusstyrkan.

 

 

2) När man kopplar in adaptern på baksidan av datorn så ändras upplösningen automatiskt för att passa TVn. Finns det något sätt att ändra inställningarna mellan dom vanliga för datorn och dom för TVn utan att behöva dra ut och sätta i adaptern? (Så sladden kan sitta i alltid även när man vill ha rätt upplösning för datorn)

 

NU är jag med! Det finns ju en mini-dvi-adapter juhe!! :)

Som svar på din fråga så går det inte att lösa som standard, du måste ladda ner ett program som ändrar upplösningen på dom olika utgångarna. Någon annan vet säkert exakt vilket program jag pratar om.

 

 

Nåväl, frågan kvarstår, hur gör jag på Mac Pro, Mac Mini och även PowerMac G5?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du köper rätt adapter till respektive Mac som ger komposit- och s-video ut. Sedan kopplar du till teven och det mesta listar man ut själv. :)

 

Adaptrarna tillverkas av Apple och kostar 195 pix styck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NU är jag med! Det finns ju en mini-dvi-adapter juhe!! :)

Det skulle jag komma till i mitt nästa inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du köper rätt adapter till respektive Mac som ger komposit- och s-video ut. Sedan kopplar du till teven och det mesta listar man ut själv. :)

 

Adaptrarna tillverkas av Apple och kostar 195 pix styck.

 

Finns det till PowerMac G5?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Javisst. Allt det där ska stå i handboken för övrigt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för g5:an, mac pro:n och minin använder du en dvi till s-video adapter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste vara äckligt trög eller nåt, men jag hittar ingen sådan adapter på Apple's hemsida.... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt! Tack!

 

Fasiken vad bra, hade ingen aning om att denna lösningen fanns!!

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har en iMac (G5) och även en adapter som nedan... Jag vill kunna koppla min dumburk till macen - antar att den adapterna jag ska ha skall se annorlunda ut i den högra änden?

 

adp.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en iMac (G5) och även en adapter som nedan... Jag vill kunna koppla min dumburk till macen - antar att den adapterna jag ska ha skall se annorlunda ut i den högra änden?

 

adp.jpg

 

Jupp, du ska ha en för TV i högerändan. Typ en sån här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...