Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Problem i InDesign

jonestar

Recommended Posts

Hej!

Jag har stött på ett litet problem när jag ska infoga automatisk sidnumrering i ett dokument. Jag har gjord ett antal uppslag med liggande A4, Varje sida har en ljusgrå ram på ca: 3 cm som jag gjorde genom att göra en ljusgrå ruta och sen lägga en mindre vit över. Detta gjorde jag på en master som jag sen applicerada på alla sidor.

Sidnumreringen ska inte vara på alla sidor, varför jag gjorde en ny master baserad på den första, och sen helt enkelt infogade automatisk sidnumrering och drog den mastern till alla de sidor som skulle vara numrerade... här uppkom problemet:

På alla vänsterställda sidor så blir den vita rutan grå, och den ljusgråa ramen blir mörkgrå, på alla högerställda sidor förblir den vita rutan vit, men den ljusgråa ramen blir mörkgrå! Varför? hur löser jag detta?

Verkligen tacksam för hjälp!

Det låter som någon krock med två olika masters som du applicerat på dokumenten.

Tror det är bättre med en master och sen ställer du in hur sidnumreringen ska vara. Sitter inte med programmet nu men det ska gå att ställa in tror jag, om du inte vill att sidnummer ska visas på alla sidor.

Vet inte vad ni menar med master men det heter väl mall på svenska? I så fall gör man ju mallar för sina sidor med paginering på, på den sida man inte vill ha paginering anger man bara inte den som mall. Eller anger en mallsida utan paginering. Har inte installerat programmet än på nya datorn så jag kan kolla exakt men det är nåt sånt. Såvida du inte bara kan ta och flytta ut pagineringen på den sidan... eller är det låst till mallen kanske, som sagt jag kan inte pröva.

Som jag har förstått det så kan jag ha flera masters/mallar, t.ex. en med sidhuvud, en med sidnumrering, en med både och osv. I det här fallet så har jag gjort en master A med en grå ram fast utan sidnumrering, sen har jg gjort master B med grå ram och sidnumrering. Sen drar jag den master som jag vill ha till varje sida, vissa med sidnumrering, vissa utan.

Förstår inte riktigt hur dom kan krocka, har jag applicerat master A på en sida och sen drar dit master B så ersätter den ju master A, det är ju inte så att båda appliceras på sidan...

mkt skumt är det... nån som har InDesign får gärna prova.

Tack för svaren :)

Nu är jag inte inne och rotar i Indesign så ofta, men jag kanske kan hjälpa. Har ingen lösning så här lite snabbt på morgonen, men lägg gärna upp en (avskalad) fil så kan jag (och andra) titta på den. Lättare att förstå och se då. :ThumbsUp:

/ Kiwi

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...