Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad har du för bil?


Playboy

Rekommendera Poster

Ja, men vad jag menar är att volvo troligtvis inte är ensamma om detta. (T-Gul har förövrigt 240bhp)

Jag tvivlar ganska starkt på att någon i den här tråden åkt fortare än äkta 220km/t eller så, dom flesta bilar blir märkbart mycket segare runt 190-200km/t (för att inte tala om vilken risk man utsätter sig för att åka snabbare, tex däcken på bilen är väldigt sällan gjord för sådana hastigheter; och vad som händer om det ger vika kan man räkna ut själv)

 

 

Jag kan garantera att jag åkt/kört fortare än 220 km/h, det gör jag flera ggr. i veckan. Min fru kör fortare än 220 km/h lätt. Dessutom har jag 305/30 ZR 20 resp. 255/30 ZR 20 däck på min bil, klarar det mesta... Min fru har 285/35 ZR 19 bak borde också klara en del.

 

 

:propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 146
  • Created
  • Senaste svar

Jag har också ZR däck, de måste jag ha på min bil eftersom den är reggad för den hastigheten.

(250km/h)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har minsann också både kört och åkt över 220 km/h :pompoms: :pompoms: :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har minsann också både kört och åkt över 220 km/h :pompoms: :pompoms: :pompoms:

 

 

Det är klart du har... det är faktiskt 2007 nu. Alla verkar inte ha förstått det.

 

:propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Corolla från 1990. 110 i den känns om 220. Det ger mig en lagom skräckblandad upplevelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Playboy, vad har lamborghinin med saken att göra? det är skillnad på en bil med drygt 600bhp mot en gammal sketen fiat med dryga 250bhp.

 

Och jag har aldrig påstått det är omöjligt att komma upp i över 220km/t men dom flesta normala personbilarna (normala = effekt mellan 170-250bhp) gör det inte.

Sedan förstår jag inte riktigt det "tuffa" med att åka fort, en gång för några årsedan mot en arbetskamrat som hade en mercedes med liknande prestanda, enligt min mätare kom vi upp i dryga 200km/t på den rakan, efter åt säger mercedes ägaren "vad har du för motor?!!!" jag körde i 230 och du drog i från! 230 säger jag? vi var ju knappt uppe i 200.

 

Något som jag däremot tycker är kul är acceleration, speciellt på turbo bilar där "allt kommer på en gång"- och där kan vissa personbilar vara ganska imponerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Playboy, vad har lamborghinin med saken att göra? det är skillnad på en bil med drygt 600bhp mot en gammal sketen fiat med dryga 250bhp.

 

Och jag har aldrig påstått det är omöjligt att komma upp i över 220km/t men dom flesta normala personbilarna (normala = effekt mellan 170-250bhp) gör det inte.

Sedan förstår jag inte riktigt det "tuffa" med att åka fort, en gång för några årsedan mot en arbetskamrat som hade en mercedes med liknande prestanda, enligt min mätare kom vi upp i dryga 200km/t på den rakan, efter åt säger mercedes ägaren "vad har du för motor?!!!" jag körde i 230 och du drog i från! 230 säger jag? vi var ju knappt uppe i 200.

 

Något som jag däremot tycker är kul är acceleration, speciellt på turbo bilar där "allt kommer på en gång"- och där kan vissa personbilar vara ganska imponerande.

 

Vad Lamborghinin har med saken att göra? En hel del, eftersom det är min frus bil, som vi kört över 220 km/ mer än en gång... dessutom har den inte drygt 600 bhp men 530.

 

Håller med om att acceleration är kul... 0-100 km/ på 3,8 sek. duger det?

 

 

:propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen bil men "sparar" till en PT Cruiser när jag kan slita mig från att köpa

dator- och kameraprylar...

Är det bara jag som förstått detta oemotståndliga stycke bil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad Lamborghinin har med saken att göra? En hel del, eftersom det är min frus bil, som vi kört över 220 km/ mer än en gång... dessutom har den inte drygt 600 bhp men 530.

 

Håller med om att acceleration är kul... 0-100 km/ på 3,8 sek. duger det?

 

 

:propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver:

 

Jag har aldrig påstått att du inte kört över 220km/t, och jag bryr mig inte det minsta om din fru har en lamborghini- vill man lägga pengar på en "supersportbil" så får man väl göra det. vi pratade "vanliga bilar" och sedan vet jag inte riktigt vad du försöker säga med "det är 2007 nu", dom snabbaste och vassaste bilarna gjordes runt 1960- lamborghinin må vara bättre på kurvtagning men på rak väg är amerikanarna vassare speciellt i acceleration.

Ska vi prata riktiga sportbilar så är lamborghinin rätt slö jämfört mot bugatti veiron (0-100 på 2.2 sek) eller köningsegg c1, ändå ligger dom i samma prisklass.

 

men... samtidigt är 0-100 är rätt värdelös acceleration, personligen tycker jag 70-150 är ett bättre mätområde efter som det talar om lite angående omkörningsmöjligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig påstått att du inte kört över 220km/t, och jag bryr mig inte det minsta om din fru har en lamborghini- vill man lägga pengar på en "supersportbil" så får man väl göra det. vi pratade "vanliga bilar" och sedan vet jag inte riktigt vad du försöker säga med "det är 2007 nu", dom snabbaste och vassaste bilarna gjordes runt 1960- lamborghinin må vara bättre på kurvtagning men på rak väg är amerikanarna vassare speciellt i acceleration.

Ska vi prata riktiga sportbilar så är lamborghinin rätt slö jämfört mot bugatti veiron (0-100 på 2.2 sek) eller köningsegg c1, ändå ligger dom i samma prisklass.

 

men... samtidigt är 0-100 är rätt värdelös acceleration, personligen tycker jag 70-150 är ett bättre mätområde efter som det talar om lite angående omkörningsmöjligheter.

 

 

Samma prisklass? Gallardon kostar 190.000,00 € med alla options, Koenigsegg ca 800.000,00 € och Bugattin runt en miljon... Sen kan jag bara intyga att Gallardon accar rätt bra från 70-150 också, likaså från 200 och uppåt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma prisklass? Gallardon kostar 190.000,00 € med alla options, Koenigsegg ca 800.000,00 € och Bugattin runt en miljon... Sen kan jag bara intyga att Gallardon accar rätt bra från 70-150 också, likaså från 200 och uppåt...

 

Bugatti veyron bas pris: $1,700,000

Köenigsegg ccr : $595,000

Lamborghini Gallardo: $180,050

 

Så ja jag yrade lite, jag tyckte förövrigt det var en diablo först (det var därför jag skrev ca 600hp)

 

Och ja jag tror allt att 70-150 går bra på den bilen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom snabbaste och vassaste bilarna gjordes runt 1960

 

Eeeh skämtar du? :chockadskeptisk: Vilka bilar från 1960 tänker du på?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju bara nämna att jag tycker det suger att man ska behöva jobba sig och slå av ACn i Bugatti Vejron för att komma över 400. För det priset borde inte det behövas, alternativt kunde de byggt en lättare (tänk på Lotus) bil som inte ska vara toksnabb och någon sorts lyxbil samtidigt.

 

Men vad vet jag, jag kommer antagligen aldrig köra snabbare än 300.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju bara nämna att jag tycker det suger att man ska behöva jobba sig och slå av ACn i Bugatti Vejron för att komma över 400. För det priset borde inte det behövas, alternativt kunde de byggt en lättare (tänk på Lotus) bil som inte ska vara toksnabb och någon sorts lyxbil samtidigt.

 

Men vad vet jag, jag kommer antagligen aldrig köra snabbare än 300.

 

Håller med för dom pengarna borde bilen göra 500 km/h... med AC:n på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Jag har aldrig påstått att du inte kört över 220km/t, och jag bryr mig inte det minsta om din fru har en lamborghini- vill man lägga pengar på en "supersportbil" så får man väl göra det. vi pratade "vanliga bilar" och sedan vet jag inte riktigt vad du försöker säga med "det är 2007 nu", dom snabbaste och vassaste bilarna gjordes runt 1960- lamborghinin må vara bättre på kurvtagning men på rak väg är amerikanarna vassare speciellt i acceleration.

Ska vi prata riktiga sportbilar så är lamborghinin rätt slö jämfört mot bugatti veiron (0-100 på 2.2 sek) eller köningsegg c1, ändå ligger dom i samma prisklass.

 

men... samtidigt är 0-100 är rätt värdelös acceleration, personligen tycker jag 70-150 är ett bättre mätområde efter som det talar om lite angående omkörningsmöjligheter.

Fast så är ju Amerikanska bilar skit också ;) Men vill man ha skit så kan man ju alltid köpa en Hummer eller nån annan plastbil :) (Min R/C-bil är nog hållbarare än en amerikansk bill :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eeeh skämtar du? :chockadskeptisk: Vilka bilar från 1960 tänker du på?.

 

Nej jag skämtar inte, Shelby AC Cobra från 1964 är fortfarande idag en av dom snabbaste bilarna.

485 bhp (bilen vägde knappt inget)

0-100 km på drygt 3 sekunder

topphastighet 290 km/h

Finns massor andra också- finns förövrigt ett ganska intressant program från BBC som handlar om bilens utveckling, går på discovery ibland- kan vara värt för dig att kolla om du har en så skev uppfattning om bilar att du tror bilen blivit "vassare och vassare" med åren, det var på 60 talet bilarna hade som kraftigast motorer sedan kom 70 talet och då blev bensinen dyr vilket startade trenden med mindre motorer och långsammare bilar.

Motorerna idag är lättare, mindre och effektivare men dom har fortfarande inte på långa vägar samma råkraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju bara nämna att jag tycker det suger att man ska behöva jobba sig och slå av ACn i Bugatti Vejron för att komma över 400. För det priset borde inte det behövas, alternativt kunde de byggt en lättare (tänk på Lotus) bil som inte ska vara toksnabb och någon sorts lyxbil samtidigt.

 

Men vad vet jag, jag kommer antagligen aldrig köra snabbare än 300.

 

Mattias, Bugatti Veyron har dessutom över 1000 bhp (bhp är bromsade hästar förövrigt för dom som inte kollat upp det redan), kolla sedan på luftmotståndskurvan ovan så kanske du förstår varför bilarna inte går "fortare".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast så är ju Amerikanska bilar skit också ;) Men vill man ha skit så kan man ju alltid köpa en Hummer eller nån annan plastbil :) (Min R/C-bil är nog hållbarare än en amerikansk bill :propellerbaver:

 

Plastbil? det är nog snarare tvärtom, amerikanare brukar sällan vara gjorda av något annat än plåt förutom nya sportbilar då som oftast är kolfiber eller liknande som dom flesta sportbilar idag är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en sak till vad det gäller 1966ans version av Shelby AC Cobra.

 

"The 1997 Viper was the first car to beat the 1966 Shelby Cobra. The Shelby Cobra was the only STOCK car that held the reign as the fastest production muscle car for 31 years!

It took 31 years, 488 Cubic inches with all the modern technology, and a six speed to just barely beat the Shelby Cobra!!! That my friends, is a lesson in history! "

 

(Och fortfarande idag klarar inte många bilar slå den på 400 meter strip, inte 1997ans Viper heller)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget konstigt, det finns ett fåtal bilar med flera hundra hästkrafter som klarar komma nära 300 km/t och över, vanliga personbilar kan visa 250km/t på hastighetsmätaren om dom vill, men gps mätningar har visat att dom flera 10% redan vid 110km/t.

 

Dessutom så går det matematiskt ta reda på antalet häst man behöver för att hålla en viss hastighet (utan att ta med vindmotstånd, och däckfriktion överhuvudtaget vilket ökar antalet häst som krävs)

 

http://www.ajdesigner.com/phphorsepower/ho..._horsepower.php

 

Förövrigt... playboy jag vet inte hur du lyckas komma upp till 270km/t original på en M3 E36 efter som dom slår av vid 250km/t om du skulle lyckas komma upp i den farten...

 

Jag har inte tid att ge några matematiska exempel just nu, men jag bifogar den här bilden också så kanske det blir klart för er varför det krävs enorma effekter att nå hastigheter efter 200km/t.

Den där länken är väl lite irrelevant, den används ju till att beräkna vilken effekt som krävs för att komma upp i en given hastighet på 402 meter. De flesta bilar jag kört fortsätter accelerera efter den sträckan.

 

Mattias, Bugatti Veyron har dessutom över 1000 bhp (bhp är bromsade hästar förövrigt för dom som inte kollat upp det redan), kolla sedan på luftmotståndskurvan ovan så kanske du förstår varför bilarna inte går "fortare".

Jo, jag förstår att den inte går snabbare, men bygger man en bil med avsikten att den ska kunna komma upp i 400 km/h och dessutom tar så mycket betalt för den så ska man inte behöva pilla med att stänga av diverse apparater i bilen. Finns det AC, ska man kunna använda AC, oavsett hastighet.

Nu lär aldrig valet bli aktuellt för mig, men skulle jag behöva betala så mycket pengar för en sportbil hade jag hellre köpt en Köenigsegg för överpris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Plastbil? det är nog snarare tvärtom, amerikanare brukar sällan vara gjorda av något annat än plåt förutom nya sportbilar då som oftast är kolfiber eller liknande som dom flesta sportbilar idag är.

Större delar av bilarna är plast särskilt invändit, sen är det möjligt då att chassit är i plåt. Sen tycker jag att deras motorer är rett ohållbara nuför tiden... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Större delar av bilarna är plast särskilt invändit, sen är det möjligt då att chassit är i plåt. Sen tycker jag att deras motorer är rett ohållbara nuför tiden... :)

 

 

Håller med... hade en Hummer H2 tidigare, snygg men bara plast och trams, samma sak med min kollegas Cadillac Escalade. Tacka vet jag min firmabil, X5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag skämtar inte, Shelby AC Cobra från 1964 är fortfarande idag en av dom snabbaste bilarna.

485 bhp (bilen vägde knappt inget)

0-100 km på drygt 3 sekunder

topphastighet 290 km/h

Finns massor andra också- finns förövrigt ett ganska intressant program från BBC som handlar om bilens utveckling, går på discovery ibland- kan vara värt för dig att kolla om du har en så skev uppfattning om bilar att du tror bilen blivit "vassare och vassare" med åren, det var på 60 talet bilarna hade som kraftigast motorer sedan kom 70 talet och då blev bensinen dyr vilket startade trenden med mindre motorer och långsammare bilar.

Motorerna idag är lättare, mindre och effektivare men dom har fortfarande inte på långa vägar samma råkraft.

 

Haha jag sa jag någonstans att bilarna har blivit "vassare och vassare"? Jag ville bara ha några exempel du hade ett exempel. Visserligen en bil som gjordes för ett enda ändamål. Klå corvette och göra det stort. Jaja nu måste jag till jobbet och min skeva verklighet... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha jag sa jag någonstans att bilarna har blivit "vassare och vassare"? Jag ville bara ha några exempel du hade ett exempel. Visserligen en bil som gjordes för ett enda ändamål. Klå corvette och göra det stort. Jaja nu måste jag till jobbet och min skeva verklighet... :whistling:

 

 

Jag håller med VaccumHäst... ge oss fler exempel. (Om det finns några) Tror dessutom att VaccumHäst´s verklighet är något mindre skev än Anvil´s...

 

 

:propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver: :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...