Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny HD till min macbook?


mistermr

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag vill köpa en extern hårddisk till min macbook, ty jag behöver den för att göra den fullständiga transitionen från PC till mac. Jag hade tänkt spara min CD-samling samt bilder och textfiler på den.

 

Mina fråga är således vilken HD rekommenderas (i storleksordningen 100+ GB), då det finns en massa att välja bland?

 

Bör jag ha en HD med eller utan strömförsörjning mm?

 

Alla tips tas tacksamt emot!

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju tiotalet trådar i ämnet nu - den som söker skola finna. :laserbok:

 

Rent allmänt kan man ju säga att det är en fråga om bärbart vs. mindre bärbart samt USB vs. Firewire. Jag ska köpa en 320 GB, minst, när andan (och pengarna) faller på. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev dubbelt igen :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv två USB WD, 250 resp 320 GB för backup och filtransport. De är ganska klumpiga och kräver extern ström. Mitt ideal vore FW400 och en smidigare förpackning.

 

För dig är nog att välja:

Dyrare < --- > Billigare

FW400 USB2

Smidigare Klumpigare

500 GB 200 GB

 

Du bör hitta en 2,5" FW på 100 GB + till ett rimligt pris och utan strömadapter.

Kolla på JME DAta, Inwarehouse, macoteket och liknande ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör jag ha en HD med eller utan strömförsörjning mm?

 

Alla tips tas tacksamt emot!

 

Fundera även på om seriekoppling (daisy chain) är viktigt. Jag har två sådana här en på 60GB och 120GB. Mycket smidiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog köpa en liten mera bärbar disk om jag vore dig. Alltså utan extern strömförsörjning. En sådan disk blir ju att man använder oftare. Min LaCie ligger mest i ett skåp pga att den känns för klumpig...

 

Jag har köpt en HD-låda från komplett som jag har stoppat min gamla 80gb hd i...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har nog bestämt mig att köpa en utan extern strömförsörjning. Men vilken är att rekommendera för just musik, bilder samt textfiler mm?

 

Vad tror ni om denna:

 

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...duct_id=1020800

mvh

 

Snygg, särskilt ihop med svart Macbook. Annars finns en Lacie med likadan prestanda, fast utan Firewire, för någon hundralapp mindre på t ex Inet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg, särskilt ihop med svart Macbook. Annars finns en Lacie med likadan prestanda, fast utan Firewire, för någon hundralapp mindre på t ex Inet.

 

Stort tack för tipset och länken, men innan jag gör ett klipp tror du denna är bra för musik, bilder, textfiler mm?

 

Har du en sådan själv och i så fall vad är ditt omdöme?

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Formac Disk mini i vitt på 120 GB. Den har fungerat felfritt och har använt den främst till att föra över filer från min gamla Windows dator till min Macbook

 

Den fantastiskt snygg, liten och snabb. Dessutom + för både FW och egen strömförsörjning. Har aldrig ångrat mitt köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...