Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PC3200 till PC2700


pal8

Rekommendera Poster

Går det att använda detta i en MacMini?

 

Corsair Value Selected minne 1024MB 184-DIMM DDR 400MHz, PC-3200, 128Mx64, 200 SODIMM, CL3

 

Tror det svaret är ja om jag tolkar andra inlägg här i forumet. Men jag är inte så bra på minnen, fast jag har lärt mig mer nu och förstår dom olika termerna bättre än innan. Så jag tror detta ska funka, även om det körs långsammare i MacMinin. Vill bara få det bekräftat. Det jag undrar över är t ex "Value Selected". Men det är väl bara ett "produktnamn", inte sant?

 

Sedan undrar jag om man kan stoppa in ett PC2700 i en iMac 350 som behöver PC100? Är det för mkt begärt? Går bakåtkompatibiliteten bara ett steg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om mini klarar det minnet vågar jag inte svara på.

 

Men att sätta in ett pc-2700 minne i pc-100 platsen kommer inte att gå. Pc-100 är ett gamalt minne och pc-2700 är ett av dagens minne. Det kan gå om du har tur att få ner ett pc-133 minne som fungerar som det ska. Tror inte ens att stiften inte passar mellan pc-100 och pc-2700

 

Men lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Mac mini G4 kan köra antingen PC2700 eller PC3200, tack vare att det senare är bakåtkompatibelt.

 

Och precis som vips skriver kommer ditt PC2700 inte att fungera i din gamla iMac. PC2700 skiljer sig genom att vara ett DDR-minne med dubbel datahastighet, jämfört med PC100 som är SDR och har enkel överföringshastighet. Minnesmodulerna är helt annorlunda i kontakterna dessutom, så du kan inte installera minnet utan att misshandla det först.

 

 

TILLÄGG: pal8, jag ser att du frågade om ett SO-DIMM. Det passar INTE i en G4-mini. SO-DIMM är de mindre modulerna som används i laptops, och även i de flesta Intel-macar.

 

Har du en G4- eller en Core Duo-/Core 2 Duo-mini? De har helt olika typer av minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac mini G4 kan köra antingen PC2700 eller PC3200, tack vare att det senare är bakåtkompatibelt.

 

Och precis som vips skriver kommer ditt PC2700 inte att fungera i din gamla iMac. PC2700 skiljer sig genom att vara ett DDR-minne med dubbel datahastighet, jämfört med PC100 som är SDR och har enkel överföringshastighet. Minnesmodulerna är helt annorlunda i kontakterna dessutom, så du kan inte installera minnet utan att misshandla det först.

TILLÄGG: pal8, jag ser att du frågade om ett SO-DIMM. Det passar INTE i en G4-mini. SO-DIMM är de mindre modulerna som används i laptops, och även i de flesta Intel-macar.

 

Har du en G4- eller en Core Duo-/Core 2 Duo-mini? De har helt olika typer av minne.

 

Det är en G4. Jag ser det där med SO-DIMM först nu – jag har lärt mig skillnaden mellan den och DIMM och förstår att det inte passar :-). Tack för att du uppmärksammade det. Det var inte den utan denna jag skulle fråga om:

 

Corsair Value Selected minne, 1024MB, 184-DIMM, DDR, 400MHz, PC-3200, 128Mx64, CL3. (vs1gb400c3)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Japp, det där stämmer bra för en G4-mini.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu sitter det en PC-3200 i. Men det är tveksamt om den är så värst mycket snabbare, kanske då den ska ha fler saker igång samtidigt. Är lite osäker ändå. Det är en av dom första Macmini. Den har registrerat minnet, så det borde rimligen vara ok. Men kan det vara så att den hade blivit snabbare med ett korrekt minne, d v s PC-2700?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Men kan det vara så att den hade blivit snabbare med ett korrekt minne, d v s PC-2700?

 

Nej.

 

Kolla i Aktivitetskontroll, och se hur mycket minne du använder. Om inaktivt+ledigt är större än den mängd minne du uppgraderade med har du ännu inte vunnit på att uppgradera. Men kör igång några program, så kommer nog även det nya minnet att användas, och då blir det värt uppgraderingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...