Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spel till 10-åring


bach

Rekommendera Poster

Är väldigt dåligt orienterad beträffande spel men födelsedagar närmar sig och min dotter som iofs är måttligt intresserad av spel sa häromdagen att Sims 2 verkar kul. -Kan det va nåt för en 10-åring undrar jag? Det listas ibland som barnspel.

 

-Det står att det är DVD-Rom; finns det både Mac och PC version eller funkar samma på bägge plattformar?

 

-Räcker en MacMini intel 1.83ghz med 1 Gb minne?

 

-Är spelet bara på engelska?

 

-Priserna skiljer ordentligt, varför är macbutikerna generellt mycket dyrare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelet har i USA fått en "rating" som Teen, vilket ju innebär att det är lämpligt för alla över 12 år. Vet inte huruvida det kan översättas till svenska, men dom brukar ju ta i lite väl mycket där borta.

 

Det borde gå att få på svenska, men ring till exempel Macoteket och fråga.

 

Systemkrav snappat från Macoteket:

* Mac OS X 10.3.8 or later

* PowerPC G4/G5, 1,2GHz or faster

* 256MB RAM (512MB or more recommended)

* 3 GB free disk space

* ATI Radeon 9000 or better,nVidia GeForce FX5200 or better

* Video RAM: 32MB

* DVD drive required to install and play

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror absolut att Sims skulle lämpa sig för en tio-åring. Det är ett roligt spel. Nej det är inte bara på engelska, finns svenska. Kolla pricerunner.se för bästa pris. De andra frågorna har jag tyvärr inga svar på. Jag har bara kört på pc.

 

Weppah, Ozzie hann före. Det går snabbt här. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att Sims 2 säljs som "hybrid" (dvs. en DVD som fungerar på både Mac och PC). Det innebär att du måste köpa en Mac-version av spelet, vilket gör att priset också, tyvärr, blir högre. Mac-spel är generellt mycket dyrare än PC-spel.

 

Spelet är urspringligen programmerat för PPC-processorn (G4/G5). Din Mac Mini med Intel-processor KAN köra spelet, men det kommer att gå långsamt då datorn måste emulera PPC-kompatibiliteten. Detta går dock att lösa, genom att du laddar ner en patch (uppdatering) till spelet som gör det Intel-kompatibelt (kallas för Universal Binary, program som kan köras på både PPC- och Intel-processorer).

 

När du har köpt och installerat spelet, kan du ladda ner denna patch (universal binary), för att få bästa prestanda.

 

Hoppas det hjälper! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har köpt och installerat spelet, kan du ladda ner denna patch (universal binary), för att få bästa prestanda.

 

Hoppas det hjälper! :)

 

Tack för tipset! Är det rentav värt att vänta på nästa version för att det ska fungera bättre?

Räcker den integrerade grafiken?

 

Jag fick nyss fram att spelet finns på svenska men bara för PC. För Mac gäller bara engelsk version, typiskt. :stjarnsmall:

Vet någon om språknivån, dvs svårighetsgrad och omfattning av engelskan. Det ska passa till en nybörjare som iofs verkar lära sig mycket snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inte testat spelet själv, så jag vet inget om svårighetsgraden.

 

Om du har Windows, kan du ju alltid installera det på din Mac Mini och köpa/köra spelet i Windows-version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet någon om språknivån, dvs svårighetsgrad och omfattning av engelskan. Det ska passa till en nybörjare som iofs verkar lära sig mycket snabbt.

 

Mitt tips är att du eller ännu hellre (inget personligt!) en något äldre kamrat som är van Simsspelare sitter med och tipsar i början. Kanske de två första sessionerna. Därefter så kommer det att gå av sig själv. Barn lär sig sådant fortare än vad vi - eller åtminstone jag- gör...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att du eller ännu hellre (inget personligt!) en något äldre kamrat som är van Simsspelare sitter med och tipsar i början. Kanske de två första sessionerna. Därefter så kommer det att gå av sig själv. Barn lär sig sådant fortare än vad vi - eller åtminstone jag- gör...

 

Låter bra! Att installera Windows vill jag helst slippa, dessutom kan det vara coolt att lära sig lite street-smart slang när man just börjat med engelska :borstatanderna: . Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

med mkt RAM bör Sims flyta på ganska bra trots avsaknad av riktigt grafikkort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcuslilliebjorn

Min syster kör Sims 2 på sin iMac 2,0 GHz med 1 GB ram och hon kan sitta där tills nån kommer och säger åt henne att sluta så att jag tror verkligen att hon skulle bli nöjd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...