Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

1Gb moduler i G4


peter_gavle

Rekommendera Poster

Kan jag stoppa in 1Gb pc2700 minnen i min G4/1,25? Maximalt 4gb om jag använder alla slottar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Max är 2Gb i MDD-G4orna. Men det ska nog inte vara nåt problem med att stoppa i 1Giggs-minnen, bara det inte blir mer än 2Gb totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Max är 2Gb i MDD-G4orna. Men det ska nog inte vara nåt problem med att stoppa i 1Giggs-minnen, bara det inte blir mer än 2Gb totalt.

No problemas! Har själv två Crucial 1gig stickor i min MDD dual. Men max är 2 gig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No problemas! Har själv två Crucial 1gig stickor i min MDD dual. Men max är 2 gig.

 

Då får det bli en 1gb-modul till då. Så blir det 2gb som jag hade tidigare. Datorn började plötsligt strula med flera kernel panic. En 512:a visade sig ha något fel, slet ur den och nu funkar datorn bra igen. Trodde inte att minnet kunde sluta funka sådär.

 

Tack för hjälpen alla ni!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=4005

 

Macoteket säljer inte 1gb verkar det som. Om datorn kan adressera större stickor än 512mb får någon annan svara på, men jag är hyfsat säker på att du inte kan ha 4 gigg eftersom g4 är en 32bitar processor...

 

Sist jag räknade så gav 32 bitar 4 GiB (4294967296 bytes) addressrymd och därför borde man alltså kunna adressera 4 GiB minne att det nu dessutom är så att G4:an har en 64-bitars bus och ett 36-bitars addressutrymme (vilket ger 64 GiB addresserbart minne) gör det mer irriterande att det inte går in mer än 2 GiB i maskinen men jag skulle påstå att förklaringen till detta ligger hos apple och inte i processorpaket.

 

Ber om ursäkt för att jag "väcker" en gammal tråd men direkta felaktigheter som att 32 bitar cpucore skulle begränsa minnet till 2 GiB måste korrigeras särskilt som det ger sken av att G4 processorn är sämre än P4 processonr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...