Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Formatering


eDD

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Jag vet att på PC så finns det vanlig formatering och så finns det snabb formatering.

På Mac tycks en formatering av en spillrans ny disk ta ingen tid alls. Något sådant är jag inte van vid och jag föreställer mig att det är fel o göra så.

 

 

Är det så det ska vara eller bör en ny disk formateras på annat sätt?

tacksam för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Jag vet att på PC så finns det vanlig formatering och så finns det snabb formatering.

På Mac tycks en formatering av en spillrans ny disk ta ingen tid alls. Något sådant är jag inte van vid och jag föreställer mig att det är fel o göra så.

Är det så det ska vara eller bör en ny disk formateras på annat sätt?

tacksam för svar :)

 

Det beror på att "formatering" i Windows egentligen betyder att disken formateras och sen nollställs. En "snabb formatering" betyder bara formatering.

 

När du formaterar en disk så "försvinner" all data, men den finns ändå kvar. Man kan, med vissa program, återställa data på en disk som har blivit formaterad men inte nollställd. Det beror på att de magnetiska laddningar som finns på disken inte har skrivits över, men de räknas som överskrivna av operativsystemet. Om någonting behöver skrivas ut så skrivs det ut, över den data som nedan ligger där men som inte syns.

 

Varför Microsoft tycker att man alltid ska nollställa sina diskar förstår jag inte. De antar kanske att alla har saker att dölja.

 

Det ska alltså inte behöva ta mer än någon sekund att formatera en disk. Att formatera i Mac OS X är alltså inte på något vis sämre än i Windows. Om du vill kan du klicka på "Security Options..." för att välja att nollställa disken.

 

Alltså:

 

Formatering: All data "försvinner", men skrivs inte över. Den är alltså inte borta. En formatering bör ta någon sekund.

 

Nollställning: Skriver över all data på en disk. Alla magnetiska laddningar skrivs över. Detta tar lång tid. På en 250 GB-disk måste hårddisken skriva ut 250 GB och så vidare. Onödigt? Ja, såvida du inte har någonting att dölja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Jag vet att på PC så finns det vanlig formatering och så finns det snabb formatering.

På Mac tycks en formatering av en spillrans ny disk ta ingen tid alls. Något sådant är jag inte van vid och jag föreställer mig att det är fel o göra så.

Är det så det ska vara eller bör en ny disk formateras på annat sätt?

tacksam för svar :)

På Pc kan man göra på två sätt som du riktigt skriver.

 

Snabbformatering FAT (DOS filformat)

Vid snabbformatering raderas endast tabellen som har koll på alla filer. Dvs all data finns kvar intakt. Den kommer med tiden att skrivas över.

 

Fullständig formatering FAT (DOS filformat)

Vid fullständig formatering skrivs sektorer och spår om på nytt och avslutas med att en ny filallokeringstabell skapas. Här är enheten helt tom och ingen data finns kvar. Det går dock att återställa en hel data även efter en fullständig formatering med specialverktyg.

 

Formatering i OS X vet jag inte så mycket om, men om den går blixtsnabbt så kan den hanteras på motsvarande sätt som DOS snabbformatering. Någon som vet mer om OS X formatering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man formaterar en enhet med Skivverktyg finns möjligheten att välja överskrivning av enheten 1, 7 eller 35 gånger. Givetvis kan man låta bli att skriva över om man vill. Men var beredd på att det tar tid, 35 överskrivningar av 250 GB innebär att över 8000 GB ska skrivas till disken innan allt är klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man formaterar en enhet med Skivverktyg finns möjligheten att välja överskrivning av enheten 1, 7 eller 35 gånger. Givetvis kan man låta bli att skriva över om man vill. Men var beredd på att det tar tid, 35 överskrivningar av 250 GB innebär att över 8000 GB ska skrivas till disken innan allt är klart.

Varför skulle man vilja skriva över 7 eller 35 gånger? Borde det inte räcka med att skriva över en gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en skillnad till.

 

Vid "långsam" formatering skrivs data i alla sektorer på skivan. Då upptäcks eventuella dåliga sektorer på skivan. Dessa kommer då att markeras som dåliga i en lista och kommer inte längre att användas.

 

Vid "snabb" formatering hittas dessa dåliga sektorer inte förren man försöker skriva en fil i den sektorn, och då misslyckas skrivningen av filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man vilja skriva över 7 eller 35 gånger? Borde det inte räcka med att skriva över en gång?

 

Det finns folk som hävdar att någon magnetisk laddning finns kvar på något sätt, men från vad jag har förstått så har ingen någonsin lyckats återskapa data från en disk som "bara" har skrivits över en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns folk som hävdar att någon magnetisk laddning finns kvar på något sätt, men från vad jag har förstått så har ingen någonsin lyckats återskapa data från en disk som "bara" har skrivits över en gång.

 

 

Det finns ju företag som har just detta som sitt levebröd. Men dyrt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns folk som hävdar att någon magnetisk laddning finns kvar på något sätt, men från vad jag har förstått så har ingen någonsin lyckats återskapa data från en disk som "bara" har skrivits över en gång.

Jodå, det har lyckats många gånger- och mycket svårare situationer än så.

Hur många brottslingar tror du inte formaterat om sina hårddiskar om dom vet eller misstänker polisen är på ingång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man vilja skriva över 7 eller 35 gånger? Borde det inte räcka med att skriva över en gång?

Om du ska slänga en disk med tillräckligt känslig information kan det väl vara lämpligt att skriva över allt 35 gånger innan du bryter isär disken och krossar själva skivorna. Kan tänka mig ett flertal situationer där sådant handlande inte anses onödigt försiktigt, dock inte för vanliga hemmasurfare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...