Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Röntgen-strålar och datorer


Hubog

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Ska ut och flyga. Jag vet att man ska ta ur sin dator vid röntgenmaskinen men varför?

Pallar inte datorn detta?

Sen ska jag även ha med mig 2 st externa hårddiskar. Eftersom datan lagras magnetiskt så funderar jag på om dom kommer att fungera efter "behandlingen".

 

Nån som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

datorer vill de ibland att man ska starta, detta för att det inte enbart ska vara ett chassi med sprängämnen eller dylika saker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man har visat upp datorn så får den åka igenom röntgen - och enligt anslag ska de inte skadas av strålningen

Kolla för säkerhets skull om de också vill att du tar upp och visar de externa HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De röntgar datorn separat. Alltså utan all annan "bråte" du har i ditt handbagage. Detta för att få en bättre bild av vad du har (både i datorskalet och i handbagaget.)

 

Jag har aldrig hört talas om att en dator (inklusive informationen på hårddisken) skadats av en sådan undersökning.

 

Men du har ju säkerligen backup. En bärbar dator åker lätt i marken eller blir lätt stulen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du har ju säkerligen backup. En bärbar dator åker lätt i marken eller blir lätt stulen.

 

Visst har jag det, men på en av diskarna som jag har med mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har jag det, men på en av diskarna som jag har med mig...

Ajdå. Backupen bör ju vara på annan plats än originalfilerna.

 

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyger rätt regelbundet med datorn i handbagaget. Aldrig hänt något med den. De ber en ta upp den, öppna upp den och visa skärm och tangentbord så inget ligger gömt emellan, sedan lägger du den i en separat plastlåda för att röntga den. Lätt som en plätt. Fixa bara snabbt före så att den inte ligger i fodral, så det blir jobbigt när de ber dig visa. Brukar ha den halvöppen i en låda redan från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå. Backupen bör ju vara på annan plats än originalfilerna.

 

Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Jo visst är det så. Men nu måste backupen med eftersom jag ska vara ifrån Sverige ett tag.

 

Tycker att det räcker bra med en backup, är väldigt osannolikt att både datorn och den externa rasar sammtidigt. Men man ska ju aldrig säga aldrig...

 

Jag orar mig faktiskt lite för åska och strömavbrott.

Har jag FireWire-disken mountad och den skriver/läser går det ju åt helvete.

Dit jag ska är det nämligen ganska vanligt med strömavbrott. Sen går det även mot regnperiod och helt overkliga åskväder.

 

Visst finns det nån grunka man kan koppla mellan vägguttaget och strömkabeln som motverkar strömspikar?

Eller är det overkill?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om blixten slår ner så är det väl inte så mycket man kan göra

 

Men för strömspikar som kan en UPS (heter de väl?) vara ett bra skydd.

 

Just när det gäller spikar kan de långsamt ta död på div elektriska apparater. Så är landet känt för strömspikar kan nog en UPS vara en bra lösning

 

I den bostad vi hade i Zambia (där såväl strömspikar och elavbrott var vanliga) hade den tidigare innehavaren (finsk ingenjör) lämnat en ganska stor låda som innehöll såväl UPS som ett batteri. Batteriet var nog gammal/illa skött för det höll inte så länge men tillräckligt för att man skulle hinna avsluta det man höll på med och stänga ner den stationära datorn.

 

Sedan satt det en mackapär på den telefonledning som skulle anslutas till modemet - det skulle vara någon slags överslagsskydd.

 

Så det finns en hel del som kan ge ett visst skydd!

 

PS Om du kör på bärbarbar dator så är är väl inte strömavbrott det största problemet - om batteriet är laddat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om blixten slår ner så är det väl inte så mycket man kan göra

 

PS Om du kör på bärbarbar dator så är är väl inte strömavbrott det största problemet - om batteriet är laddat!

Nej, det är sant.

Jag tänkte mest på om FW-disken var mountad, vilken inte har något batteri.

Får ta och kolla upp en UPS när jag kommer fram på Torsdag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det räcker bra med en backup, är väldigt osannolikt att både datorn och den externa rasar sammtidigt. Men man ska ju aldrig säga aldrig...

 

Visst finns det nån grunka man kan koppla mellan vägguttaget och strömkabeln som motverkar strömspikar?

Eller är det overkill?

Javisst, men ett åsknedslag just när du tar en ny backup...

Eller så stjäls båda samtidigt.

Eller brinner upp i samma brand.

Du kan ju lämna en backup hemma och ta en med dig.

 

Överspänningsskydd:

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251854

 

För permanent bruk ska du ha ett riktigt inledningsskydd. Kostar runt 5000kr + montering av behörig elektriker. Till detta kopplas allt som kan leda ström in i huset: Elkraft, telefon, antenn, vattenrör av metall etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, men ett åsknedslag just när du tar en ny backup...

Eller så stjäls båda samtidigt.

Eller brinner upp i samma brand.

Du kan ju lämna en backup hemma och ta en med dig.

 

Överspänningsskydd:

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251854

 

För permanent bruk ska du ha ett riktigt inledningsskydd. Kostar runt 5000kr + montering av behörig elektriker. Till detta kopplas allt som kan leda ström in i huset: Elkraft, telefon, antenn, vattenrör av metall etc.

Murphy's lag...

Och grejen är att jag har inget hem att lämna den i efter idag. Sen vill jag ha med mig båda diskarna. Knivig situation :fundersam:

 

Grunkan på Clas Ohlson var ju billig och bra. Ska kolla efter en sån senare i veckan när jag är på plats.

 

Tack ska ni ha för svaren :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Murphy's lag...

Och grejen är att jag har inget hem att lämna den i efter idag. Sen vill jag ha med mig båda diskarna. Knivig situation :fundersam:

Tja, då hade jag köpt en disk till, fyllt den med mina filer och lämnat den till vän/kollega/släkting/arbetsgivare eller liknande.

Alternativ 2: (Om ovanstående inte är möjligt). Köp en disk till, fyllt den med mina filer och postat den till mig själv (alltså till min nya adress).

Alternativ 3: Postat en av de befintliga backupdiskarna till mig själv (alltså till min nya adress).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så går det ju också att göra. Får se hur det blir.

 

Tack för idéerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätavstörningsfiltret ska du ha som finns på clasohlsson, knappt 200kr, mot spikarna. Såvida du inte investerar i en UPS. Men nätavstörning har jag, sen har jag ett åskskydd oxå, just nu minns jag inte om nätavstörningsfiltret även funkar mot åsknedslag men med bägge på är jag ju lite mer på säkra sidan. Obs inget tål direktträff, åskar det ordentligt ska du dra ut nätsladden, och ev ställa in hårddisken i en fågelbur isolerad fr botten el ngn bur av stålnät av ngt slag.

 

Sen skulle du kunna köpa ett 2 GB compact flash kort och en kortläsare och så säkerhetsbackupar du det viktigaste på den också, skulle röntgenmaskinen vara så stark så den skulle förstöra infon på hårddisken är sannolikheten att den förstör infon på ett compact flash kort mycket mindre tror jag. Tja USB-pinne är väl samma sak. Dessutom om diskarna stjäls kan du ju gömma ett kort el pinne lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...