Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Storebror ser dig


Pocahontas

Rekommendera Poster

Vill du att allt om dig ska finnas tiilgängligt hos någon annan?

Tekniken finns, och börjar användas, du kan inte dölja något.

Jo om du gör som nakenJanne, gå utan ett skvatt på dig.

 

Storebror

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Vi får väl se hur det går med det här. Som artikeln skriver så försökte Gilette sig på att använda tekniken, men slutade efter att tester visat att det inte uppskattades av konsumenterna.

 

F ö tror jag att det ganska snabbt kommer krav från konsumentorganisationer om tydlig märkning av var den här lilla sändaren sitter, samt verktyg för att "bränna" kretsarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns tekniken kommer den nog att användas på ett eller annat sätt eftersom man kan tjäna pengar. Det gäller att säga ifrån klart och tydligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch vad hemskt!

Vi måste säga ifrån klart och tydligt att den kär tekniken, inte får komma ut på marknaden.

De finns inte en chans att förhindra detta :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Hav förtröstan gott folk - på det här sättet kommer det att vara möjligt att gå in i affären med en stor ryggsäck, plocka på sig allt man vill ha och bara knalla ut genom kassorna. Pengarna dras automatiskt på ditt konto. Inga köer, inga sura kassörskor, inga skrikande barn. Fantastiskt!

 

Angående nackdelarna räknar jag iskallt med att det sitter ett antal superparanoida hackers och jobbar på motmedel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående nackdelarna räknar jag iskallt med att det sitter ett antal superparanoida hackers och jobbar på motmedel.

He he, jag håller med dig! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt!

Visst! När man får räkningen så har man enligt den plockat på sig varor som man aldrig har sett och rabatten man skulle få blev avglömd ungefär som idag! Fast man har streckkodsystem dräller det av fel i kassorna, oftast med felprogrammerade priser!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finemangiga är att man fortfarande kan använda sin fria vilja som stolt medborgare...att helt enkelt inte bära grejer som sänder ut dessa radiosignaler...eller att inte ens köpa dom...att sabotera dom (en hyfsad elekromagnetisk puls sätter skiten ur spel)... :D Jag är kanske naiv...men jag tror att dom goda krafterna vinner. Tillräckligt många kommer att sabotera systemet om det visar sig att systemet kan missbrukas av storebror (som idag inte i första hand inte är Staten...utan Storföretagen). The good guys will win!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Tillräckligt många kommer att  sabotera systemet om det visar sig att systemet kan missbrukas av storebror (som idag inte i första hand inte är Staten...utan Storföretagen).

Jag är ganska less på företagsledningar som plundrar företag på tillgångar genom att hitta på olika sätt att belöna sig själva, incitamentbelöngsystem, bonusar, fallskärmar och sattyg. Hallå Skandia, det är folks försäkringar och pensioner ni tar av! Storföretagen står inte särskilt högt på moraliska listan längre. Tyvärr smittar det ner andra, hedervärda företag som bara ger sina VD:ar en fattig million eller så i årslön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USCH USCH USCH!

Man blir nästan rädd!

Räcker det inte med alla skvallerkäringar som finns i staden och som snackar skit om allt och alla....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa (liknande) problem finns redan idag...

 

Bluetooth telefoner med kalendrar och adressböcker med mera, kan med lätthet "buggas" om man räkar gå förbi fel person på stan. Cookies och håller reda på allt som vi gör på nätet, konsumtionsvanor, preferenser mm. Trådlösa nätverk (även WEP "skyddade") är i princip skyddslösa för en person med kunskap. E-post sänds helt öppen för "alla" att läsa. Och värre lär det bli...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...